mager katt

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
B1oB2
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

mager katt

Inläggav B1oB2 » fre 08 maj 2020, 19:08

Hej,
Jag skulle behöva ett råd, eller två.

Jag har en katt som är mager som en skrika, bara skinn, ben och päls, väger knappt 4 kg. Huskatt med mamma som är ren maine coon. Avmaskad x 2 som unge. Han är inne på heltid med tillgång till nätad balkong vid intresse. Han har fri tillgång till mat men verkar äta enbart för att överleva och då max 4-5 bitar x 2 av Royal Canins maine coon för vuxna blandat med oral care. Han är 2 år och jag har provat ALL kattmat som finns, både rå mat, blötfoder och torrfoder, detta är vad han i alla fall äter lite grann av så det har fått bli det. Han äter inget kattgodis, ingen skinka, ingen leverpasterj, ingen räka, ingenting jag försöker locka med. Han leker och älskar att apportera bollar, är världens mysigaste och gillar att blir kliad/smekt. Alla ryggkotor känns om man stryker honom över ryggen och även om han tycker det är mysigt tycker jag det verkar "göra ont" då han är så mager.

Jag har haft honom sedan han var 12 veckor och han har varit likadan hela tiden, gillar inte mat eller annat snask och är skriksmal, mycket mager. Har varit hos veterinär vid vaccinationer och kastrering och de har sagt att jag ska ge han godsaker så han "fettar på sig" men att han är frisk.

Vad har ni för tips? Vad kan jag ge/lura i honom för att bygga lite hull? I alla fall så pass att man inte känner alla ryggkotorna. Tar tacksamt emot ALLA råd och tips!

Jimmys
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Re: mager katt

Inläggav Jimmys » fre 08 maj 2020, 22:17

Hade liknande problem med min ragdoll efter att han varit sjuk. Han vägde nåt på 3 kilo då och jag fick upp honom till 6 kilo.

Jag köpte tonfisk på burk som jag sköljde sen i i skål och blanda med vatten verkligen mosa så han drack ordentligt.
Massa olika mjuknat oftast slickade han bara såsen och sen finns det fettrika foder hos veterinären bla njurfoder. Sen finns det även proteinrika foder för katter med magprolem, en kombo av dom kanske? Så katten kanske bygger lite muskler med?
För min katt var problem nog att han drack för dåligt när han väl drack ordentligt så åt han som bara den också

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » fre 08 maj 2020, 22:32

Det kan vara en tanke att gå till veterinär och göra en hälsokontroll inklusive att kolla tänder. Du kan också för säkerhets skull köpa ett kolla masken kit för att utesluta det. Det finns mat att köpa hos veterinär, brukar kallas recovery som är väldigt näringstät, mycket kalorier i lite mat. Aptus recoverypasta är också bra.
Mitt bästa tips för att få en katt att äta mer (när man uteslutit hälsoproblem) är att hitta något godis de verkligen tycker om och smula över maten. Här är det frystorkat kycklinggodis (Cosma) som alla (även familjens superkräsne) älskar. Smular jag ner det över maten går allt ner.
Du kan också köpa osaltat smör och smälta lite över maten, brukar kunna vara uppskattat.

B1oB2
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav B1oB2 » lör 16 maj 2020, 19:56

Tack för svar.
Har varit till vet och tagit blodprover, inget avvikande och inget fel på tänder eller mun. Provade 3 nya foder som inte testats tidigare. Fått enbart det under 24 timmar och han luktar men smakar inte. Väl utprovat den enda mat han äter, lite men ändock något så fortsätter med det.
Vet vet inte vad jag ska ge han mer...har provat allt. Cat är nyfiken och vill lukta på allt men inte äta.
Ger han kattmalt 2 ggr/dag sedan 10 dagar men ingen skillnad i matlusten.
Jag har provat allt! Oxfilé, rå, stekt, kokt, kyckling, rå, stekt, kokt, köttfärs, blandfärs, fläskfärs, rå, stekt, kokt, fläsk, rå, stekt, kokt, biff, rå, stekt, kokt, torsk, rå, stekt, kokt, lax, rå, stekt, kokt. Allt kattgodis som finns att köpa på zooplus och Arken zoo. Ingenting vill han ha. :cry:
Något mer tips?

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: huskatt

Inläggav Weaxzezz » sön 17 maj 2020, 18:28

B1oB2 skrev:Tack för svar.
Har varit till vet och tagit blodprover, inget avvikande och inget fel på tänder eller mun. Provade 3 nya foder som inte testats tidigare. Fått enbart det under 24 timmar och han luktar men smakar inte. Väl utprovat den enda mat han äter, lite men ändock något så fortsätter med det.
Vet vet inte vad jag ska ge han mer...har provat allt. Cat är nyfiken och vill lukta på allt men inte äta.
Ger han kattmalt 2 ggr/dag sedan 10 dagar men ingen skillnad i matlusten.
Jag har provat allt! Oxfilé, rå, stekt, kokt, kyckling, rå, stekt, kokt, köttfärs, blandfärs, fläskfärs, rå, stekt, kokt, fläsk, rå, stekt, kokt, biff, rå, stekt, kokt, torsk, rå, stekt, kokt, lax, rå, stekt, kokt. Allt kattgodis som finns att köpa på zooplus och Arken zoo. Ingenting vill han ha. :cry:
Något mer tips?

Har du testat rawfood för katter typ mush? Blodkorv? Laktosfri grädde? (nej grädde är inte bra kattmat men kan det få igång aptiten så)

B1oB2
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav B1oB2 » sön 17 maj 2020, 22:10

Ja, har provat rå mat. Allt som jag använder själv då jag lagar mat. Även tonfisk på burk, både i olja och vatten. Leverpastej, ost, kokt/rökt skinka, kaviar, korv. Ja allt alltså. Grädde, både med och utan laktos, var bland det första jag provade med. Han är intresserad och luktar på allt men vill inte smaka, slickar inte ens. :cry:

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Weaxzezz » ons 20 maj 2020, 19:56

B1oB2 skrev:Ja, har provat rå mat. Allt som jag använder själv då jag lagar mat. Även tonfisk på burk, både i olja och vatten. Leverpastej, ost, kokt/rökt skinka, kaviar, korv. Ja allt alltså. Grädde, både med och utan laktos, var bland det första jag provade med. Han är intresserad och luktar på allt men vill inte smaka, slickar inte ens. :cry:

Funderar på om det kanske kan fungera med levande byte? Finns ju både syrsor och möss att köpa även om det inte är särskilt kul eller optimalt kanske. Annars hade jag nog bett veterinären om hjälp, och envisats om något annat är specialfoder. Går ju att fixa extra näring på annat sätt så att han i alla fall inte får näringsbrist.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 21 maj 2020, 12:50

Weaxzezz skrev:
B1oB2 skrev:Ja, har provat rå mat. Allt som jag använder själv då jag lagar mat. Även tonfisk på burk, både i olja och vatten. Leverpastej, ost, kokt/rökt skinka, kaviar, korv. Ja allt alltså. Grädde, både med och utan laktos, var bland det första jag provade med. Han är intresserad och luktar på allt men vill inte smaka, slickar inte ens. :cry:

Funderar på om det kanske kan fungera med levande byte? Finns ju både syrsor och möss att köpa även om det inte är särskilt kul eller optimalt kanske. Annars hade jag nog bett veterinären om hjälp, och envisats om något annat är specialfoder. Går ju att fixa extra näring på annat sätt så att han i alla fall inte får näringsbrist.

Är inte lagligt i Sverige m levande mat. Man kan ge döda möss men inte köpa levande för att ge katt som mat.
Bild

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Weaxzezz » tor 21 maj 2020, 15:42

Starwatcher skrev:
Weaxzezz skrev:

Är inte lagligt i Sverige m levande mat. Man kan ge döda möss men inte köpa levande för att ge katt som mat.

Syrsor är väl lagligt? Men visste inte om mössen, tack för info!

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator

Inläggav Lurvpöse » tor 21 maj 2020, 16:33

det kan vara så att han växer sakta, större kattraser brukar väl vara "färdigmusklade" vid typ 4, tror jag. Om han brås på sin mor skulle det kunna hänga ihop med det.

Mår han bra så är det nog bara så han är. Jag har också en katt som inte är särskilt intresserad av mat. Hon äter men det är bara för näring.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
Liselottemj
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Liselottemj » ons 08 jul 2020, 09:51

Ett tips är att ge b vitamin. 4 Ess har en bra produkt. Finns bl a att köpa på apotea. B vitamin kan ge ökad aptit.
Norsk skogkatt och Helig Birma

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 08 jul 2020, 21:37

Bra tips med B-vitamin. En liten klick osaltat smör på fingret gör underverk för min magra hankatts aptit.
Bild

sibbe
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav sibbe » lör 18 jul 2020, 23:28

Har själv en extremt petig katt, det har han varit i många år. Han är en sibirisk katt och han har aldrig kunna äta Maine coon eller oral Care, han kan inte knäcka dem stora bitarna och det är inget fel på hans bett.
Något som jag brukar rekommendera kräsna katter är bl a Royal ageing+12 och det gör inget att katten är yngre och även pro plans delicate eller elegant är goda.
Min katt skulle kunna ha ett helt julbord för sig själv och inte röra något.

B1oB2
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav B1oB2 » ons 29 jul 2020, 16:36

Lurvpöse skrev:det kan vara så att han växer sakta, större kattraser brukar väl vara "färdigmusklade" vid typ 4, tror jag. Om han brås på sin mor skulle det kunna hänga ihop med det.

Mår han bra så är det nog bara så han är. Jag har också en katt som inte är särskilt intresserad av mat. Hon äter men det är bara för näring.

Ja, jag har också tänkt på hans halva rasinblandning men är det vanligt att Maine coon går ner 2 kg vid 1 års ålder för att sen gå upp i vikt igen vid 4 års ålder då de är färdigväxta? Jag vet inte, har aldrig haft nån renrasig katt.
Mager är han i alla fall, mycket. Verkar som han bara blir smalare och smalare också. Precis alla benknotor känns på han. Tassarna är stora och han är lång och hög men bara ben under pälsen.
Tror jag ger upp. Han får vara så smal och förtvina, vet inget mer att göra. :cry:

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Weaxzezz » tor 30 jul 2020, 00:03

Om det blir så att han blir allmänpåverkad av sin viktnedgång eller det går väldigt snabbt tycker jag stt du ska ta dig till veterinär igen och propsa på att de verkligen gör tester kring saken. Kan vara smärta, njur/lever, hypertyreos m-m-

B1oB2
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav B1oB2 » fre 31 jul 2020, 13:28

Weaxzezz skrev:Om det blir så att han blir allmänpåverkad av sin viktnedgång eller det går väldigt snabbt tycker jag stt du ska ta dig till veterinär igen och propsa på att de verkligen gör tester kring saken. Kan vara smärta, njur/lever, hypertyreos m-m-

Alla blodprover som går att tas på katt är tagna i juni, alla inom normala referensvärden. Katten mår bra, leker och beter sig som vilken katt som helst förutom att den inte äter, eller äter så minimalt att den överlever men inte mer. Väger nu 3,7 kg vid 2 år. Vid vaccination vid 1 år vägde han 6,1 kg.

Vet skojade om att jag bytt ut katten och kollade att chippet stämde. Inget mer att göra så länge alla värden är bra och han är pigg och glad.

Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » fre 31 jul 2020, 20:08

Pratade ni om det skulle kunna vara att han har ont i magen, t ex magkatarr? Även om det förmodligen skulle bli bättre om han åt mer mat så kanske katten förknippar mat med ont i magen.

Jag ska inte ge några medicinska råd, men berättar hur jag gjorde med min katt som hade kronisk magkatarr/gastrit: hon fick en kvarts Pepcid om dagen (efter tips från veterinär). Det är ju egentligen ganska harmlöst att prova en 7-14 dagar faktiskt.

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Weaxzezz » lör 01 aug 2020, 00:40

B1oB2 skrev:
Weaxzezz skrev:Om det blir så att han blir allmänpåverkad av sin viktnedgång eller det går väldigt snabbt tycker jag stt du ska ta dig till veterinär igen och propsa på att de verkligen gör tester kring saken. Kan vara smärta, njur/lever, hypertyreos m-m-

Alla blodprover som går att tas på katt är tagna i juni, alla inom normala referensvärden. Katten mår bra, leker och beter sig som vilken katt som helst förutom att den inte äter, eller äter så minimalt att den överlever men inte mer. Väger nu 3,7 kg vid 2 år. Vid vaccination vid 1 år vägde han 6,1 kg.

Vet skojade om att jag bytt ut katten och kollade att chippet stämde. Inget mer att göra så länge alla värden är bra och han är pigg och glad.

Om det är smärta så kan det vara att det inte syns på blodprov. Kan behövas röntgen eller ultraljud, samt ordentligt kläm och känn på alla organ och leder. Har själv haft katt som fick diffusa symptom, inklusive plötslig viktökning, inget syntes på prover men vid röntgen av leder syntes en gammal skada som möjligen utvecklats till artros/bencancer och vi går på uppföljningar med jämna mellanrum samt ger smärtstillande.

Kan vara en idé också att testa smärtstillande typ metacam i några veckor och se om förändring infinner sig.

Kissemissyou
Kattunge
Kattunge

Inläggav Kissemissyou » mån 03 aug 2020, 00:22

B1oB2 skrev:
Lurvpöse skrev:det kan vara så att han växer sakta, större kattraser brukar väl vara "färdigmusklade" vid typ 4, tror jag. Om han brås på sin mor skulle det kunna hänga ihop med det.

Ja, jag har också tänkt på hans halva rasinblandning men är det vanligt att Maine coon går ner 2 kg vid 1 års ålder för att sen gå upp i vikt igen vid 4 års ålder då de är färdigväxta? Jag vet inte, har aldrig haft nån renrasig katt.
Mager är han i alla fall, mycket. Verkar som han bara blir smalare och smalare också. Precis alla benknotor känns på han. Tassarna är stora och han är lång och hög men bara ben under pälsen.
Tror jag ger upp. Han får vara så smal och förtvina, vet inget mer att göra. :cry:

Men han har inte mask då? Går han utomhus? Mask blir ju katter smala av.

B1oB2
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav B1oB2 » tis 15 sep 2020, 14:12

Hej,
Tack för flera svar, några lika och alla med förslag som redan gjorts och som står i trådstarten.
Katten har inte mask, är inne på heltid, äter och dricker varje dag, ca 4-5 kulor torrfoder, endast en sort, inget mer och vägrar annat. Är röntgad och blodprov har tagits helt u a. Veterinärer hittar inget fel men tror på anorexi.
Väger idag knappa 3 kg. Har tappat över halva sin vikt.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tis 15 sep 2020, 21:30

B1oB2 skrev:Hej,
Tack för flera svar, några lika och alla med förslag som redan gjorts och som står i trådstarten.
Katten har inte mask, är inne på heltid, äter och dricker varje dag, ca 4-5 kulor torrfoder, endast en sort, inget mer och vägrar annat. Är röntgad och blodprov har tagits helt u a. Veterinärer hittar inget fel men tror på anorexi.

Jag önskar jag hade något råd att ge som kunde hjälpa, men tyvärr. Tror ändå att det beror på någon sjukdom och så länge det inte går att hitta något fel så är det inget att göra.
:consoling:

Siv
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Siv » tis 15 sep 2020, 23:48

Jag önskar också så att jag hade kunnat ge dig något råd som kunde hjälpa, men jag är verkligen inte expert på det här. Någon tipsade om recovery, det funkade väldigt bra för oss när min katt inte alls ville äta efter en stor operation.

Om jag förstår dig rätt så vägde din katt runt 6 kg för ca ett år sedan? Det tycker jag tyder på att något är fel. Skedde det en förändring då som kan ha gjort att han inte längre vill äta? Annars är det kanske mest troligt att det är något medicinskt?

Jag hoppas att du lyckas komma fram till vad som är orsaken. :consoling:

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » fre 18 sep 2020, 09:57

B1oB2 skrev:Hej,

Vad jag förstår så diagnostiserar man katter med anorexi när de inte äter helt enkelt, vilket är en vanlig kattreaktion på precis allt möjligt. Min ena katt slutade t.ex. att äta som en reaktion på att han fick en tillfällig diarré. Vi fick ge honom vätska via dropp men även aptit-stimulerande sprutor tills han kom igång och åt själv. Kan du fråga vet efter någon form av aptit-stimulerande medicin?

Användarvisningsbild
riviera712
Kattunge
Kattunge

Inläggav riviera712 » fre 18 sep 2020, 23:56

Sällskap kanske? Sannie (min profilbild) kunde tänka sig att äta torrfoder men vad det gällde blötmat så handlade det om att träffa rätt sort (alltid någon form av bitar i sås) rätt dag men det hjälpte mycket om jag satt bredvid.

Återgå till "Allmänt kattprat!"