Åka tåg med katt för första gången..

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Emjo23
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Åka tåg med katt för första gången..

Inläggav Emjo23 » tis 28 jul 2020, 22:11

Hej hörrni! Ska på fredag åka ca 1 1/2 h tåg med min katt och känner mig så himla nervös. Har aldrig rest med honom innan. Lite om honom, Bertil är en katt från ett katthem och han har bott med oss i 3 månader, han var väldigt rädd när han kom men har gjort så mycket framsteg och är idag världens bästa katt som är nyfiken och alltid ska följa efter en vart man än går.

Har haft hans bur framme sedan dagen jag fick honom bara för att han skulle känna igen den. Även övat på att ha han där under korta stunder.
Under dessa korta stunder så börjar han direkt skrapa på öppningen av dörren och vill hitta ett sätt att komma ut. Belönar han med godis och låter uppmuntrande på rösten när han är där inne och kommer ut. När han kommer ut så är han dock som inget har hänt och verkar inte alls påverkad av det.
Nu har jag sån ångest över tågresan att han ska bli fruktansvärt stressad då jag upplever att han inte ens gillar 2 minuter i buren. Snälla har ni något råd hur jag ska hantera denna korta men läskiga tågresa??

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Åka tåg med katt för första gången..

Inläggav Aziz » ons 29 jul 2020, 09:40

Hej! Har två katter som båda avskyr att transporteras i bur, även vid kortare resor. Att försöka vänja dom vid buren som du gör är bra men min erfarenhet är tyvärr att även om de själva kan lägga sig i buren när den står i lgh hemma så vill de fortfarande inte vara instängda i den och särskilt inte om man lämnar tryggheten i reviret. Du kan pröva att ge Zylkéne, eller liknande milt lugnande preparat. Men börja helst redan i dag eftersom det kan ta ett par dagar innan det ger full effekt. Det finns att köpa på apotek eller hos veterinärer men det krävs inget recept och ger inga biverkningar. Det kan också hjälpa att täcka över buren med ett skynke och inte mata för mycket innan resan eftersom en del katter kan bli åksjuka. Se till att buren är ordentligt stängd och att det inte finns någon chans för kissen att komma ut om han blir väldigt stressad. Det viktigaste skulle jag dock säga är att du själv behåller lugnet och inte stressar upp dig även om kissen skrapar på dörren och vill komma ut eller ylar högljutt hela resan (det gör mina katter). De klarar den korta tiden i bur utan att få några men även om det inte alltid känns så. Bara bestäm dig för att detta kommer att gå bra och 1,5 timme är verkligen ingen lång tid. Tänk också på hur bra Bertil har nu hos dig som bryr dig så mycket om honom, det hjälper med positiva tankar. Lycka till!

Emjo23
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Emjo23 » ons 29 jul 2020, 19:09

Tack snälla för svaret, så bra råd! Ska absolut testa allt du rekommenderat så håller jag alla tummar att tågresan går så smidigt som möjligt.

Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » ons 29 jul 2020, 19:34

Så bra svar, Aziz. :-) Jag har ingen erfarenhet av tågresa, men åkte ibland lokalbuss med min första katt, som inte gillade att åka i bur men med ett skynke över så var han lugnare.

Kissemiss1
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Kissemiss1 » tis 04 aug 2020, 14:46

Hur gick det?

Återgå till "Allmänt kattprat!"