Ragdoll som fäller mycket

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Iris matte
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Ragdoll som fäller mycket

Inläggav Iris matte » lör 11 jul 2020, 19:57

Min ragdoll, 5 år nu, har alltid fällt MYCKET hår. Inte bara under vår och försommar. Hon har en enorm päls och det märks inte att jag kammar ur en tuss på en dl katthår VARJE morgon, också nu under sommaren. Hon är pigg och frisk och mycket lättkammad, älskar proceduren och har inte en enda tova. Använder den sk mirakelkammen med hittills bästa resultat. Men det kanske finns något ÄNNU bättre som jag inte har upptäckt? Vanlig karda är inte tillräcklig. Trots den noggranna vården flyger tussarna hejvilt i hela lägenheten för jämnan. Någon som har ett tips på något ännu bättre... eller får jag gilla läget?

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Re: Ragdoll som fäller mycket

Inläggav ApanAnn » sön 12 jul 2020, 00:18

Jag har inte långpälsade katter, men på min lurviga katthona som har väldigt tät (och mycket) underull märker jag att det släpper mer lurv vid ”vattenkamning”. Jag kan borsta henne ordentligt Tills det inte lossnar mer, men om jag fuktar pälsen lite genom att ”klappa” med en fuktig frottéhandduk så går det att borsta ur ännu mer. Först undrade hon vad jag pysslade med, men nu uppskattar hon vattenkamning... Hellre det än balsamspray verkar det som.

Iris matte
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Iris matte » sön 12 jul 2020, 07:01

Tack för rådet... ska med spänning testa vattenkamningen redan idag!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » sön 12 jul 2020, 11:31

Iris matte skrev:Tack för rådet... ska med spänning testa vattenkamningen redan idag!

Det finns också en karda som heter Furminator, men då får man vara lite försiktig så man inte tar bort för mycket, den tar främst bort underull men är väldigt effektiv.

Till viss del är det nog bara att gilla läget. Jag har fem birmor och oavsett årstid fäller de mer eller mindre. Jag tycker ändå att det är helt ok, det blir små tussar man bara plockar upp. Bästa städredskapet jag hittat genom åren är Swiffer, den som är torr. Man bara drar den över golvet och allt katthår fastnar direkt. En snabb sväng med den varje dag och det är inte så stort problem.

Iris matte
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Iris matte » sön 12 jul 2020, 12:03

Har hört talas om Furminator och dess för- och nackdelar. Kanske man ska prova ändå? Ibland blir jag bara så less på alla tussar och det ständiga rollandet av möbler och textilier. Men oftast tar jag det med ro. Tack för tipset av moppen... kanske det är prio ett?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » sön 12 jul 2020, 13:26

Iris matte skrev:Har hört talas om Furminator och dess för- och nackdelar. Kanske man ska prova ändå? Ibland blir jag bara så less på alla tussar och det ständiga rollandet av möbler och textilier. Men oftast tar jag det med ro. Tack för tipset av moppen... kanske det är prio ett?

Du kan prova lite försiktigt med Furminator och kanske använda ibland?
Ett tips som jag använder mig av. Jag använder disktrasor, typ Wettex och när det är dags att byta i köket är de perfekta för katthår. Blöt, vrid ur och dra över möbler, sovkorgar och annat. Skölj ur och repetera. Det enklaste sättet att få bort massor av katthår, mycket effektivare än roller. På mattor är borste för att ta bort hår på kläder perfekt, också det effektivare än roller.

En tröst är att när jag för drygt 10 år sedan låtit min sista katt från den gamla flocken vandra vidare tog det en månad innan det var katthårsfritt, det tog ungefär lika lång tid att upptäcka att det inte var ett hem längre utan bara ett boende. När Ludde och Madde flyttade in blev det ett hem igen, sen har det blivit några till...

Iris matte
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Iris matte » sön 12 jul 2020, 13:37

Efter fem hundar och tre katter i mitt tidigare liv så skulle jag absolut INTE ha fler djur. Men längtan efter en pälskling gnagde och när omplaceringskatten Iris kom i min väg fanns inget att fundera över! Nu har vi levt tillsammans i snart tre år och underbarare katt finns inte. Så vad klagar jag för... egentligen? Tid har jag också gott om. Ska skaffa en Furminator och prova försiktigt. Och som sagt, kan ju användas vid behov. Tack för dina tankar.

Återgå till "Allmänt kattprat!"