Min katt bryter sig in till grannen

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
LouiseOlsson
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Min katt bryter sig in till grannen

Inläggav LouiseOlsson » fre 04 sep 2020, 06:00

Vår katt som snart är 1 år bryter sig in till grannen. Och när jag säger bryter sig in så är det så att dom har en kattlucka med chip som enbart ska fungera till deras katt, men på något sätt lyckas vår katt dra ut luckan och gå in.

Vi har två katter, syskon, som är mycket kelna. Dom har alltid tillgång till mat. Min sambo jobbar hemifrån, så någon är alltid hemma men vi har även kattlucka så dom kan komma och gå som dom vill. Katterna sover i vår säng och visar inte på något sätt att dom inte trivs här hemma.

Jag har kontaktat veterinär, efter att grannen har bett mig klippa kattens klor, vilket veterinären inte vill göra då han är en utekatt. Jag har erbjudit mig att köpa ny kattlucka till grannen, en som behöver chip både för in- och utgång. Jag säger att dom måste skrämma iväg vår katt på något sätt, så att han inte känner sig välkommen där. (Vet att dom klappar honom sen lugnt bär ut honom) Grannen säger att dom är djurvänner så dom kommer absolut inte spruta vatten eller något liknande på honom.

Tips på vad jag kan göra?! Grannen börjar bli riktigt trött på detta och jag får ont i magen för jag känner mig maktlös!

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator

Re: Min katt bryter sig in till grannen

Inläggav Lurvpöse » fre 04 sep 2020, 10:04

Kontrollerad utevistelse är nog det enda du kan göra. Näta in balkong, uteplats eller bygg en rastgård.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: huskatt

Inläggav Weaxzezz » fre 04 sep 2020, 21:46

Lurvpöse skrev:Kontrollerad utevistelse är nog det enda du kan göra. Näta in balkong, uteplats eller bygg en rastgård.

+1

Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » lör 05 sep 2020, 20:19

LouiseOlsson skrev: Jag säger att dom måste skrämma iväg vår katt på något sätt, så att han inte känner sig välkommen där. (Vet att dom klappar honom sen lugnt bär ut honom) Grannen säger att dom är djurvänner så dom kommer absolut inte spruta vatten eller något liknande på honom.

Förstår din tanke, men jag måste säga att det är inte grannens jobb att hålla din katt borta. I övrigt instämmer jag med ovan.

Jag skulle tro att din katt ser även grannens hem som sitt område, det är nog jättesvårt att få det att upphöra att han tycker att han ska få knata in där. Det är nog inget fel som gjorts, utan är ett djur som släppts lös som råkar ha den inställningen och livsstilen. Förutsätter att han är kastrerad.

LouiseOlsson
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav LouiseOlsson » mån 07 sep 2020, 14:59

Absolut förstår jag att min katt är mitt ansvar och kontrollerad utevistelse är väl då det enda. Har haft honom inne i helgen vilket också känns jättetråkigt men tyvärr nödvändigt.
Det som jag har svårt för är att vi har också haft andras katter hos oss, som hoppat in genom fönstret eller gått genom kattluckan, och det räcker med att man höjer rösten en gång så känner dom sig inte välkomna och springer ut igen.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 07 sep 2020, 18:40

Tycker nog att din granne är lite småsnål som inte kan tänka sig att hjälpa till i denna situation. Det är ju ingen fara liksom att t.ex. spruta vatten på en katt som man inte vill ha en relation till. Har själv sprutat vatten på katter som inte jag vill ha på tomten även för deras skull eftersom jag har en slagskämpe till kisse som inte lägger tassarna emellan. Jag tycker att det är bäst för allas skull att de inte hälsar på. Vet inte ens var de hör hemma. Rent strikt så är man faktiskt skyldig att själv freda sitt hem och trädgård mot andras katter, det finns det prejudicerande domar på vad jag vet. Vill inte starta en diskussion om detta men tycker man kan hjälpas åt med en sådan här situation. Sedan är det väl jättebra om man kan göra en inhägnad till sin katt som övriga föreslår.

Återgå till "Allmänt kattprat!"