Klösträd för 12-veckors kattunge?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Kelama
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Klösträd för 12-veckors kattunge?

Inläggav Kelama » ons 05 aug 2020, 00:44

Hej! Jag ska få hem en 12-veckors kattunge om några veckor. Jag vill gärna skaffa ett högt klösträd då det är en ras som särskilt gillar höga höjder, gärna ett som går ända upp i taket (har normal takhöjd hemma), men är det safe för en 12-veckors kattunge att ha ett så högt klösträd, finns det risk att kattungen ramlar ner och slår sig eller typ tar sig upp men inte kan ta sig ner igen på egen hand?

Borde jag köpa ett lite mindre tränings-klösträd från början och sedan uppgradera?

Tacksam för svar! :)

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Klösträd för 12-veckors kattunge?

Inläggav Yrhättans » ons 05 aug 2020, 09:42

Kelama skrev:Hej! Jag ska få hem en 12-veckors kattunge om några veckor. Jag vill gärna skaffa ett högt klösträd då det är en ras som särskilt gillar höga höjder, gärna ett som går ända upp i taket (har normal takhöjd hemma), men är det safe för en 12-veckors kattunge att ha ett så högt klösträd, finns det risk att kattungen ramlar ner och slår sig eller typ tar sig upp men inte kan ta sig ner igen på egen hand?

Borde jag köpa ett lite mindre tränings-klösträd från början och sedan uppgradera?

Tacksam för svar! :)

De gånger jag haft kullar har jag alltid börjat med att ha en klöstunna som är en dryg meter hög. Mysiga krypin och lätt att klättra. För säkerhets skull har den stått på en mjuk matta. Det är sällsynt att någon ramlat, men jag är försiktig. Dessutom är klöstunnor ofta väldigt omtyckta, en står i sovrummet och jag har tre i vardagsrummet. Självklart också ett rejält högt klösträd, men det kan du vänta ett halvår med.
Jag har birma.

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Jourkatt

Inläggav Thaeri » ons 05 aug 2020, 09:45

Jag skulle säga att det är större risk att de inte kan ta sig upp överhuvudtaget, men det kan man ju avhjälpa genom att ställa något lite lägre med mer täta plattformar bredvid.

Annars hänger det mer på designen, plattformarna behöver vara placerade så att de inte är rakt över varandra, utan istället på ett sätt som blir mer som en trappa. Ta modellen jag har till exempel:

Bild

För en kattunge skulle jag vrida det ett kvarts varv så att galoppstolpen hamnar närmare väggen, vrida på mellanhyllan och kojan så att en sådan där trappa bildas hela vägen, samt ställa något bredvid som utgör ytterligare ett steg på vägen ner från ovansidan av kojan till golvet.
Bild
Tarzan, HCS n 09, 2004-2019

Kelama
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Kelama » ons 05 aug 2020, 14:59

Yrhättans skrev:De gånger jag haft kullar har jag alltid börjat med att ha en klöstunna som är en dryg meter hög. Mysiga krypin och lätt att klättra. För säkerhets skull har den stått på en mjuk matta. Det är sällsynt att någon ramlat, men jag är försiktig. Dessutom är klöstunnor ofta väldigt omtyckta, en står i sovrummet och jag har tre i vardagsrummet. Självklart också ett rejält högt klösträd, men det kan du vänta ett halvår med.
Jag har birma.

Tack för svar! En klöstunna i början låter som en bra idé. Kollade runt lite och hittade en bra som är 97cm hög och ser rolig ut. Kostar 750kr på zooplus. Kanske investerar i en sån till en början då. :)

Kelama
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Kelama » ons 05 aug 2020, 15:00

Thaeri skrev:Jag skulle säga att det är större risk att de inte kan ta sig upp överhuvudtaget, men det kan man ju avhjälpa genom att ställa något lite lägre med mer täta plattformar bredvid.

Annars hänger det mer på designen, plattformarna behöver vara placerade så att de inte är rakt över varandra, utan istället på ett sätt som blir mer som en trappa. Ta modellen jag har till exempel:

Bild

För en kattunge skulle jag vrida det ett kvarts varv så att galoppstolpen hamnar närmare väggen, vrida på mellanhyllan och kojan så att en sådan där trappa bildas hela vägen, samt ställa något bredvid som utgör ytterligare ett steg på vägen ner från ovansidan av kojan till golvet.

Den var fin! Vilken modell är det och var har du köpt den?

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Thaeri » ons 05 aug 2020, 18:41

Kelama skrev:Den var fin! Vilken modell är det och var har du köpt den?

Kattens No. 1 Palads, och jag kommer ärligt talat inte ihåg då det var fem år sedan. Men du kan googla, det finns mer en en webshop som säljer det märket :-)
Bild

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator

Inläggav Lurvpöse » tor 06 aug 2020, 10:17

Jag har samma modell som Thaeri och är supernöjd. Den var dyr i inköp men jag har haft mitt i sju år och det håller fortfarande fint trots vilda katter och flera flyttar, så för min del har kostnaden i princip jämnat ut sig.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 06 aug 2020, 10:48

Mina rusade för fullt även i höga träd när dom var små, inga problem alls. Har bengal som kanske är lite livligare än många andra raser.
Bild

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Thaeri » fre 07 aug 2020, 04:57

Lurvpöse skrev:Jag har samma modell som Thaeri och är supernöjd. Den var dyr i inköp men jag har haft mitt i sju år och det håller fortfarande fint trots vilda katter och flera flyttar, så för min del har kostnaden i princip jämnat ut sig.

Mitt börjar bli lite slitet, men det är fortfarande långt ifrån de som jag köpte billigt på tyska eBay innan, de vars sisalrep gick sönder på minst ett ställe inom ett år och började bli rejält rangliga runt den åldern också. Det är mest att sisalmattorna på stolparna börjar se luggslitna ut, och sen har delen allra högst upp mot taket börjat luta... Men det finns ju också reservdelar att köpa så att man slipper byta ut allting :-)

För något i samma storlek blir det minst 500 kr med dagens växelkurs på eBay, så jag har inte gått helt jämnt upp riktigt än då jag betalade 3000 kr för mitt Kattens No. 1, men även om jag skulle välja att ersätta det helt istället för att köpa ett par reservdelar om något halvår blir skillnaden ju bara ett par hundralappar sett till kostnad över tid. Plus att de billiga träden är mycket plottrigare och det alltså inte finns en chans för en kisse att bara rusa rätt uppför på det sätt de ofta gör i riktiga träd utomhus.

Det var det som gjorde att valet föll på just Palads, den där galoppstolpen på ena sidan, medan den andra hade hylla och koja :-) Sedan ska jag väl säga såhär i efterhand att jag kanske skulle ha frågat om det hade gått att byta ut den platta hyllan i mitten mot en hängmatta, den har inte direkt använts som annat än ett trappsteg på vägen upp eller ner av varken min numera avlidne Tarzan eller några jourkatter.
Bild

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » fre 07 aug 2020, 20:26

när jag har sålt kattungar så har alla utom en tagit sig upp till hyllar under taket, och ner igen. Upp på en rak pelare som går från golv till tak, och ner via hyllor.
Så en 12 veckors, av min ras (neva) skulle nog uppskatta ett högt träd.
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"