Katt äter hundmat

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
anne.boman
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Katt äter hundmat

Inläggav anne.boman » tis 19 maj 2020, 14:25

Hej!
Min katt c:a 9 månader ratar (ibland) sin kattmat, spelar ingen roll vilket märke, men om hon kommer åt så äter hon gärna hundens (vuxna) torr eller blöt mat. Vi ser till att hunden får äta i fred men ibland händer det att det finns mat i hans skål och då är hon där meddetsamma! Hon tycks inte må dåligt av detta men man vet inte om det ställer till något för framtiden. Är det någon som har upplevt samma grej eller vet något om eventuella skador. Vet ju att katt äter mer mineraler än kolhydrater.

Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Re: Katt äter hundmat

Inläggav Lavine » tis 19 maj 2020, 16:11

Det är inte skadligt att katten smakar hundmat då och då, men den kan inte leva på det. Kattmat innehåller taurin som är livsviktigt för katter. (Med det sagt så kan det tilläggas att det finns hundmat som också innehåller taurin, men det är ju fortfarande mat för en hund och inte katt.)

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Katt äter hundmat

Inläggav Aziz » ons 20 maj 2020, 14:39

Vad jag har hört så är det helt ok att hund äter kattmat men inte lika bra att katt äter hundmat. Hundmaten är ofta inte lika näringsrik och har mindre köttprotein men det beror givetvis på vad hunden äter för foder.

Återgå till "Allmänt kattprat!"