Inreda för katt

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Lakritz
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inreda för katt

Inläggav Lakritz » mån 06 jan 2020, 17:10

Vilka är era bästa tips för att förbereda hemmet för en katt?

Håller på att bygga tre takhöga klätterträd med hyllor, placerade så att man kan komma springande i full fart från hela hemmet och fara upp. Ordnade som en björkdunge i vardagsrummet tänkte jag dutta lite svart färg på sisalrepen för att likna näver (mattar behöver också trivas). Härifrån kan man hoppa till soffan.

Fönstret har fått ett eget klätterträd med utkiksplats. Tänkte försöka hitta en fågelmatare att sätta utanför, men jag vet inte om jag orkar nerskräpningen. Kanske blir det väggfasta hyllor för att göra en balansgång mellan björkdungen och fönstret, det är bara lite bök att borra i våra väggar.

Under tvättstället i badrummet finns en öppning in i skåpet med gott om utrymme att vända på och ha kattlådan. Jag hoppas innerligt att han accepterar att gå in dit...

Jag tänkte ha lite ampellilja, bergspalm och annat ätbart i anslutning till kattvänliga platser.

Jag hoppas att katten vill äta i köksfönstret, ska nog lägga nån isolerande gummimatta för den breda stenen är rätt kall. Tanken är att detta ska minska risken att han hoppar upp på spisen, istället kan han stå precis brevid och titta på när vi lagar mat. Det blir också smidigt att hålla koll på mat och vatten. I början får han en trappa att ta sig upp via.

Jag vill skydda våra sängar på sidorna. Funderar på att sy en sängkappa av grovt tyg, men det kanske uppmuntrar mer än avskräcker. Vi har förfärligt hög säng, ska man hjälpa kattungen att ha en pall för att ta sig upp eller kan man strunta i att göra vuxensovrummet kattvänligt alls? Men då kanske det behöver kissas och klösas där inne ännu mer. Kan man uppmuntra katten att välja dotterns säng på nätterna så kanske det inte blir nån sak, nåt förslag?

Jag ser så väldigt få ställen runtom för en katt att hoppa upp och lägga sig. Tänkte ställa lite stolar och pallar på en del ställen så att det finns en liten viloplats. En liten filt på skrivbord och fönster för att slappna av.

Kattunnel är ju väldigt kul, men så i vägen. Kanske kan det gå en lång bakom soffan så kan man springa och smyga fram och tillbaka där.

Näta in balkong ska jag göra snarast, till våren ska jag inreda det för katten för nu vill jag inte vara där ute. Sovrumsfönstret har vi ofta öppet, så där ska jag hitta något sätt att sätta när också.

Kanske klösbrädor på några fler ställen också.

Ja... vad mer kan man fixa när man går i väntans tider? :grin:

Lakritz
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Re: Inreda för katt

Inläggav Lakritz » mån 06 jan 2020, 17:23

Haha, det låter kanske som om jag förbereder för ett monster! Det var en hel del år sedan jag har katt, då var jag utöver mina egna katter även jourhem i många år åt katter som hade en del... specialbehov. Nu letar vi efter en sund och frisk kattunge som både trivs med mormors hund, att vara innekatt och ensam med mig jobbande hemma på dagarna. För dotterns skulle tar vi inte en omplacering, så säkert övertänker jag alla behov han kommer ha men nåt ska jag ju göra medan vi väntar på den perfekta lillpysen att utöka familjen med. Och inte tackar en katt nej till många ställen att klösa, klättra och gömma sig!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » mån 06 jan 2020, 20:44

Tror det kommer att bli ett fantastiskt katthem. Måste fundera lite om jag kommer på något att tänka på. Grova sängkappor kommer nog bara att uppmuntra till att klösa. Som det är hemma kommer nog den lille själv att välja vart han vill sova. När mina var små hade jag en liten pall och en stol bredvid sängen för att göra det lättare om jag skulle få lyckan att ha en liten varm pälskling hos mig. Nuförtiden har jag fem som i omgångar sover hos mig, finns inget som är så sövande som en liten katt. I ställer för att borra fast hyllor kanske en bokhylla typ Kallax att använda? Då blir det också mysiga krypin i hyllan.
Från början hade jag extra lådor om liten skulle bli kissnödig och det var långt till lådan.

Lakritz
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Lakritz » mån 06 jan 2020, 22:06

Ja, extra låda i några andra rum har jag tänkt på. Hur är det i början, klarar en 12 veckors unge att klättra i en standard låg kattlåda? Tänkte att jag har en massa Ikea Samla låg låda, jag har fått för mig att dessa är tillräckligt låga. Ha, så många katter jag haft men kattunge har jag bara haft en gång sen jag var barn.

Jag vill inte beröva kattungen den trygghet den behöver, och är det hos oss vuxna så finns här stjärterum, men om den valde dotterns säng skulle nog en del underlättas. Dessutom kommer dottern garanterat att sova på samma ställe som katten så det blir en full säng. Jag funderar på en extra kattigloo i fotändan hos dottern, har en idé om att tova en ulltröja till en igloo. Kanske feliway kan hjälpa, och gosedjur är sängen full med som han ju kan gosa in sig bland. Trångt minns jag att min förra kattunge alltid ville ha det i sängen, säkert inte ovanligt att vilja. Man kanske kan locka in henne när det är dags för kvällssaga, mormors hund älskar att vara med och natta. Men, annars har jag en del att försöka fixa i vårt trånga vuxensovrum, där är inte nåt farligt men liksom inte kattvänligt. Finns det något tyg som inte brukar uppskattas att klösa i? Kanske fleece? Så man får rätt vanor från början.

Ja, det blir en tur till Ikea, Kallax är tyvärr alldeles för bred där men kanske det finns nån smalare hylla att klämma in. Tror det skulle vara finfint att kunna rejsa in i vardagsrummet, kasta sig upp för trädet, springa utefter soffryggen, balansera över till fönstret och klättra upp på sin utkiksplats. Minns att jag sett nån urläcker hängbro för katter, det skulle ju öva lite balans samtidigt om det inte känns ostadig.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » mån 06 jan 2020, 22:26

En kattunge på 12 veckor klarar en låg låda utan problem. När jag haft kull har jag med tiden lärt mig att lådor med minimal kant ratas, de klättrar utan problem in i mamma katts låda. Vara med och natta är en jättebra idé och ska jag utgå ifrån hur det var här hemma var det sonens säng som valdes. Låg och med mysig lillhusse att sova hos. Tror det kommer att lösa sig när kattungen kommer.
En sak du säkert kan men jag vill varna ändå. Lekvippor måste plockas undan när man lekt klart. De flesta med plastpinne har en liten "plopp" i slutet. Här lyckades en kattvakt glömma plocka bort vippan efter lek, liten katt bet och fick loss "ploppen" och svalde. Det slutade med akut operation. Tack och lov hade den nästan passerat tarmsystemet så vetr kunde försiktigt massera tarmen så den kom ut rätt väg.
Oavsett hur många klösträd vi har så är den viktigaste en vanlig klösbräda som sitter i köket. Alla vill gå och klösa före och efter maten, varför vet jag inte men det är tydligen väldigt viktigt. Flecce har dom faktiskt aldrig klöst på här hemma, däremot älskas trasmattor. Jag köper bara mindre trasmattor som går enkelt att tvätta (de är bra att samla upp katthår och görs lätt rent med en klädborste).

Lakritz
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Lakritz » tis 07 jan 2020, 07:45

Yrhättans skrev:En sak du säkert kan men jag vill varna ändå. Lekvippor måste plockas undan när man lekt klart. De flesta med plastpinne har en liten "plopp" i slutet. Här lyckades en kattvakt glömma plocka bort vippan efter lek, liten katt bet och fick loss "ploppen" och svalde. Det slutade med akut operation. Tack och lov hade den nästan passerat tarmsystemet så vetr kunde försiktigt massera tarmen så den kom ut rätt väg.

Fy så läskigt! Det känns inte som något jag vill ha alls då, vi kan göra egna vippor. Dottern har redan gjort en sport i att tillverka kattleksaker genom återbruk. :grin:

Jag kanske kan kombinera stegbrädan upp till matskålen med klös, klä med dörrmatta till exempel. Men han kan få en klösbräda på väggen i köket också.

Jag har sett många varianter på borstar som sitter på väggen för ”self-grooming”. Nåt att ha? Ska det vara gummipiggar eller borst?

Aria
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Huskatter

Inläggav Aria » tis 07 jan 2020, 12:36

Vi har nyligen fått hem en adoptiv katt också, sen en vecka. Aske 1,5år sover varje natt i dotterns säng och både hon och han njuter! :-) Sen har vi en klätterställning vid hennes fönster så han kan titta ut och "gömma" sig när han vill vara i fred. Ovanpå garderoben är poppis också. Låt fönsterbrädorna vara halv tomma eller helt utan saker. Vi har två kattlådor med varsin badmatta från Ikea som samlar upp den värsta sanden, en i badrummet där uppe samt en i genomgången som är i anslutning till kök/vardagsrum. Kattunneln ignorerar han fullkomligt, än så länge i alla fall. Klöspelaren funkar som prydnad, soffan i grovt tyg är dock poppis. 8-[ Leksaker har vi massor av och de hängs upp när de inte används... Smart det med pall vid spisen, vår lilla loppa ska alltid upp där och se vad som sker, inte bra vid matlagning.

Balkongen kommer säkert bli en rejäl hit!

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tis 07 jan 2020, 17:42

Tror ert hem kommer att blir ett litet kattparadis. :-D Svårt att komma på mer men det lär visa sig var kisse har för favoritplatser och om han vill vara högt eller lågt, så kan ni komplettera. Här hemma är sådana här stoppade sittplatser som skruvas fast i fönsterbrädorna väldigt populära.

https://www.supercat.se/kattbaddar/sovp ... ted-d-48-5

Lakritz
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Lakritz » tis 07 jan 2020, 21:52

Alla våra fönsterbrädor är 40 cm djupa, men däremot sten som är snorkall. Jag har en förkärlek till stora krukväxter som inte vill ha så mycket ljus och vatten, de dör inte så lätt, så de står istället på golvet innanför fönstren. Så om jag bara hittar nåt snyggt skulle jag kunna fodra fönsterbrädorna runtom hemmet. Jag funderar på om man kan använda ett grovt bomullsrep och göra nån makramé... men det ligger utanför vad jag kommer hinna före katt, såååå svårt ska det väl inte vara att hitta rätt pissemys :lol:

I dotterns rum har jag inte ordnat nåt att klösa på, det ska jag nog fixa... liggplatser har jag nog tänkt att månsen får göra sig i sängen, på klädbyrån bland gosedjur, fönstret osv. Men dottern skulle nog tycka att det känns bra om vi fixar nån igloo och liten dyna inne hos henne. Frågar man vovven är hennes rum annars det klart mysigaste ❤️

Är supercat en bra butik? De hade ett vansinnigt stort utbud, blir nog en beställning därifrån på allt småplock vi faktiskt inte skaffat, klosaxar å sånt.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 08 jan 2020, 10:16

Först av allt lycklig katt som får ett så fint hem och familj :rosor:

Vi har också ur kattsynpunkt jättedåliga fönsterbrädor. Jag har löst problemet genom att köpa fönsterhängmattor som man sätter upp med sugproppar på rutorna. Fin utsikt och blir varmt från ev element under. Köpte mjuka gosig från amazon.com, dyrt men väldigt uppskattat! Zooplus.se har från samma tillverkare men till mkt lägre pris.

Har handlat mkt från supercat och har alltid fungerat fint.

Ett litet tips är att inte köpa allt innan katten kommer hem. Katter kan vara mkt bestämda på vad dom gillar. Min ena katt skulle aldrug ligga i en igloo, den andra glr det enbart vintertid. Ingen gillar korgar där stoppningen går uppåt och gillar inte vissa typer av material. Likadant när det gäller leksaker. Leksaksmöss gillas inte ex. Köpa lite varierat och låt katten få visa vad som går hem.

Till sist, kattungesäkra hemmet! Linor till persiennet kan bli dödsfällor, täpp till ev hål som kattungen inte kan krypa in och fastna. Bordsben som ser ut som ett V har kostat livet på en del kattungar. Säkra upp sladdar, kabelsamlare löser problemet..Se till att hålla hushålls kemikalier inkl tvättmedel inlåsta. Tänk 2 årigt barn som jan nå allt mellan golv o tak.

Så här välkomna borde alla kattungar vara! Välkommen till forumet!
Bild

Lakritz
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Lakritz » ons 08 jan 2020, 16:02

Tack för fina ord!

Jag är nog så van vid nervösa vanvårdade katter där man inte ens kan flytta en stol efter att katten anlänt tills att de flyttar iväg till permanent hem, men det är ju förstås så att de flesta sunda katter tål lite ändringar i hemmet. Usch, tog hand om en katt som fick panikångest varje gång man rensade lådan, efter att ha levt hos en djursamlare. Hon var otroligt mysig så länge inget hände som ändrade nåt, nya skor gick inte hem där ens. Mina egna buskråkor har ju varit med i både flyttar och husvagnssemester utan att klappa ihop och nu satsar vi på en ”vanlig” stabil kattunge. Men våra erfarenheter gör oss nog lite extra ”beredda på allt”. Funderar dock på att välja en raskatt för lite extra tålighet, de jag känt har varit så himla hanterliga och tåliga efter avel på bla utställbarhet, men det är mycket pengar när man inte är intresserad av att ställa/avla.

Jag undrar om någon vet maskstorlek på nät för kattunge? Vill ha upp direkt i sovrummet så inte liten råkar ramla ut men är orolig att näten är så grovmaskiga!

Alltså vågar man lita på sugkopparna? Verkar så vansinnigt klent?

Det mesta är nog säkrat annars, vi har en 7 åring och mormors 1åriga hund har avslöjat det mesta vi missat. Men det är lite klump i magen över vad man kan ha missat, jag satsar på att vi de första dagarna är med kattungen runt så mycket att vi upptäcker om det är nåt mer.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 08 jan 2020, 18:36

Svetsnät eller sk rådjursnät funkar fint även för att hålla en 12 v kattunge på rätt sida.

För att sugkopparna ska sitta ordentligt putsar man fönstret riktigt rent, torka sv sugpropparna m fönsterputs, fukta sedan dom med lite vatten och tryck dit dom mot fönstret. Klara även mina lite större och livliga bengaler. Ngn enstaka gåbg emellanåt får man sätta om propparna men vi har inte en enda gång råkar ut för att hängmatta rasat.

Många raskattungar kan nog vara lite stabilare men givetvis finns individuella skillnader och alla uppfödare åker inte på utställningen med ungarna heller. Så välj uppfödare noga och satsa på en seriös där ungen fått träffa många människor och tränats.

En variant är en raskattunge plus en som fötts i ett bra jourhem. Josefa K och livet m jourkatter verkar ju glra allt rätt och att få ungarna att bli framåt ex.
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » tor 09 jan 2020, 09:45

Alla våra fönsterbrädor är 40 cm djupa, men däremot sten som är snorkall. Jag har en förkärlek till stora krukväxter som inte vill ha så mycket ljus och vatten, de dör inte så lätt, så de står istället på golvet innanför fönstren

Ja men det är ju ändå ett bra läge, förutom kylan då. Supercat har även fönsterbrädskuddar med halkskydd som inte ska skruvas fast + hur många olika bäddar som helst i olika material beroende på tycke och smak. En bädd i fårskinn kanske skulle vara fint och uppskattas vintertid. Men som sagt det finns ju en flod av bäddar på nätet att välja efter tycke och smak. Ni skulle också kunna ha kattvänliga örter som kattgräs och kattmynta i fönstren eller på bord, det gillar mina katter. Och vill man ha vattenskålar lite utspritt så kan man ju ha även dessa i fönstren, kan ju passa om det är kallt så att vattnet håller sig fräscht. Behöver ju inte vara skålar avsedda för katter, de är ofta så små. Vi har stora fina keramikfat och glasskålar på fot m.m. med vatten i. Blir dessutom dekorativt. Är själv inte så förtjust i mat och vattenskålar för katter, de är ofta för små och gör att morrhåren slår i kanterna.

Lakritz
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Lakritz » lör 11 jan 2020, 09:56

Bra idé, ska kika efter nåt fint fårskinnsliknande, men tvättbart är ju skönt också.

Klurar på krukor som inte puttas ner så lätt, jag har dålig erfarenhet av vanliga lerkluror...

En pinsam fråga... kissar friska katter på allt tyg som hamnar på golvet, ex kläder? Vi drillar dottern i detta, men det slog mig just att jag inte minns om mina egna katter egentligen gjorde det eller om det bara var jourkatterna... (sen skadar det inte att en 7 åring lär sig att inte slänga sina kläder i hög på golvet) :oops:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » lör 11 jan 2020, 10:07

Lakritz skrev:Bra idé, ska kika efter nåt fint fårskinnsliknande, men tvättbart är ju skönt också.

Klurar på krukor som inte puttas ner så lätt, jag har dålig erfarenhet av vanliga lerkluror...

En pinsam fråga... kissar friska katter på allt tyg som hamnar på golvet, ex kläder? Vi drillar dottern i detta, men det slog mig just att jag inte minns om mina egna katter egentligen gjorde det eller om det bara var jourkatterna... (sen skadar det inte att en 7 åring lär sig att inte slänga sina kläder i hög på golvet) :oops:

Jag har aldrig haft en katt som kissar i annat än lådor (den gången det skedde var på en matta och hon hade fått urinvägsinfektion). Däremot finns det inget så mysigt som högar med rena kläder innan matte lagt allt rätt. Då gäller det att lägga sig och håra ner så mycket som möjligt så alla ser att matte har katt.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » sön 12 jan 2020, 19:18

”En pinsam fråga... kissar friska katter på allt tyg som hamnar på golvet, ex kläder? ”

Vi (jag) är slarvig med kläder och tyg som kan hamna på golvet men aldrig någon katt som har kissat där.

Lakritz
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Lakritz » sön 12 jan 2020, 21:18

Jag misstänkte så, de är ju så noga med renlighet och lukter, men jag minns också ett evigt kissande... Men med kattungar å andra sidan så vet man ju aldrig, och det skadar inte att undvika att lära in nåt dåligt. Eller att dottern lär sig att lägga smutstvätt i korgen :grin:

Åh så mycket jag vill ha missepisse nu!

Återgå till "Allmänt kattprat!"