Övervård hos veterinären

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Fluffisar och gostroll <3

Övervård hos veterinären

Inläggav Magica de Hex » ons 16 sep 2020, 07:06

Jättekonstig rubrik men är nån mer som märkt att veterinärer låter katten stanna kvar över natten oftare nu än tidigare?
Quirky var ju jättesjuk här i mitten på augusti så då var det inte så konstigt att de behöll honom 2 nätter innan han fick komma hem och tyvärr fick han ju somna in.
Nu var sonens katt till veterinären i måndags för magbesvär hon hade kräkts och ätit dåligt, de behöll katten över natten för de skulle röntga och ta fler prover och de trodde hon skulle få komma hem i går men icke de ville ha kvar henne en natt till.
De misstänkte en inflammation i gallan? och skulle ge antibiotika.

Hade det varit tidigare så hade man fått åka hem och sen komma tillbaka om katten inte blev bra nu verkar det tyvärr som de mjölkar försäkringsbolagen på pengar.
Vet inte om det är sant men premierna har jag gått upp brutalt och även veterinärkostnaderna det blir ju en ond cirkel av det hela.
Så är det bara jag som är överreagerar eller har nån mer upptäckt detsamma?
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Övervård hos veterinären

Inläggav Yrhättans » Igår, 21:26

Jag har tack och lov inte behövt veterinär på ett tag men har funderat över varför de nu inte längre tar tandsten med skrapa som dom gjorde tidigare. Det är bra med avancerad tandvård när det behövs, men när det bara är lite tandsten så är det stor skillnad på nu mot bara för några år sedan. Då fick katten en lugnande spruta, veterinär skrapade bort tandsten så var det klart, det kostade max 1000 kr. Nu är det en kostnad på typ 6000 med sövning.
Sist jag behövde veterinär när det tog tid att föda kattungar tyckte dom jag skulle stanna och verkligen pushade för det. Jag valde att ta hem katten i en lugn miljö där hon födde fram sina små några timmar senare. Efteråt fick jag veta att varje timme jag stannade kostade nästan 3000 kr. Så ja, det är annorlunda nu.

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Re: Övervård hos veterinären

Inläggav Stig-Britt » Idag, 06:46

Yrhättans skrev:Jag har tack och lov inte behövt veterinär på ett tag men har funderat över varför de nu inte längre tar tandsten med skrapa som dom gjorde tidigare. Det är bra med avancerad tandvård när det behövs, men när det bara är lite tandsten så är det stor skillnad på nu mot bara för några år sedan. Då fick katten en lugnande spruta, veterinär skrapade bort tandsten så var det klart, det kostade max 1000 kr. Nu är det en kostnad på typ 6000 med sövning.
Sist jag behövde veterinär när det tog tid att föda kattungar tyckte dom jag skulle stanna och verkligen pushade för det. Jag valde att ta hem katten i en lugn miljö där hon födde fram sina små några timmar senare. Efteråt fick jag veta att varje timme jag stannade kostade nästan 3000 kr. Så ja, det är annorlunda nu.

Man skrapar inte tänderna under enbart sedering eftersom det yr runt en massa skit (bakterier) i munnen vilka sväljs ner. Eftersom djuret sover kan bakterierna hamna i lungorna där det uppstår en pneumoni. Utöver detta orsakar skrapandet små små repor i emaljen dör beläggning fastnar. Det i sin tur innebär att plack och tandsten bildas i ännu snabbare takt vilket innebär att det behövs munsaneras oftare. Under en professionell tandrengöring poleras emaljen så att dessa små repor försvinner.

Djuren tubas alltså för att skydda luftvägarna. Du får också en narkos som är lättare att kontrollera, om något skulle hända.

1000 kr för munsanering låter kanske toppen. Det är mindre toppen när katten åker på pneumoni och hamnar på IVA några dygn och slutnotan landar på 25000 kr. Eller att katten helt sonika dör.
I won't yield before a man.

Återgå till "Allmänt kattprat!"