Håller på att bygga tre takhöga klätterträd med hyllor, placerade så att man kan komma springande i full fart från hela hemmet och fara upp. Ordnade som en björkdunge i vardagsrummet tänkte jag dutta lite svart färg på sisalrepen för att likna näver (mattar behöver också trivas). Härifrån kan man hoppa till soffan.
Fönstret har fått ett eget klätterträd med utkiksplats. Tänkte försöka hitta en fågelmatare att sätta utanför, men jag vet inte om jag orkar nerskräpningen. Kanske blir det väggfasta hyllor för att göra en balansgång mellan björkdungen och fönstret, det är bara lite bök att borra i våra väggar.
Under tvättstället i badrummet finns en öppning in i skåpet med gott om utrymme att vända på och ha kattlådan. Jag hoppas innerligt att han accepterar att gå in dit...
Jag tänkte ha lite ampellilja, bergspalm och annat ätbart i anslutning till kattvänliga platser.
Jag hoppas att katten vill äta i köksfönstret, ska nog lägga nån isolerande gummimatta för den breda stenen är rätt kall. Tanken är att detta ska minska risken att han hoppar upp på spisen, istället kan han stå precis brevid och titta på när vi lagar mat. Det blir också smidigt att hålla koll på mat och vatten. I början får han en trappa att ta sig upp via.
Jag vill skydda våra sängar på sidorna. Funderar på att sy en sängkappa av grovt tyg, men det kanske uppmuntrar mer än avskräcker. Vi har förfärligt hög säng, ska man hjälpa kattungen att ha en pall för att ta sig upp eller kan man strunta i att göra vuxensovrummet kattvänligt alls? Men då kanske det behöver kissas och klösas där inne ännu mer. Kan man uppmuntra katten att välja dotterns säng på nätterna så kanske det inte blir nån sak, nåt förslag?
Jag ser så väldigt få ställen runtom för en katt att hoppa upp och lägga sig. Tänkte ställa lite stolar och pallar på en del ställen så att det finns en liten viloplats. En liten filt på skrivbord och fönster för att slappna av.
Kattunnel är ju väldigt kul, men så i vägen. Kanske kan det gå en lång bakom soffan så kan man springa och smyga fram och tillbaka där.
Näta in balkong ska jag göra snarast, till våren ska jag inreda det för katten för nu vill jag inte vara där ute. Sovrumsfönstret har vi ofta öppet, så där ska jag hitta något sätt att sätta när också.
Kanske klösbrädor på några fler ställen också.
Ja... vad mer kan man fixa när man går i väntans tider?