Vilket kön ska jag välja?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Annika
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Vilket kön ska jag välja?

Inläggav Annika » lör 06 jun 2020, 15:32

Hej!

Vi ska köpa en kattunge, som kommer få vara både ute och inne så småningom. Vår granne har en kastrerad hankatt som de tagit över från vårt hus tidigare ägare. Alltså, den hankatten har bott i vårt hus tidigare. Han rör sig fortfarande på vår tomt, så jag antar att den tillhör hans revir.

Nu funderar jag över om det har någon betydelse vilket kön vi köper på vår katt (som kommer kastreras, oavsett om det är en hona eller hane), med tanke på grannkatten? Är det större risk att det blir bråk om vi också tar en hane, eller är det kanske tvärtom, mer komplicerat med en hona? Eller bör det inte ha någon betydelse? Någon som vet och som kan komma med någon klok input? Tack snälla på förhand!

Hälsningar
Annika

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator

Re: Vilket kön ska jag välja?

Inläggav Lurvpöse » lör 06 jun 2020, 15:55

Kön spelar ingen större roll om katten kastreras.

MEN det finns en ganska stor risk för att er kattunge kommer jagas bort av grannkatten. En yngre katt hamnar lågt i rang.

Ni bör se till att den är id-märkt också, både tatuering och chip kan göras vid kastrering.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Annika
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Annika » lör 06 jun 2020, 16:19

Hej!

Okej, tusen tack! Jag tänker att jag ska hålla inne katten till den är nåt år eller så kanske, så att den verkligen känner tillhörighet där.

Skönt att höra att du inte tror att det blir värre med t ex en hankatt.

Någon annan som tänker något?

Tack!!!!!

//Annika

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: huskatt

Inläggav Weaxzezz » sön 07 jun 2020, 22:03

Tycker Lurvpöse skrev bra.

Själv hade jag nog testat om det inte gått att ordna med koppelpromenader eller inhängnad om andra katter redan stryker omkring. Eller åtminstone att kanske prata med grannen och låta dem introduceras under mer ordnade former innan de släpps lösa i samma område. Vet inte hur du bor dock eller hur granngemenskapen är.

Min egen katt har inhängnad och när grannkatten stryker omkring protesterar hon högt. Hade säkert blivit bråk om det inte var barriär mellan, och då är de båda kastrerade honor. Mycket beror på personligheten, helt enkelt.

Annika
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Annika » tis 09 jun 2020, 15:36

Hej!

Bra input med möte under ordnade former. Det tar jag med mig. Tack så jättemycket!

Hälsningar
Annika

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 11 jun 2020, 16:44

Oavsett om ni så småningom släpper lös katten på egen tass kan det vara bra att börja med koppelpromenader. Då lär ni känna reviret lite med kattens ögon och ser hur den rör sig och vad den är nyfiken på samt kan uppmärksamma olika faror, t.ex om det finns platser där den kan råka bli instängd eller så.

Annika
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Annika » tis 16 jun 2020, 14:25

Hej!
Okej, super, tack!
//Annika

Återgå till "Allmänt kattprat!"