Tips på bästa kattleksaken

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
mialen
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Tips på bästa kattleksaken

Inläggav mialen » ons 09 sep 2020, 20:53

Behöver tips på en bra kattleksak som mentalt och fysikt tröttar ut katten på kvällen! Vår katt är extremt svårflörtad och svår få in i nån längre lek så behöver hitta något som kan trigga även den mest kräsne 10 åring! Även som sagt trötta ut den! Och en ssk till! Gärna låta sp lite som möjligt spbden kan trötta ut sig nattetid då vi sover! Tips nån?

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Re: Tips på bästa kattleksaken

Inläggav tjjo » tor 10 sep 2020, 21:32

De jag kommer på som brukar vara populära är inget som katten kan leka med själv.
Yeoww leksakerna brukar vara populära
även Da-Bird.
Bild

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator

Inläggav Lurvpöse » fre 11 sep 2020, 10:52

Det är så olika vad de gillar! Hur föredrar han att leka? Smyg, sprint eller dribbel? :)

Min ena katt leker bara med hyfsat naturtrogna "möss", de måste vara mjuka och platta dessutom. Hon är också svårflörtad men tycker att det är skitkul om man lägger råttan lite bakom ett stolsben eller underkanten på en matta. Har hittat några sådana möss på granngården.

Den andra leker med det mesta men helst korkar och oregelbundna föremål som typ plastflärpen från en bag-in-box... Min förra katt gillade bara orangea skrammelmöss :smile:

Aktiveringsleksaker låter ofta nåt fruktansvärt, undercover-mouse funkar fint på våra men jag skulle inte orka att ha den igång på natten...
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Kissemissyou
Kattunge
Kattunge

Inläggav Kissemissyou » fre 11 sep 2020, 17:48

mialen skrev:Behöver tips på en bra kattleksak som mentalt och fysikt tröttar ut katten på kvällen! Vår katt är extremt svårflörtad och svår få in i nån längre lek så behöver hitta något som kan trigga även den mest kräsne 10 åring! Även som sagt trötta ut den! Och en ssk till! Gärna låta sp lite som möjligt spbden kan trötta ut sig nattetid då vi sover! Tips nån?

En av de absolut bästa leksakerna för våra katter har varit en vippa som heter Cat catcher och som man kan sätta olika små djur på som t.ex Da fish (röd guldfisk), Da mouse (inte att förväxla med Da Rat) och Da Bee (det finns flera andra också men de 3 jag nämner har varit mest poppis här). Det är lätt att få de olika djurhängena på vippan att röra sig realistiskt och därför tänder våra katter till på detta. Jag har ibland tagit loss djurhängena från vippan och gömt dem under en mattkant eller stolsdyna eller bakom en dörr och låtit katterna hitta dem under natten så att de kan leka själva, men efter ett tag kan leksakerna bli lite trådiga och då bör man ha koll så inte katterna får någon tråd i sig.
En annan väldigt populär (och billig) leksak har varit Cat dancer som helt enkelt är som en lång böjd ståltråd med små korkbitar på och som fått våra katter att både dansa och hoppa. Vet att den finns på Zooplus, kanske även på andra ställen.

Vad det gäller aktiveringsleksaker som katterna kan roa sig med själva är de flesta inte helt tystgående tyvärr.
Vår ena katt har älskat Catit Play-N-Scratch (Zooplus) som är en rund bollbana (inte att förväxlas med Cat it senses) och det som är så bra med just denna är att själva leksaken är tung och står stadigt - gärna på en ljuddämpande matta - och att själva bollen är ganska tung och därför snurrar runt länge av sig självt i banan när katten vispat till den med tassen.
En annan hyfsat bra, liknande leksak är Cat activity catch the mouse (finns på flera djurbutiker bl.a Zoo.se och DjurMaxi) där en liten mus på en ståltråd snurrar runt i en rund bana - denna leksak är ganska tyst faktiskt.

Jag har tagit en smal kattmatslåda (Gourmet Gravy Delight och den typen smala lådor) som jag tejpat igen och sedan skurit ut ett hål på sidan och tre hål ovanpå och därefter pluppat ner några godisar i innan jag går och lägger mig. Jag brukar lägga ut godisar på olika ställen och slänger ut några på golvet. Numera är katterna alldeles för snabba på att hitta godisarna, men det finns ju många varianter på godisgömmor man kan ha och även foderbollar.

Vill man ha helt tysta leksaker så finns det små bollar i mjuk gummi och små glitterbollar - såna kan man hitta på de flesta djurbutiker på nätet och dem kan ju katterna vispa runt själva - om de känner för det!
Små vanliga kottar, typ alkottar eller grankottar modell mindre har fungerat bra här, inte helt tysta men ganska.
Det är ju så olika vad katter gillar! Ett helt vanligt snöre utan någonting alls på men som man drar över möbler kan funka, och ett hoprullat kvitto med lite tejp runt så att det blir en lite tyngre pappersboll kan vara superkul...eller inte kul alls, beroende på vilken katt man talar med ;-)

Återgå till "Allmänt kattprat!"