Köpa katt med sjukdom?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Moa Jonsson
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Köpa katt med sjukdom?

Inläggav Moa Jonsson » tis 21 jul 2020, 00:13

Hej!

Vi har funderat på att skaffa katt och efter mycket letande har vi fastnat vi för två katter av rasen la perm. Den ena är sju år och den andra tre år. Nu har vi pratat med uppfödaren och fått veta att en av katterna (den äldsta) har behövt dra ut flera tänder på grund av tandsjukdomen forl. Detta gör oss väldigt tveksamma och vi överväger att inte köpa katterna. Dessutom vet vi att det är svårt att försäkra redan sjuka katter, särskillt mot tandsjukdomar.

Är det dumt att köpa en sjuk katt? Finns det några särskilda regler/rättigheter vid köp av redan sjuk katt? Vi är tacksamma för all hjälp vi kan få!

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Köpa katt med sjukdom?

Inläggav Aziz » tis 21 jul 2020, 09:31

FORL är tyvärr en rätt vanlig sjukdom hos katt och vissa raser verkar mer drabbade än andra. Det kan bli en dyr historia och precis som du skriver så kan man inte försäkra en katt vad gäller sjukdomar som redan uppkommit. Om ni fastnat för själva rasen så kan ni ju skaffa kattungar istället och försäkra dessa från början i ett försäkringsbolag som ger ersättning för FORL. Det finns några sådana. Vill ni ha äldre katter och inte kräver en särskild ras så rekommenderar jag att besöka ett katthem och se om det finns några kissar som matchar era önskemål. Går nog inte juridiskt att utkräva särskilda omständigheter vid köp av katt p.g.a. sjukdom utan det är ett beslut man får ta själv och stå för konsekvenserna. FORL är ingen farlig sjukdom och katter kan klara sig bra även utan tänder, men man måste absolut åtgärda den hos veterinären eftersom det är en väldigt smärtsam sjukdom.

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » tis 21 jul 2020, 09:47

Om katten inte redan har en försäkring som täcker TR/FORL, kommer den inte kunna få en heller. Det är en kostsam sjukdom eftersom tandvård är dyr.

Jag skulle inte köpa en katt med TR, men skulle nog kunna överväga att ta den utan att betala. Som uppfödare skulle jag inte sälja en katt med en kostsam, kronisk sjukdom. Jag skulle skänka bort katten till rätt person.
I won't yield before a man.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tis 21 jul 2020, 23:07

Håller helt med Aziz och Sig-Britt. Som uppfödare skulle jag vara glad om någon ville ta emot katten utan kostnad självklart. Det viktiga är ett bra hem med en ägare som förstår att det kommer att kosta.

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » tor 23 jul 2020, 10:01

Kontrollera att katten har en försäkring som redan täcker TR och att du kan överta den utan konstigheter. Annars hade inte jag köpt den katten. Jag har en FORL-katt, och jag spenderar runt 10 000 kr per år (min försäkring täcker inte), och det är ju inte roligt.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 23 jul 2020, 11:13

Ja tyvärr är det en kostsam sjukdom. Båda mina är drabbade. Honkatten är försäkrad för sjukdomen vilket täcker för upp till 8500 kr per år. Tyvärr klarar hon sig bara 3-4 månader mellan tandläkarbesöken och varje besök kostar ca 8000kr vilket gör att vi lägger över 20000 kr per år för forl.

Hankatten som drabbades innan försäkring fanns för forl behöver tandläkare 1-2 ggr per år.

Så numera räknar jag med att katternas tänder går på knappt 40000 kr per år.

Finns så klart billigare ställen men jag vill ha ett medicinskt sät
t bra ställe som också hanterar lite besvärliga patienter lugnt och bra.
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"