Borde jag köpa ett lite mindre tränings-klösträd från början och sedan uppgradera?
Tacksam för svar!

Moderator: SKS
Kelama skrev:Hej! Jag ska få hem en 12-veckors kattunge om några veckor. Jag vill gärna skaffa ett högt klösträd då det är en ras som särskilt gillar höga höjder, gärna ett som går ända upp i taket (har normal takhöjd hemma), men är det safe för en 12-veckors kattunge att ha ett så högt klösträd, finns det risk att kattungen ramlar ner och slår sig eller typ tar sig upp men inte kan ta sig ner igen på egen hand?
Borde jag köpa ett lite mindre tränings-klösträd från början och sedan uppgradera?
Tacksam för svar!
Yrhättans skrev:De gånger jag haft kullar har jag alltid börjat med att ha en klöstunna som är en dryg meter hög. Mysiga krypin och lätt att klättra. För säkerhets skull har den stått på en mjuk matta. Det är sällsynt att någon ramlat, men jag är försiktig. Dessutom är klöstunnor ofta väldigt omtyckta, en står i sovrummet och jag har tre i vardagsrummet. Självklart också ett rejält högt klösträd, men det kan du vänta ett halvår med.
Jag har birma.
Thaeri skrev:Jag skulle säga att det är större risk att de inte kan ta sig upp överhuvudtaget, men det kan man ju avhjälpa genom att ställa något lite lägre med mer täta plattformar bredvid.
Annars hänger det mer på designen, plattformarna behöver vara placerade så att de inte är rakt över varandra, utan istället på ett sätt som blir mer som en trappa. Ta modellen jag har till exempel:
För en kattunge skulle jag vrida det ett kvarts varv så att galoppstolpen hamnar närmare väggen, vrida på mellanhyllan och kojan så att en sådan där trappa bildas hela vägen, samt ställa något bredvid som utgör ytterligare ett steg på vägen ner från ovansidan av kojan till golvet.
Kelama skrev:Den var fin! Vilken modell är det och var har du köpt den?
Lurvpöse skrev:Jag har samma modell som Thaeri och är supernöjd. Den var dyr i inköp men jag har haft mitt i sju år och det håller fortfarande fint trots vilda katter och flera flyttar, så för min del har kostnaden i princip jämnat ut sig.
Återgå till "Allmänt kattprat!"
Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster