Ta med katt på semester

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
emiliaholmberg
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Ta med katt på semester

Inläggav emiliaholmberg » fre 22 maj 2020, 00:38

Hej!

I sommar ska jag bo 2 veckor i pappas lägenhet när han är bortrest, och därefter 2 veckor på ett airbnb.

Vore det elakt att ta med min katt till dessa två temporära hem? Vore det bättre att lämna honom hemma och låta mamma ta hand om honom?

Han är en lugn ragdoll på knappt ett år som jag helst inte vill vara utan (han är min bebis liksom). Han är väldigt uppmärksamhet-galen och vill alltid vara med mig, men jag har aldrig testat att ta honom hemifrån förut. Vill ju inte att han blir traumatiserad/kopplar mig med något dåligt.

Jag skulle även kunna ta med honom till pappa och se hur han beter sig, och därefter bestämma mig om han ska med till airbnb eller tillbaka hem istället.

Vad tror ni? Hur hade/har ni gjort?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Ta med katt på semester

Inläggav Yrhättans » fre 22 maj 2020, 09:18

emiliaholmberg skrev:Hej!

I sommar ska jag bo 2 veckor i pappas lägenhet när han är bortrest, och därefter 2 veckor på ett airbnb.

Vore det elakt att ta med min katt till dessa två temporära hem? Vore det bättre att lämna honom hemma och låta mamma ta hand om honom?

Han är en lugn ragdoll på knappt ett år som jag helst inte vill vara utan (han är min bebis liksom). Han är väldigt uppmärksamhet-galen och vill alltid vara med mig, men jag har aldrig testat att ta honom hemifrån förut. Vill ju inte att han blir traumatiserad/kopplar mig med något dåligt.

Jag skulle även kunna ta med honom till pappa och se hur han beter sig, och därefter bestämma mig om han ska med till airbnb eller tillbaka hem istället.

Vad tror ni? Hur hade/har ni gjort?

För det mesta tycker en katt om att vara hemma. Men, du känner din katt och jag kan inte heller se varför du inte kan prova att ta med honom till din pappa och sen besluta vidare hur du ska göra. Det är viktigt att du tar med sånt han känner sig trygg med, låda, sovkorg, filt eller annat som du vet att han tycker om. Jag har fem katter och dom är vana att följa med oss, självklart är det hela tiden beroende på vad vi ska göra och vart vi ska. Man märker väldigt fort om katten tycker det är otäckt och helst vill hem igen. Men så länge vi är med så är allt ok och jag tror till och med att dom ibland kan uppskatta att följa med.

Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » fre 22 maj 2020, 10:47

Ta med!

Antar att det är klart med airbnb:t att man får ha djur där.

emiliaholmberg
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav emiliaholmberg » fre 22 maj 2020, 11:02

Ja, allt sånt är fixat redan :-) Fick välja ett airbnb lite mer utanför göteborg istället för centralt.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator

Inläggav Lurvpöse » mån 25 maj 2020, 13:28

Vi brukar nästan alltid ta med våra katter på semestern. De brukar gå runt och sniffa lite på det nya stället någon timme men sedan anpassar de sig fort.

Jag är mer på tårna med fönster på glänt och öppna dörrar när vi är på andra ställen, av rädsla att de ska smita ut, men annars tycker jag att det går hur bra som helst.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
TheAbsorbant
Superkatt
Superkatt
Kontakt:

Inläggav TheAbsorbant » tor 28 maj 2020, 12:32

Som andra har skrivit hänger det mycket på kattens personlighet. Nangi vande sig nästan ögonblickligen vid nya miljöer och for runt som en flipperkula för att utforska varenda skrymsle i huset, medan andra katter jag rest bort med sprungit och gömt sig under sängen och bara bott i ett enda rum under hela vistelsen. Men provar du inte, så får du aldrig veta om han gillar att resa eller inte.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Presentationstråd: Nangis Husse

Tyvärr utan egen katt sedan 2014.

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: huskatt

Inläggav Weaxzezz » fre 29 maj 2020, 23:52

Kan tillägga att det går att vänja katter vid resor och flyttar. Min katt var väldigt orolig i början men efter att ha rest ett par gånger om året varje år så har hon lärt sig. Bara själva resan som hon aldrig tål, utan hon skriker och skriker tills buren öppnas igen :smile:

Kissemiss1
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Kissemiss1 » ons 15 jul 2020, 16:38

Weaxzezz skrev:Kan tillägga att det går att vänja katter vid resor och flyttar. Min katt var väldigt orolig i början men efter att ha rest ett par gånger om året varje år så har hon lärt sig. Bara själva resan som hon aldrig tål, utan hon skriker och skriker tills buren öppnas igen :smile:

Åh trodde jag var ensam om detta haha.

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: huskatt

Inläggav Weaxzezz » ons 15 jul 2020, 17:48

Kissemiss1 skrev:
Weaxzezz skrev:Kan tillägga att det går att vänja katter vid resor och flyttar. Min katt var väldigt orolig i början men efter att ha rest ett par gånger om året varje år så har hon lärt sig. Bara själva resan som hon aldrig tål, utan hon skriker och skriker tills buren öppnas igen :smile:

Åh trodde jag var ensam om detta haha.

Nejdå. Jag flyttade med henne fram och tillbaka till Kroatien, 8 timmars resväg. Hon var väldigt hes på slutet :smile: Tror inte hon förstår riktigt hur buren fungerar. Misstänker att hon tror att den är någonslags teleportör, och att tiden mellan bara är jag som jävlas :smile:

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » mån 20 jul 2020, 00:12

hur har det gått?

Jag brukar ta med mina fyra, men dom är van.
Tidigare i veckan åkte vi till min pappa ett par dagar. Kan säga att bilen är ganska full med 4 katter, och packning till dom och till mig :grin:
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"