Krismat från mataffär, vilket?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
moupou
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: 2 katter v28 2019

Krismat från mataffär, vilket?

Inläggav moupou » lör 21 sep 2019, 14:00

Hej! Om man måste krishandla mat till katterna från vanlig matvaruaffär, vad ska jag köpa?
De äter MUSH råa köttbullar, och canagan kattfoder från arken zoo. Det jag har kommer räcka till måndagen när jag ska till arken zoo men det det är bra att veta ett kris alternativ.

MVH
Paulina

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Krismat från mataffär, vilket?

Inläggav Yrhättans » lör 21 sep 2019, 14:08

moupou skrev:Hej! Om man måste krishandla mat till katterna från vanlig matvaruaffär, vad ska jag köpa?
De äter MUSH råa köttbullar, och canagan kattfoder från arken zoo. Det jag har kommer räcka till måndagen när jag ska till arken zoo men det det är bra att veta ett kris alternativ.

MVH
Paulina

Mjau är ett bra märke att ge som blötfoder. Är det bara över en kort period, alltså några dagar så fungerar i stort sett alla märken. Var bara uppmärksam på att annan mat än den vanliga kan ge magproblem. Ett alternativ är att köpa kycklingfile och koka, brukar vara mycket uppskattat.
Däremot tycker jag inte att torrfoder från mataffär är något att ha, kanske du kan hoppa över det någon dag.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » lör 21 sep 2019, 14:18

Jag skulle nog testa att köpa rått kött tex kyckling eller liknande.
Ger du måltider med mush och torrfoder kan du ju även ge dem lite mindre mat så kanske du kan dryga ut maten lite så de räcker till du ska till djuraffärer.
Bild

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 21 sep 2019, 19:52

Rått kött, kyckling, kokt fisk och mjau tetror
Bild

moupou
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: 2 katter v28 2019

Inläggav moupou » sön 22 sep 2019, 14:03

Tack för alla svar! Jag köpte Mjau portionspåse. Har kvar mina MUSH bollar och gav av lite mjau nu för att se hur deras magar reagerar:)

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » sön 22 sep 2019, 21:10

Om det inte funkar med Mjau (min ena klarar inte tvära foderbyten för magen) och det handlar om att ha ett alternativ för nödfall för typ en dag eller två.. Så är det absolut enklaste alternativet till Mush att ge tex nötfärs och en rå äggula. Det är ju inget som motsvarar ett helfoder och ska därför inte ges som enda foder under en längre period, dock, men en dag eller två skulle jag inte ha dåligt samvete för det om det inte blir alltför regelbundet. När mina åt BARF så serverade jag ibland det som "gottis".

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 23 sep 2019, 09:14

Även kycklinghjärta är bra som nödmat, och innehåller mycket taurin. Brukar uppskattas av MUSH-ätare.

Guran
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Norsk Skogkatt

Inläggav Guran » sön 29 sep 2019, 12:38

Tycker att Friskis Och Sheba, 6 pack med portions påsar är ett bra våt foder. Finns både med små bitar i sås och gele.
Är dessutom lätt att servera. Och min Nita älskar det. Torrfoder däremot som mat butikerna säljer är jag skeptisk till. Finns ju bra sådant foder att köpa till vettiga priser på nätet. Och på nätet finns dessa våtfoder i stor pack billigt dessutom.

Återgå till "Allmänt kattprat!"