Gjorde jag rätt- omplacering.....

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
pandora o medea
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Bondkatter

Gjorde jag rätt- omplacering.....

Inläggav pandora o medea » lör 28 sep 2019, 22:55

Hej, har precis omplacerat två helt underbara katter, (som haft chansen att vara ute och inne, )efter en lång tid letande efter ett hem. ( över ett halvår) Men funderar fortfarande mycket över det. Det var ett väldigt tungt och jobbigt beslut.
För ett halvår sedan hade jag chans att lämna katterna till en familj på en gård på landet- då var jag inte redo kände mig stressad om jag skulle omplacera katterna eller inte, fick även lite dåliga vibbar ( som att de skulle skjuta katterna istället för att ta dem till sjukhus om de blev skadade mm, ville inte ha försäkring mm...) och dom köpte andra katter. ( Varav ena fick problem och började kissa inne)

Började senare att leta på allvar, hittade ett jättebra hem, även denna gång ute på landet men barnet var allergisk och det blev ingen flytt. Samtidigt hade jag dialog med en familj som var väldigt entusiastiska och ville ha katterna, de hörde av sig flera gånger, ville se bilder, var engagerade, och kunde tänka sig betala mer för att de skulle få katterna. De hade erfarenhet av katt tidigare. Enda nackdelen var att de skulle bli innekatter.
Nu bor de hos den ägaren- och jag kan fortfarande inte släppa- gjorde jag rätt. Från att de varit utekatter, skuttat fram på ängar, upp i träd och tagit fåglar och möss, till att vara innekatter- ( hos en familj som köpt leksaker, klätterträd över hela väggen, laserpekare mm och som går ut med dem i koppel varje dag på gräsmattan)
De verkar må bra, men tycker ni att jag tog rätt beslut?

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Re: Gjorde jag rätt- omplacering.....

Inläggav Starwatcher » sön 29 sep 2019, 10:38

Det låter verkligen som du hittat ett perfekt hem till katterna. Ägare som satsar och anstränger sig för att katterna ska ha en fin miljö inomhus med lek och säker kontrollerad utevistelse. Mkt bättre än att få springa ute på egen tass tycker jag. Katterna får genom koppelpromenaderna njuta av att vara ute på ett säkert sätt.
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » sön 29 sep 2019, 11:30

+1 på starwatcher. Du gjorde rätt.

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: huskatt

Inläggav Weaxzezz » ons 02 okt 2019, 17:56

Instämmer med ovanstående. Alltid bättre med engagerade ägare, det betyder hundra gånger mer än utevistelse!

Återgå till "Allmänt kattprat!"