Skaffa kattunge?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Aonach
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Mirrie

Skaffa kattunge?

Inläggav Aonach » tis 15 sep 2020, 10:37

Går i tankar på att skaffa kattunge då min älskade Tim tyvärr gick bort innan sommaren. Mirrie som är kvar har blivit otroligt klängig och nu när jag börjat jobba verkar hon lite ensam. Hon är ca 10 år gammal men pigg och frisk. Vet sa att hon var i utmärkt form med jättefin päls och jättefina blodvärden.

Frågan är helt enkelt tvådelad. Är det elakt att ta in en sprallig liten kattunge till en lite äldre katt? Och hur gör jag när jag i så fall introducerar dem? Har bara introducerat äldre katter innan... Är det samma process?

Ååh och är det något annat man ska tänka på när man skaffar kattunge? Har som sagt bara haft äldre räddningskatter innan... :lol: Kattungesäkra, vad? En låda i varje rum? :-k

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator

Re: Skaffa kattunge?

Inläggav Lurvpöse » tis 15 sep 2020, 11:07

Jag har egentligen inget bra svar på om en kattunge funkar eller inte. Tänker att en omplaceringskatt på runt 2-3 år kanske också kunde vara lämplig? Fortfarande ung och pigg men inte fullt lika sjövild som en kattunge :)

Jag vet att många förordar att man ska köra med nätdörrar och allt möjligt men sist jag introducerade en kattunge och en vuxen katt så släppte jag bara ut kattungen. Min vuxna katt hade antagligen blivit mer stressad över att inte ha koll på hela reviret och märka att hon hade en "inkräktare" där. Nu kunde hon direkt se att inkräktaren var ett litet pytte som inte utgjorde något direkt hot.

Det gick superbra, kattungen fräste lite när den vuxna kom för nära men efter två dagar åt de ur samma matskål samtidigt.

Man kan behöva kattungesäkra allt möjligt... känns som att det gick i perioder där kattungen var besatt av allt från att slicka på kuvert, dribbla iväg småprylar, till att gräva i blomkrukor. Men klassiker är väl att sätta häftmassa under ömtåliga prylar, skruva fast högre möbler i väggen och fästa upp snören till persienner.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
Aonach
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Mirrie

Inläggav Aonach » tis 15 sep 2020, 11:25

Var lite inne på en lite äldre katt men sen har jag fått i skallen att jag väldigt gärna vill ha sibbe. Velat ha en i säkert 10 år och sen hamnade jag på kattungesidorna med söta fluffbollar och blev helt förhäxad... :lol: Men om man har lite tålamod kanske där dyker upp en lite äldre sibbe som behöver omplaceras förstås... Eller så gör jag som jag gjort tidigare och letar runt på katthemmen efter en lämplig kisse. Får fortsätta värka lite på det tror jag.

Lurvpöse skrev:Jag har egentligen inget bra svar på om en kattunge funkar eller inte. Tänker att en omplaceringskatt på runt 2-3 år kanske också kunde vara lämplig? Fortfarande ung och pigg men inte fullt lika sjövild som en kattunge :)

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » sön 20 sep 2020, 23:26

Aonach skrev:Var lite inne på en lite äldre katt men sen har jag fått i skallen att jag väldigt gärna vill ha sibbe. Velat ha en i säkert 10 år och sen hamnade jag på kattungesidorna med söta fluffbollar och blev helt förhäxad... :lol: Men om man har lite tålamod kanske där dyker upp en lite äldre sibbe som behöver omplaceras förstås... Eller så gör jag som jag gjort tidigare och letar runt på katthemmen efter en lämplig kisse. Får fortsätta värka lite på det tror jag.

Lurvpöse skrev:Jag har egentligen inget bra svar på om en kattunge funkar eller inte. Tänker att en omplaceringskatt på runt 2-3 år kanske också kunde vara lämplig? Fortfarande ung och pigg men inte fullt lika sjövild som en kattunge :)

Fördelen med en kattunge är väl att den inte ses som ett hot och det ofta går smidigt med introduktionen. Men det beror kanske mer på kattens personlighet. Upplevde att vår äldre katt blev lite deppig när vi tog hem en kattunge, men det gick över med tiden.

Återgå till "Allmänt kattprat!"