Skaffa en katt till

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Elelli
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Huskatt

Skaffa en katt till

Inläggav Elelli » ons 05 aug 2020, 19:42

Hej! Jag har för tillfället en hankatt hemma, jag tog hand om honom då han och hans mamma samt kullsyskon var övergivna. Det var därför inte så jätteplanerat men mer än välkommet ändå. Allt fungerar bra men jag ska börja studera till hösten och kommer vara hemma mindre, därför känns det nu aktuellt att skaffa en kattvän till honom. Jag vill gärna höra eran fördelar med att ha två katter mer än att de såklart ger bra utbyte till varandra och stimulans. Är det mycket högre kostnader per månad till exempel?

Bor rätt litet men försöker anpassa hemmet så gott det går.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Re: Skaffa en katt till

Inläggav Starwatcher » tor 06 aug 2020, 10:07

Kostar mer, en försäkring till, högre mat och sandkostnad men inte dubbelt då ju katterna kan dela en hel del saker.

Ett tips är att börja med att vara jourhem. Vill din katt vara ensamkatt finns det en backup lösning
Bild

Elelli
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Huskatt

Inläggav Elelli » tor 06 aug 2020, 19:32

Jag vill inte vara jourhem. Vi har varit jourhem och stödhem åt många katter men det blir för tufft för dottern nu när hon är äldre att ta hem - knyta an - sen ska de eventuellt flytta. Jag tar endast på mig extra ansvar om jag vet att det blir hållbart för min del. För kattungarna är det nog inga problem.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Jourkatt

Inläggav Thaeri » fre 07 aug 2020, 05:14

Elelli skrev:Jag vill inte vara jourhem. Vi har varit jourhem och stödhem åt många katter men det blir för tufft för dottern nu när hon är äldre att ta hem - knyta an - sen ska de eventuellt flytta. Jag tar endast på mig extra ansvar om jag vet att det blir hållbart för min del. För kattungarna är det nog inga problem.

Det Starwatcher menar är att du är jourhem åt den nya kattkompisen först och om det fungerar bra adopterar du den, men om katterna inte alls mår bra tillsammans efter en längre tid måste katthemmet/föreningen ta tillbaka den.

För din dotter blir det ingen skillnad mot om ni skulle köpa en katt rätt upp och ner, går de inte ihop måste ju den nya flytta ändå, skillnaden är att hela ansvaret att omplacera ligger på dig och det kan ta månader av att dela av hemmet mellan de två under tiden. Det är inte skoj alls kan jag säga av egen erfarenhet.
Bild
Tarzan, HCS n 09, 2004-2019

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: huskatt

Inläggav Weaxzezz » sön 23 aug 2020, 00:56

Thaeri skrev:
Elelli skrev:Jag vill inte vara jourhem. Vi har varit jourhem och stödhem åt många katter men det blir för tufft för dottern nu när hon är äldre att ta hem - knyta an - sen ska de eventuellt flytta. Jag tar endast på mig extra ansvar om jag vet att det blir hållbart för min del. För kattungarna är det nog inga problem.

Det Starwatcher menar är att du är jourhem åt den nya kattkompisen först och om det fungerar bra adopterar du den, men om katterna inte alls mår bra tillsammans efter en längre tid måste katthemmet/föreningen ta tillbaka den.

För din dotter blir det ingen skillnad mot om ni skulle köpa en katt rätt upp och ner, går de inte ihop måste ju den nya flytta ändå, skillnaden är att hela ansvaret att omplacera ligger på dig och det kan ta månader av att dela av hemmet mellan de två under tiden. Det är inte skoj alls kan jag säga av egen erfarenhet.

+1

Återgå till "Allmänt kattprat!"