Hjälp,uttråkade katter, något originellt tips på lek?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Kissemissyou
Kattunge
Kattunge

Hjälp,uttråkade katter, något originellt tips på lek?

Inläggav Kissemissyou » lör 14 dec 2019, 10:23

Jag har två unga, kastrerade hankatter som är innekatter (måste vara det p.ga. hur vi bor) och jag har gjort ALLT för att de ska ha det bra men jag skulle vilja ha något tips på vad man kan göra mer för att stimulera dem. Så fort jag googlar kommer bara samma tips fram om och om igen och jag har redan testat allt det där. Katterna har massor av leksaker och tycker bäst om sina Cat Catcher-vippor men vi har lekt ihjäl dem nu... Da bird har de inte eftersom de inte tänder på fjädervippor, men de har Da Mouse, Da ball m.m. Laserpekare tyckte de var kul ett par gånger men de har tröttnat eftersom de inte kan fånga pricken. Boinks och pingisbollar var kul ett tag men är numera uttjatade.
De har ett stort klösträd och två mindre klösträd, tillgång till balkong så de kan ta luft dagligen, kattgräs att tugga på, hyllor att klättra på, fågelmatare så de kan titta på fåglar - you name it!
Då och då får de hoppa runt i stora sjok av silkespapper och leta leksaker/godis och den leken hittade jag genom att kolla på "Cole and Marmalade" - och det är såna saker jag är ute efter! Så har du något mer originellt tips på lek som du kanske bara råkat komma på av en slump så skulle jag jättegärna ta del av det! Jag älskar mina katter så mycket men vi är uttråkade allihop här hemma... Ni får gärna komma med tips på någon leksak era katter gillar extra mycket men Da bird och laserpekare är alltså inget för oss och de två sakerna brukar komma upp i såna här trådar.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Hjälp,uttråkade katter, något originellt tips på lek?

Inläggav Yrhättans » lör 14 dec 2019, 11:45

Orginellt vet jag inte, men det roligaste mina vet är när jag tar en pinne (vilken pinne som helst, här ofta en lekpinne med typ läderremsor. Sen sätter jag mig på golvet, pinne under trasmatta och de jagar runt och hoppar för att fånga vad det är som rör sig under mattan. Väldigt roligt.
Sen vanliga tjocka skosnören, långa. Av någon anledning helst röda, de är väldigt roliga att jaga efter när jag drar efter golvet. Självklart tar jag undan dom efter lek så dom inte ska tugga i sig.
Utöver det är kaninskinn från Mekatt det bästa som finns, brukar gå att köpa på utställningar, slängs på golvet och sen är det fri lek länge.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 14 dec 2019, 13:21

Känner väl igen ditt problem. Har 2 mkt aktiva katter som är kräsna när det gäller leksaker och inte går igång på vanliga fjädervippor.

Har du tittat på Purrs in our hearts sortiment? Där finns min hankatts 2 favvoleksaker. Dels Wiggly worm hänget. Allra roligast är om man sätter den på en cat catcher vippa. Den tröttnar han inte på utan är rolig varje dag.
https://www.purrsinourhearts.co.uk/shop ... uct_id=594

Skitters hänget är rolig på cat catcher vippa men även rolig att leka med stand-alone
https://www.amazon.co.uk/Skitter-Attach ... B00CCQ20A8 Finns på fler ställlen också.

Purrs olika fantasi djurs hängen brukar vara kul! Ju konstigare ju roligare!

Har du provat tunna piprensare? Gillas mkt av båda mina katter!

Trots att mina inte brukar gå igång på fjädrar gillas da purr peller vippan och honkatten är galen i https://www.arkenzoo.se/jackson-galaxy- ... wand?66111 den vill hon leka vilt med flera ggr per dag.

Neko flies insekter på vippa är roliga sommartid tycker mina. Finns ex hos supercat.se Akta bara så katten inte tuggar i sig de roliga benen!

Har du provat lektunnlar och lekkuber. Jätteroliga finns på zooplus och som kan byggas i hop och varieras: https://www.zooplus.se/shop/katt/kattle ... ter/570945

Batteridrivna insekter och Hexbug är roliga ibland som variation.

Vi har också syrsor i en Petbox. Lite alspån i botten, lite papper eller locket till en äggkartong och salladsblad etc varje dag är det som behövs. Arkens zoo butiker säljer syrsor för några kr/st. Kul att spana på för katterna som varje dag kollar.

Kickeroo är bra för att sparka av sig lite extra energi.

Har du provat bollbana för katter? Små radiostyrda bilar? Finns små mini helikoptrar som är kul tycker mina katter. Brukar kosta 100-200 kr, Kolla bara så du inte köper för stor, kraftfull och att den är för inomhus bruk. Köpte på ebay en radiostyrd billig fågel. Räcker inte länge men full fart på katterna :smile:

Några tips. Hoppas du hittar ngt som dina katter gillar!
Bild

Kissemissyou
Kattunge
Kattunge

Inläggav Kissemissyou » lör 14 dec 2019, 15:10

Yrhättans skrev:Orginellt vet jag inte, men det roligaste mina vet är när jag tar en pinne (vilken pinne som helst, här ofta en lekpinne med typ läderremsor. Sen sätter jag mig på golvet, pinne under trasmatta och de jagar runt och hoppar för att fånga vad det är som rör sig under mattan. Väldigt roligt.
Sen vanliga tjocka skosnören, långa. Av någon anledning helst röda, de är väldigt roliga att jaga efter när jag drar efter golvet. Självklart tar jag undan dom efter lek så dom inte ska tugga i sig.
Utöver det är kaninskinn från Mekatt det bästa som finns, brukar gå att köpa på utställningar, slängs på golvet och sen är det fri lek länge.

Tack snälla för dina tips! Pinne under matta har vi lekt många gånger och det har fungerat bra men katterna har tröttnat lite - men väl värt att göra igen lite längre fram! Skosnören var ett bra tips, jag ska genast skaffa det! Jag brukar inte gå på kattutställningar men jag ska verkligen kolla upp det där med Mekatt kaninskinn för jag kan verkligen tänka mig att mina katter skulle älska det!

Kissemissyou
Kattunge
Kattunge

Inläggav Kissemissyou » lör 14 dec 2019, 15:20

Starwatcher skrev:Känner väl igen ditt problem. Har 2 mkt aktiva katter som är kräsna när det gäller leksaker och inte går igång på vanliga fjädervippor.

Har du tittat på Purrs in our hearts sortiment? Där finns min hankatts 2 favvoleksaker. Dels Wiggly worm hänget. Allra roligast är om man sätter den på en cat catcher vippa. Den tröttnar han inte på utan är rolig varje dag.
https://www.purrsinourhearts.co.uk/shop ... uct_id=594

Skitters hänget är rolig på cat catcher vippa men även rolig att leka med stand-alone
https://www.amazon.co.uk/Skitter-Attach ... B00CCQ20A8 Finns på fler ställlen också.

Purrs olika fantasi djurs hängen brukar vara kul! Ju konstigare ju roligare!

Har du provat tunna piprensare? Gillas mkt av båda mina katter!

Trots att mina inte brukar gå igång på fjädrar gillas da purr peller vippan och honkatten är galen i https://www.arkenzoo.se/jackson-galaxy- ... wand?66111 den vill hon leka vilt med flera ggr per dag.

Neko flies insekter på vippa är roliga sommartid tycker mina. Finns ex hos supercat.se Akta bara så katten inte tuggar i sig de roliga benen!

Har du provat lektunnlar och lekkuber. Jätteroliga finns på zooplus och som kan byggas i hop och varieras: https://www.zooplus.se/shop/katt/kattle ... ter/570945

Batteridrivna insekter och Hexbug är roliga ibland som variation.

Vi har också syrsor i en Petbox. Lite alspån i botten, lite papper eller locket till en äggkartong och salladsblad etc varje dag är det som behövs. Arkens zoo butiker säljer syrsor för några kr/st. Kul att spana på för katterna som varje dag kollar.

Kickeroo är bra för att sparka av sig lite extra energi.

Har du provat bollbana för katter? Små radiostyrda bilar? Finns små mini helikoptrar som är kul tycker mina katter. Brukar kosta 100-200 kr, Kolla bara så du inte köper för stor, kraftfull och att den är för inomhus bruk. Köpte på ebay en radiostyrd billig fågel. Räcker inte länge men full fart på katterna :smile:

Några tips. Hoppas du hittar ngt som dina katter gillar!

Åh, vad många bra tips!! Mina killar gillar inte Kickeroo och är inte superförtjusta i tunnlar, men i övrigt kan jag tänka mig att de skulle kunna gå i gång på det mesta som du föreslår! Tack så jättemycket, nu har jag fått lite hopp om att kunna hitta grejer som mina älsklingar kan tycka är kul - och jag också!

Guran
Kattracka
Kattracka
Katt: Norsk Skogkatt

Inläggav Guran » tor 19 dec 2019, 18:56

Pingpong bollar.
Eller ett längre, smalt resår band som du knyter en pappers rosett i ena änden på och spikar fast den andra änden mitt i en dörröppning eller på annan lämplig plats, så att rosetten hänger ca en meter upp i luften. Den kan kissarna hoppa efter tills att de är helt slut. :- D

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 19 dec 2019, 20:22

Vill bara tipsa om att allt inte bara handlar om fysisk lek för att tillfredsställa uttråkade kissar utan det är även viktigt med problemlösning och att få använda nosen och alla sinnen. Godispussel, bollar m.m. där man gömmer maten så den måste pillas fram kan vara bra. Att ta in naturen, mossa, pinnar, löv eller vad som helst som tillför ny lukt och måste undersökas. Att utforska är en jätteviktig del av kattens natur. Man kan t.ex. ta en äggkartong och fylla med olika saker. Det kan vara godis blandat med andra saker som är ofarliga men som katterna kanske inte gillar, en ärta, sallad eller dylikt som gör att de måste undersöka och sortera.
Testa agility, man kan göra egna hinder eller köpa billiga i frigolit på tex zooplus. Locka med en klick räkost på fingret och led dom med den genom banan. En av mina katter formligen älskar att jaga björkruskor. Behöver absolut inte vara löv på, ju längre och slingrigare desto bättre. In med naturen till innekatterna helt enkelt.
Lycka till!

Kissemissyou
Kattunge
Kattunge

Inläggav Kissemissyou » ons 08 jan 2020, 11:12

Guran skrev:Pingpong bollar.
Eller ett längre, smalt resår band som du knyter en pappers rosett i ena änden på och spikar fast den andra änden mitt i en dörröppning eller på annan lämplig plats, så att rosetten hänger ca en meter upp i luften. Den kan kissarna hoppa efter tills att de är helt slut. :- D

Hej! Sent svar för jul och nyår kom emellan... Pingpongbollar var kul ett tag men tyvärr har mina katter tröttnat på dem. Jag har även provat med resårband i dörröppningen men det var inte heller något de riktigt tände till på, men jag har faktiskt tänkt prova det igen för jag hade nog ett för tjockt resårband innan och nu har jag köpt ett riktigt smalt. Tack för tipset!

Kissemissyou
Kattunge
Kattunge

Inläggav Kissemissyou » ons 08 jan 2020, 11:29

Aziz skrev:Vill bara tipsa om att allt inte bara handlar om fysisk lek för att tillfredsställa uttråkade kissar utan det är även viktigt med problemlösning och att få använda nosen och alla sinnen. Godispussel, bollar m.m. där man gömmer maten så den måste pillas fram kan vara bra. Att ta in naturen, mossa, pinnar, löv eller vad som helst som tillför ny lukt och måste undersökas. Att utforska är en jätteviktig del av kattens natur. Man kan t.ex. ta en äggkartong och fylla med olika saker. Det kan vara godis blandat med andra saker som är ofarliga men som katterna kanske inte gillar, en ärta, sallad eller dylikt som gör att de måste undersöka och sortera.
Testa agility, man kan göra egna hinder eller köpa billiga i frigolit på tex zooplus. Locka med en klick räkost på fingret och led dom med den genom banan. En av mina katter formligen älskar att jaga björkruskor. Behöver absolut inte vara löv på, ju längre och slingrigare desto bättre. In med naturen till innekatterna helt enkelt.
Lycka till!

Tack för dina tips! Mina katter är dessvärre bortskämda med fri tillgång till mat så de förstår inte meningen med att jobba för sin föda... De brukar få pilla fram några godisar ur en äggkartong eller ur en liten låda med hål i så med just godis kan de ibland göra sig lite besvär :-) !
Min dotter fick små hästhinder i julklapp så vi har använt dessa till "katt-hoppning" några gånger nu! Jag har provat lite med agility innan genom att lägga en bräda över två stolar så att katterna skulle gå över den men det fungerade inget vidare... Jag ska fundera på hur jag kan träna mer agility med dem - det krävs nog en och annan räka för att få mina katter att anstränga sig!
Att ta in naturen har jag inte gjort för jag har tänkt att det blir skräpigt och insekter och så, men när vädret tillåter ska jag ta mig en tur till skogen och hitta något lämpligt material, jag kan ju alltid ha det på balkongen till en början.

Tack igen för tipsen allihop, jag är så glad att folk tagit sig tid att svara och har någon något mer tips att komma med så skriv gärna!
Jag undrar om någon vet varför Kattkompaniet har så dåligt utbud på leksaker nu - de hade tidigare några av de leksaker jag fått tips om men nu har de inga roliga grejer kvar?
Mekatt tycks inte ha några skinn att sälja så vart kan man vända sig för att hitta små pälsbitar - och är det säkert att såna där är ordentligt rengjorda och inte har kryp eller annat ohygieniskt?

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » ons 08 jan 2020, 18:38

Purrs in our heart har fina skinnleksaker till katt. Ingen ohyra som medföljer.
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » tor 09 jan 2020, 09:22

Tack för dina tips! Mina katter är dessvärre bortskämda med fri tillgång till mat så de förstår inte meningen med att jobba för sin föda...

Det kan ta ett tag för bortskämda kissar men om maten endast serveras i aktivitetsleksaker så ska du se att det hjälper. De kan fortfarande ha fri tillgång.

Att ta in naturen har jag inte gjort för jag har tänkt att det blir skräpigt och insekter och så,

Tror att just insektsdelen skulle uppskattas särskilt av kissarna, :smile: är dock inget att oroa sig för. Åtminstone här hemma är medellivslängden för en stackars insekt inte mer än några minuter sedan har de mött sitt öde i form av skickliga jägare. :oops:

Kissemissyou
Kattunge
Kattunge

Inläggav Kissemissyou » lör 11 jan 2020, 14:24

Starwatcher skrev:Purrs in our heart har fina skinnleksaker till katt. Ingen ohyra som medföljer.

Okej, jag ska kolla på detta. Jag beställer helst från något ställe i Sverige och tycker som jag skrev ovan att Kattkompaniet och Supercat haft bra grejer innan men det tycks ta lång tid för dem att fylla på lagret. Jag har aldrig beställt från Amazon el e-bay eller nåt sånt för jag är lite feg...men kanske vågar jag om det är värt det. Tack igen för tips, så skönt att ha nån att fråga :-)

Kissemissyou
Kattunge
Kattunge

Inläggav Kissemissyou » lör 11 jan 2020, 14:33

Aziz skrev:
Tack för dina tips! Mina katter är dessvärre bortskämda med fri tillgång till mat så de förstår inte meningen med att jobba för sin föda...

Det kan ta ett tag för bortskämda kissar men om maten endast serveras i aktivitetsleksaker så ska du se att det hjälper. De kan fortfarande ha fri tillgång.

Att ta in naturen har jag inte gjort för jag har tänkt att det blir skräpigt och insekter och så,

Tror att just insektsdelen skulle uppskattas särskilt av kissarna, :smile: är dock inget att oroa sig för. Åtminstone här hemma är medellivslängden för en stackars insekt inte mer än några minuter sedan har de mött sitt öde i form av skickliga jägare. :oops:

Ja, jag tror säkert att katterna tycker det är kul med insektsjakt :-D ! Så länge det inte är fästingar så kan jag väl stå ut med lite kryp då...min dotter är faktiskt i skogen idag och jag bad henne ta med någon lövruska så vi får väl se vad hon drar hem! Jag är sjuk nu och katterna är mer rastlösa än någonsin, de galopperade rakt över mig när jag låg i sängen :-D

Om någon har fler tips så skriv gärna!

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » sön 12 jan 2020, 09:25

Insekter är väldigt populärt även hos oss. En insekt som kommer in lever under minuten innan den är död.

Fick tips av en på forumet om fin insektsunderhållning vintertid. Köpte en sk Petbox som är avsedd att förvara syrsor odyl i, lite alspån att ha i botten, ett litet hus för att ha i akvarium och 10 syrsor. Allt på Arkens zoo för under 200 kr. Ger lite ekologiska äppelbitar, eko sallad och mald torrfoder för katt som mat för syrsorna. Perfekt underhållning för katter :hi5: Byter ut salladen och äppelbitar en gång per dag. En vanlig stekpincett är perfekt för att fiska upp frukten med. Syrsorna är inte svenska och kan inte fortplanta sig inomhus men å andra sidan skulle en syrsa komma ut lever den ändå en minut innan ngn katt har dödat den. I Petboxen lever syrsorna ca 3 månader. En syrsa mellanstorlek kostar 3,5 kr så ingen stor kostnad.

Rekommenderas varmt som underhållning för rastlösa katter!
Bild

Kissemissyou
Kattunge
Kattunge

Inläggav Kissemissyou » mån 13 jan 2020, 12:22

Starwatcher skrev:Insekter är väldigt populärt även hos oss. En insekt som kommer in lever under minuten innan den är död.

Fick tips av en på forumet om fin insektsunderhållning vintertid. Köpte en sk Petbox som är avsedd att förvara syrsor odyl i, lite alspån att ha i botten, ett litet hus för att ha i akvarium och 10 syrsor. Allt på Arkens zoo för under 200 kr. Ger lite ekologiska äppelbitar, eko sallad och mald torrfoder för katt som mat för syrsorna. Perfekt underhållning för katter :hi5: Byter ut salladen och äppelbitar en gång per dag. En vanlig stekpincett är perfekt för att fiska upp frukten med. Syrsorna är inte svenska och kan inte fortplanta sig inomhus men å andra sidan skulle en syrsa komma ut lever den ändå en minut innan ngn katt har dödat den. I Petboxen lever syrsorna ca 3 månader. En syrsa mellanstorlek kostar 3,5 kr så ingen stor kostnad.

Ja, detta låter som en kul grej men Arken Zoo där jag bor säljer inga syrsor och jag kan inte se att man kan köpa dem via nätet heller...?Hade varit en perfekt underhållning annars! Tack ändå för tipset.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » mån 13 jan 2020, 18:31

Kissemissyou skrev:
Starwatcher skrev:Insekter är väldigt populärt även hos oss. En insekt som kommer in lever under minuten innan den är död.

Ja, detta låter som en kul grej men Arken Zoo där jag bor säljer inga syrsor och jag kan inte se att man kan köpa dem via nätet heller...?Hade varit en perfekt underhållning annars! Tack ändå för tipset.

Butiker som säljer mat till reptiler brukar alltid ha syrsor. Finns flera som säljer på nätet när det inte är minusgrader. Där jag bor finns flera djuraffärer som säljer i butik. Har du andra djuraffärer där du bor kolla med dom också.
Bild

Kissemissyou
Kattunge
Kattunge

Inläggav Kissemissyou » mån 13 jan 2020, 23:09

Starwatcher skrev:
Kissemissyou skrev:

Butiker som säljer mat till reptiler brukar alltid ha syrsor. Finns flera som säljer på nätet när det inte är minusgrader. Där jag bor finns flera djuraffärer som säljer i butik. Har du andra djuraffärer där du bor kolla med dom också.

Där jag bor finns inga djuraffärer som säljer syrsor, men jag ska kolla runt lite på nätet och se vad jag kan hitta. Tack!

Kissemissyou
Kattunge
Kattunge

Inläggav Kissemissyou » tis 14 jan 2020, 20:09

Starwatcher skrev:
Kissemissyou skrev:

Jag kollade idag och zoo.se säljer syrsor så när vädret blir varmare ska jag nog skaffa några! De ser äckliga ut, men vad gör man inte för sina älskade katter :blink:

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » tis 14 jan 2020, 22:02

Kissemissyou skrev:
Starwatcher skrev:
Kissemissyou skrev:

Jag kollade idag och zoo.se säljer syrsor så när vädret blir varmare ska jag nog skaffa några! De ser äckliga ut, men vad gör man inte för sina älskade katter :blink:

Man vänjer sig :smile: Syrsorna är faktiskt ganska intressanta att titta på. Vill du inte ha spelande syrsor så be om enbart honor. Hanarna verkar inte spela när dom är små eller gamla. Vi har blandat och tycker inte att det stör när dom spelar. Tänk på att syrsor måste ha minst 20 grader annars fungerar inte matsmältningen och då dör dom. Vi har dom på badrumsgolvet där det är golvvärme på för katternas skull. Det kommer säkert bli mkt uppskattat av dina katter :hi5:
Bild

Kissemissyou
Kattunge
Kattunge

Inläggav Kissemissyou » ons 15 jan 2020, 12:43

Starwatcher skrev:
Kissemissyou skrev:
Starwatcher skrev:

Man vänjer sig :smile: Syrsorna är faktiskt ganska intressanta att titta på. Vill du inte ha spelande syrsor så be om enbart honor. Hanarna verkar inte spela när dom är små eller gamla. Vi har blandat och tycker inte att det stör när dom spelar. Tänk på att syrsor måste ha minst 20 grader annars fungerar inte matsmältningen och då dör dom. Vi har dom på badrumsgolvet där det är golvvärme på för katternas skull. Det kommer säkert bli mkt uppskattat av dina katter :hi5:

Åh, tack för att du berättar hur man ska göra - har verkligen ingen aning om hur syrsor fungerar! Ja, det är faktiskt intressant med alla djur så jag kan nog lära mig något här också. De här syrsorna är i alla fall inte lika motbjudande som bönsyrsor... Hur många är lagom att ha och hur länge lever de? Om de ska ha 20 grader runt sig så antar jag att jag måste vänta till sommaren med att köpa så de kan forslas utan att dö?

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » ons 15 jan 2020, 18:49

Kissemissyou skrev:
Starwatcher skrev:
Kissemissyou skrev:

Åh, tack för att du berättar hur man ska göra - har verkligen ingen aning om hur syrsor fungerar! Ja, det är faktiskt intressant med alla djur så jag kan nog lära mig något här också. De här syrsorna är i alla fall inte lika motbjudande som bönsyrsor... Hur många är lagom att ha och hur länge lever de? Om de ska ha 20 grader runt sig så antar jag att jag måste vänta till sommaren med att köpa så de kan forslas utan att dö?

Dom lever upp till ca 2 månader. Jag brukar köpa 10 st per gång men om man måste beställa via nätet hade jag kanske köpt en lite större Petbox och kanske 30 syrsor. Man kan krossa lite torrfoder för katt och ge som mat. Finns även specialmat att köpa.

Man lär sig mkt genom att ha katt :grin:
Bild

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Fluffisar och gostroll <3

Inläggav Magica de Hex » lör 15 feb 2020, 05:26

Vi hade syrsor när vi hade amerikanska lövgrodor men då var det alltså som mat till grodorna men samtidigt var det ju väldigt intressant för katterna men jag skulle inte köpa enbart syrsor nu så kul var det inte :roll: :smile:
Men vi kallade dem för Big Brother syrsa när vi hade dem för katterna var jätteintresserade..... vi trodde det var säkert att ha dem högt upp men då puttade katterna bara ner lådan så den fick stå på golvet.

Numera bryr sig inte våra katter om insekter så länge de inte flyger och knappt då...... :roll: ;-)
Bild

Kissemissyou
Kattunge
Kattunge

Inläggav Kissemissyou » mån 09 mar 2020, 21:15

Magica de Hex skrev:Vi hade syrsor när vi hade amerikanska lövgrodor men då var det alltså som mat till grodorna men samtidigt var det ju väldigt intressant för katterna men jag skulle inte köpa enbart syrsor nu så kul var det inte :roll: :smile:
Men vi kallade dem för Big Brother syrsa när vi hade dem för katterna var jätteintresserade..... vi trodde det var säkert att ha dem högt upp men då puttade katterna bara ner lådan så den fick stå på golvet.

Numera bryr sig inte våra katter om insekter så länge de inte flyger och knappt då...... :roll: ;-)

Big brother för katter låter ju kul :smile: men jag är väl också lite tveksam till att köpa syrsor enbart för katterna...funderar fortfarande eftersom vädret inte tillåtit transport av syrsor hursomhelst. Mina älskade katter är fortfarande uttråkade och jag oroar mig för att de ska bli deprimerade trots att jag faktiskt gör vad jag kan för dem. Ingen av oss kan uppbåda nån entusiasm för de leksaker vi har. Jag har inte haft råd att köpa så mycket på ett tag men tänkte köpa något från purrs in our hearts när jag kan. Tack för ditt svar!

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Magica de Hex » mån 09 mar 2020, 23:39

Kissemissyou skrev:
Big brother för katter låter ju kul :smile: men jag är väl också lite tveksam till att köpa syrsor enbart för katterna...funderar fortfarande eftersom vädret inte tillåtit transport av syrsor hursomhelst. Mina älskade katter är fortfarande uttråkade och jag oroar mig för att de ska bli deprimerade trots att jag faktiskt gör vad jag kan för dem. Ingen av oss kan uppbåda nån entusiasm för de leksaker vi har. Jag har inte haft råd att köpa så mycket på ett tag men tänkte köpa något från purrs in our hearts när jag kan. Tack för ditt svar!

Vi hade ju såna som blev jättestora och de stackarna fick bo ute på sommaren men de lät ju som cikador då....... tror tyvärr vi råkade ha ihjäl några också när det blev för varmt för dem där..... :oops:

Hur vet du att dina katter är uttråkade?
Vi har ju försökt aktivera våra med blandade resultat det är enkla saker som snören som Miró går i gång på men oftast ligger ju leksakerna där utan att nån rör dem.

Numera är det ju 13 -15 år och är måttligt intresserade av det vi tar fram bara Eros , ragdoll, som är den busigaste av dem var intresserad av den mus jag köpte nyligen och han och jag lekte med den i senast i går.

Våra katter har ju möjlighet att gå ut men inte ens det gör de nu vädret är ju inte det bästa och de är bortskämda små rackare :grin:
De ligger mest och softar och sover eller vill ha gos, när det är finare väder och varmare ut så ligger de ju antingen på gräsmattan eller i nån stol på altanen.
Bild

Kissemissyou
Kattunge
Kattunge

Inläggav Kissemissyou » tor 12 mar 2020, 11:02

Magica de Hex skrev:
Kissemissyou skrev:

Vi hade ju såna som blev jättestora och de stackarna fick bo ute på sommaren men de lät ju som cikador då....... tror tyvärr vi råkade ha ihjäl några också när det blev för varmt för dem där..... :oops:

Hur vet du att dina katter är uttråkade?
Vi har ju försökt aktivera våra med blandade resultat det är enkla saker som snören som Miró går i gång på men oftast ligger ju leksakerna där utan att nån rör dem.

Numera är det ju 13 -15 år och är måttligt intresserade av det vi tar fram bara Eros , ragdoll, som är den busigaste av dem var intresserad av den mus jag köpte nyligen och han och jag lekte med den i senast i går.

Våra katter har ju möjlighet att gå ut men inte ens det gör de nu vädret är ju inte det bästa och de är bortskämda små rackare :grin:
De ligger mest och softar och sover eller vill ha gos, när det är finare väder och varmare ut så ligger de ju antingen på gräsmattan eller i nån stol på altanen.

Jag skrev ett svar som försvann... Hursomhelst, du har rätt i att vädret inte är bra så katterna måste ändå mest vara inne. Har inte hittat nån sele jag litar på, har du nåt tips där kanske? Jag vet att katterna är uttråkade eftersom de är unga och behöver mer stimulans än jag kan ge dem. De hoppar på varandra eller rusar runt ibland när de inte vet vad de ska göra. Jag har ständigt dåligt samvete för jag har inte energi att leka tillräckligt med dem...

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » tor 12 mar 2020, 11:34

Kan starkt rekommendera kitty holster
www.kittyholster.com

Har en smärt abessinier som krånglar sig ur allt men inte dessa. Kostar en slant att skicka efter men värt varenda krona. Att gå ut med katterna har blivit jätteviktigt för oss som har katter som också lätt blir uttråkade. Ta med ett eget utekit till dig själv bestående av sittunderlag och nåt att lyssna på eller läsa. Kattpromenader kan emellanåt bli rätt stillastående. Kan också vara bra att ha med kattväska och lockgodis om kissen ändå skulle lyckas komma loss. Väskan kan vara bra i början om kisse blir rädd eller man behöver avbryta av någon anledning och inte vill bära en sprattlande katt. :-D

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Magica de Hex » fre 13 mar 2020, 00:43

Kissemissyou skrev:Jag skrev ett svar som försvann... Hursomhelst, du har rätt i att vädret inte är bra så katterna måste ändå mest vara inne. Har inte hittat nån sele jag litar på, har du nåt tips där kanske? Jag vet att katterna är uttråkade eftersom de är unga och behöver mer stimulans än jag kan ge dem. De hoppar på varandra eller rusar runt ibland när de inte vet vad de ska göra. Jag har ständigt dåligt samvete för jag har inte energi att leka tillräckligt med dem...

Våra är väl inte lika krävande antar jag och de kan ju leka själva och jaga varandra men de är mer gosesjuka än leksugna ;-)
Har bara testat sele en gång på vår första katt som blev helt stel och jag fick bära henne eller låta henne sitta på min axel :lol:
Bild

Kissemissyou
Kattunge
Kattunge

Inläggav Kissemissyou » fre 13 mar 2020, 13:21

Magica de Hex skrev:
Kissemissyou skrev:Jag skrev ett svar som försvann... Hursomhelst, du har rätt i att vädret inte är bra så katterna måste ändå mest vara inne. Har inte hittat nån sele jag litar på, har du nåt tips där kanske? Jag vet att katterna är uttråkade eftersom de är unga och behöver mer stimulans än jag kan ge dem. De hoppar på varandra eller rusar runt ibland när de inte vet vad de ska göra. Jag har ständigt dåligt samvete för jag har inte energi att leka tillräckligt med dem...

Våra är väl inte lika krävande antar jag och de kan ju leka själva och jaga varandra men de är mer gosesjuka än leksugna ;-)
Har bara testat sele en gång på vår första katt som blev helt stel och jag fick bära henne eller låta henne sitta på min axel :lol:

Ja, det är säkert olika hur krävande katter är beroende på ålder och annat. Mysigt med gosesjuka katter, det är våra också :-) . Okej, då har du ingen större erfarenhet av selar alltså. Om nån annan som läser detta vill tipsa så gör gärna det! Jag vill kunna ta ut katterna men är livrädd för att de ska få panik och slita sig lösa eftersom de ju lyckats med detta inomhus. Jag har en sån där heltäckande svart sele som liknar ett hästtäcke samt en annan variant som också är ganska täckande och träs över huvudet som en tröja typ. Båda sorterna har varit problematiska för katterna får in framtassen under selen...

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Magica de Hex » lör 14 mar 2020, 00:56

Kissemissyou skrev:
Ja, det är säkert olika hur krävande katter är beroende på ålder och annat. Mysigt med gosesjuka katter, det är våra också :-) . Okej, då har du ingen större erfarenhet av selar alltså. Om nån annan som läser detta vill tipsa så gör gärna det! Jag vill kunna ta ut katterna men är livrädd för att de ska få panik och slita sig lösa eftersom de ju lyckats med detta inomhus. Jag har en sån där heltäckande svart sele som liknar ett hästtäcke samt en annan variant som också är ganska täckande och träs över huvudet som en tröja typ. Båda sorterna har varit problematiska för katterna får in framtassen under selen...

Aziz svarade dig ;-)

Aziz skrev:Kan starkt rekommendera kitty holster
http://www.kittyholster.com

Har en smärt abessinier som krånglar sig ur allt men inte dessa. Kostar en slant att skicka efter men värt varenda krona. Att gå ut med katterna har blivit jätteviktigt för oss som har katter som också lätt blir uttråkade. Ta med ett eget utekit till dig själv bestående av sittunderlag och nåt att lyssna på eller läsa. Kattpromenader kan emellanåt bli rätt stillastående. Kan också vara bra att ha med kattväska och lockgodis om kissen ändå skulle lyckas komma loss. Väskan kan vara bra i början om kisse blir rädd eller man behöver avbryta av någon anledning och inte vill bära en sprattlande katt. :-D
Bild

Kissemissyou
Kattunge
Kattunge

Inläggav Kissemissyou » sön 15 mar 2020, 14:39

Aziz skrev:Kan starkt rekommendera kitty holster
http://www.kittyholster.com

Hoppsan, missade att du hade svarat mig #-o ! Aha, jag ska kolla upp kitty holster då. Och tack för de andra tipsen också, det är säkert en jättebra idé att ha med lite grejer! Vi har tagit med våra katter i varsin transportbur en stund utanför huset där vi bor och bara låtit dem sitta och kolla lite på omgivningarna. De är rätt så lättstressade så vi tar ett steg i taget för att undvika panik och vi har ju inte vågat släppa ut dem ur buren då jag inte litar på selarna. Jag tror att det kommer dröja länge innan vi kan ta några riktiga kattpromenader eller sitta och slappa på ett underlägg men man måste ju börja nånstans ;-)

Kissemissyou
Kattunge
Kattunge

Inläggav Kissemissyou » sön 15 mar 2020, 14:46

Är det någon som har beställt leksaker från Purrs in our hearts och hur gick det i så fall? Jag är en fegis med att beställa från utlandet, rädd att det blir krångel med det hela. Tar det lång tid att få paket från England och hur stor risk är det att leksaker med djurhår fastnar i tullen, nån som vet? Jag fattar det som att om en vara fattas på lagret kan de ersätta den med nåt annat eller skicka paket i flera omgångar och ta betalt för frakten varje gång - det verkar lite konstigt?

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » sön 15 mar 2020, 23:39

Har beställt flertalet ggr fr purrs. Allt har gått perfekt och kommit inom 2 veckor.
Bild

Kissemissyou
Kattunge
Kattunge

Inläggav Kissemissyou » lör 21 mar 2020, 20:43

Starwatcher skrev:Har beställt flertalet ggr fr purrs. Allt har gått perfekt och kommit inom 2 veckor.

Så bra att det fungerat, då kanske jag också vågar beställa :-D

Återgå till "Allmänt kattprat!"