Tre katter?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Tre katter?

Inläggav Lurvpöse » lör 28 sep 2019, 21:08

Jag har drömt om att skaffa en till katt och nu har jag fått med maken på att i alla fall börja kolla runt lite.

Vi har Doxy som är en pigg tant med oklar ålder, hon är minst 8 i vilket fall. Hon leker helst själv och vill inte vara nära. Midna har nyss fyllt 4 och är väldigt aktiv och sällskaplig.

Doxy är ranghög men Midna utmanar nog henne och är mer fysisk. Hon vill brottas och helst sova intill Doxy, vilket Doxy vägrar. Min teori är att en kattunge ev skulle kunna vara ett bra sällskap främst till Midna.

Men jag undrar vilka erfarenheter ni har av att skaffa en tredje katt?
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Re: Tre katter?

Inläggav Lavine » sön 29 sep 2019, 09:47

För oss blev det inte jättelyckat, katten som blev mellankatt blev stött och ledsen och gillade inte alls att upptäcka att hon inte var yngst längre. Hon accepterade den nya efter ett långt tag, de blev aldrig bästisar men umgicks ändå, liksom. Däremot blev den äldsta och yngsta mer vänner, dock var den gamla katten rätt gammal och inte intresserad av att leka. De sov mer ihop. Mina var 12 och 5 år när jag köpte kattunge. Även jag ville att mellankatten skulle få en egen lek- och myskompis eftersom den äldre inte ville ha henne nära.

Men många har ju helt andra erfarenheter, ville bara skriva min! :-)

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 29 sep 2019, 10:40

Har ingen egen erfarenhet alls av en tredje katt men en tanke är att du kunde testa att vara jourhem? Fungerar det bra kan du adoptera katten och går det inte finns det en backup för katten så du kan återgå till en flock på 2.
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » sön 29 sep 2019, 11:34

Hos oss gick det bra med katt nr 3 men inte som vi tänkte. Vi hade två som var kompisar även om de ofta valde att sova på varsitt håll när de blev större. De var nästan 3 år när vi köpte katt nr 3. Vår tanke var att honkatten skulle bli mer glad och ta hand om den lilla, men den som blev glad var hanen. Han adopterade henne direkt, tvättade, gosade och lekte med henne.
Nu när det gått ett antal år kan jag ändå säga att jag är glad att vi köpte henne. Hon har själv valt nu att vara mest nära sin dotter som vi har kvar. Men, det finns alltid någon som är sugen lite lek och bus och alltid någon att sova med när man vill.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tis 01 okt 2019, 10:17

Starwatcher skrev:Har ingen egen erfarenhet alls av en tredje katt men en tanke är att du kunde testa att vara jourhem? Fungerar det bra kan du adoptera katten och går det inte finns det en backup för katten så du kan återgå till en flock på 2.

+ 1 på den, tänkte på precis samma sak. :-D

Återgå till "Allmänt kattprat!"