Kattförsäkring

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Kissemiss1
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Kattförsäkring

Inläggav Kissemiss1 » tis 04 aug 2020, 14:42

Hej,

Är det någon som testat den här försäkringen: https://xn--jmfrkattfrskring-vnbk74ag.s ... RcqidQCuF4 ?

Vad är eran erfarenhet?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Kattförsäkring

Inläggav Yrhättans » tis 04 aug 2020, 22:45

Nej, jag har Agria. Jag vet den inte ersätter FORL och kostar en del. Men, jag har ett fantastisk ombud som hör av sig, kollar om något ska ändras. Berättar om förändringar i försäkringen och annat. Det tycker jag är guld värt. Jag har dessutom aldrig haft några problem de få gånger jag behövt använda försäkringen.

Elelli
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Huskatt

Inläggav Elelli » ons 05 aug 2020, 19:44

Ja, jag har den till min katt nu och har även haft den till tidigare jourhemskatter (iafl de två senaste). Den täcker allt som behövs täckas anser jag, till ett bra pris. Behövt använda den två gånger då ena katten jag tog hand om hade diverse problem och behövde rehabilitering. Det var aldrig några problem och aldrig något krångel. Snabb utbet.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 06 aug 2020, 10:05

Yrhättans skrev:Nej, jag har Agria. Jag vet den inte ersätter FORL och kostar en del. Men, jag har ett fantastisk ombud som hör av sig, kollar om något ska ändras. Berättar om förändringar i försäkringen och annat. Det tycker jag är guld värt. Jag har dessutom aldrig haft några problem de få gånger jag behövt använda försäkringen.

Agria har numera tilläggsförsäkring som ger ersättning för forl/TR upp till 8500kr per år. Tror jag betalar ca 300 kr per år. Går att teckna även för äldre katter, min Tös var 9 år då tillägget kom och gick fint att teckna. Inte haft problem med att få ersättning för tänderna. Rek varmt att teckna det här tillägget.
Bild

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Jourkatt

Inläggav Thaeri » fre 07 aug 2020, 06:39

Kissemiss1 skrev:Hej,

Är det någon som testat den här försäkringen: https://xn--jmfrkattfrskring-vnbk74ag.s ... RcqidQCuF4 ?

Vad är eran erfarenhet?

Den verkar inte jättedum faktiskt, men fortfarande inte vad jag skulle köra på.

Jag använde uppgifterna för min (numera avlidne) Tarzan, En kastrerad huskattsherre som skulle ha fyllt 16 i höst, och med 60 000 kr i försäkringsbelopp erbjuder Agria mer:

• 1 200 kr i fast självrisk, jämfört med 1 500 kr.
  • 15 % i rörlig självrisk, jämfört med 25 %.

Medan premien är 388 kr i månaden för Agria och 378 kr i månaden för Boughtbymany.

Den rörliga biten är betydligt mycket viktigare än den fasta, om jag ökar Agrias senare sådana till 2 250 kr så går månadspremien ner till 225 kr, och man sparar alltså 1 956 kr per år. I snitt behöver man inte utnyttja försäkringen mer än en försäkringsperiod per år, så där har man redan gått plus enbart inom Agria, då skillnaden i fast självrisk bara är 1 050 kr. Men sen har vi ju den där rörliga självrisken där de verkliga pengarna ligger för oss försäkringstagare...

Och tja... jag lever på soc, så att hitta det som ger mest trygghet för pengarna är en nödvändighet. Kan ju säga som så att det är lättare att spara till den fasta delen än den rörliga...

Ska även säga att olika försäkringar kan vara mer eller mindre prisvärda beroende på vilken ras man har, plus att det finns ett eller ett par bolag som har flockförsäkring för uppfödare och andra med många katter. Eller har haft i alla fall. Personligen har jag bara haft huskatter som räddats från hemlöshet eller mindre optimala förhållanden, plus att jag föredrar vuxna framför kattungar och "tonåringar" :-)

Starwatcher skrev:
Yrhättans skrev:Nej, jag har Agria. Jag vet den inte ersätter FORL och kostar en del. Men, jag har ett fantastisk ombud som hör av sig, kollar om något ska ändras. Berättar om förändringar i försäkringen och annat. Det tycker jag är guld värt. Jag har dessutom aldrig haft några problem de få gånger jag behövt använda försäkringen.

Agria har numera tilläggsförsäkring som ger ersättning för forl/TR upp till 8500kr per år. Tror jag betalar ca 300 kr per år. Går att teckna även för äldre katter, min Tös var 9 år då tillägget kom och gick fint att teckna. Inte haft problem med att få ersättning för tänderna. Rek varmt att teckna det här tillägget.

Jag hade inte ens problem innan detta tillägg fanns... Visserligen var det en traumatisk skada, en avslagen hörntand i överkäken som gjorde att roten också slogs sönder och sedan blev infekterad, men de betalade ut allting relaterat till det utan att ifrågasätta någonting alls.

Så långt verkar allt normalt, eller hur? Direkta skador på tänderna täcker deras vanliga försäkring utan tillägg fortfarande vad jag vet. Nej, det handlar om när den där skadan uppkom från första början...

Nu kommer jag inte ihåg exakt vad villkoren sa då eller vad som hamnade i journalen, men jag var ärlig när jag pratade med veterinären och berättade att tanden varit halv redan när jag först blev jourhem till katten sex år tidigare. Å andra sidan fanns inte skadan registrerad i några papper hos försäkringsbolaget vad jag vet, då han först blev försäkrad innan han började räknas som senior när mina föräldrar adopterade honom, långt innan den där tanden började orsaka problem. Så det krävdes ingen hälsodeklaration, och allt ansökan frågade efter var om katten var frisk och historia med veterinärvård; de tänkte inte ens på att han hade en avslagen tand, utom möjligtvis som en del av identifikationen ifall han hade sprungit bort och någon missat att han var chippad (svartvit "bondkatt").

Hur som helst, Agria täckte inte bara borttagningen av tanden, all antibiotika som krävdes i efterhand, inklusive ett besök på djursjukhus emellan då infektionen blev jättetydlig så fort han slutade med det smärtstillande, och att de inte skrev ut tillräckligt för att faktiskt bli av med den... När jag pratade med den första kliniken igen så bestämde vi oss för en extra procedur för att rensa rotområdet, samt att skicka in den tydligen inkapslade roten på analys för att vara säker på att det inte var något allvarligare än så, och Agria täckte detta också.

(Det var den där kapseln som hade skyddat den splittrade roten i flera år, men till slut tog sig bakterier in och fragmenten gav dem ytor att växa på.)

Är väl lite sur på både min första veterinär och djursjukhuset att de inte gjorde en röntgen till att börja med, men mer på djursjukhuset då de visste att det var en tandutdragning som inte hade gått helt hundra av någon anledning. Tarzan var en skyggis när det kom till nya människor och miljöer, så hans reaktion hos veterinären var inte ens "fäkta" utan den var "fly" eller till och med "frysa", och hade han bara behövt bli utsatt för två istället för tre...
Bild
Tarzan, HCS n 09, 2004-2019

Återgå till "Allmänt kattprat!"