Lära katt att äta torrfoder?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
JimmyN
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Lära katt att äta torrfoder?

Inläggav JimmyN » mån 16 sep 2019, 20:12

Hej,

Vi har 2 Ragdoll katter(bröder) som är ca 3 och 4 år gamla. Redan från början var de bestämda över vad de skulle ha för mat, den yngre äter torrfoder(royal canin sensible 33) och den äldre blötmat(Mjau tetra). Det händer att den yngre tar lite gelé från blötmaten men håller sig annars till sin torrfoder.

I båda fallen har det varit en omfattande process att hitta rätt mat som passar. Det har handlat om uppstötningar, hård i mage, kanonkula o.s.v. Det händer fortfarande att de äldre katten som äter torrfoder slänger i sig sin mat så snabbt att allt åker upp igen(och då serveras han ändå mat flera gånger om dagen).

Det är allmänt känt att blötman ställer till det för munhygienen och det är ganska stor skillnad på dessa två katter. Självklart får man åka iväg och ta tandsten då och då men det hade varit bra för både katten och oss om han kunde vänja sig vid att även äta torrfoder.

Så då är frågan hur man lyckas med detta?

Vi har provat att servera torrfoder i hans skål istället men han matvägrar fortfarande efter par dagar(filmbevis). Han ser att den andra katten äter och tar man in en liten bit i munnen på honom så äter han den även om det är motvilligt. Han vet med andra ord att han kan äta torrfoder.

Det är såklart svårt för oss att motstå att ge honom sin blötmat men bekanta menar på att man måste vara uthållig, katter övertalas inte i första taget.

Hur bör man gå vidare?

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Re: Lära katt att äta torrfoder?

Inläggav Colourspot » mån 16 sep 2019, 20:21

Faktum är att torrfoder inte gör mer för kattens tänder än kex gör för dina egna tänder. Dessutom ökar risken för bla problem med njurarna på sikt när katten äter övervägande del torrfoder. Så jag ser ärligt talat ingen anledning till att katten inte kan få fortsätta äta sin blötmat, utifrån vad du skriver här. Vad du däremot kan göra för katternas tandhälsa är att, efter att tandsten avlägsnats så att tänderna är "rena", lära katterna att vara bekväma med att få tänderna borstade. Det bidrar till att förebygga tandsten.

Det är nog många faktorer som samspelar kring hur lätt katten får tandsten - precis som hos människor, en del får lättare tandsten än andra. Jag har känslig emalj och får relativt lätt hål, och har dessutom en del andra problem som inte hör till munnen men som gör att min tandvård inte alltid är perfekt, och har ändå bara fått skrapat en pytteliten bit tandsten en gång i mitt liv. Jag känner flera som sköter sina tänder helt perfekt (enligt tandvården, alltså) och aldrig har andra problem med tänderna, men som behöver skrapa tandsten varje gång hos tandhygienisten... Så det är inte så konstigt om det skiljer sig mellan dina katter.

Sidnot: mina två katter äter enbart blötmat. Ingen av dem har hittills behövt skrapas för tandsten. (Jag räknar dock med att göra det i vinter när det är dags för nästa rutinbesök.) Den äldre av dem (9år gammal) har bott hos mig i drygt sex år och har aldrig fått tandsten skrapat. Den yngre (troligen ca fyra år gammal, finns inget exakt datum..) har bott hos mig i tre år. De är inte släkt och båda är huskatter, och har inte fått tänderna borstade regelbundet. Den av dem som har mest tandsten (på de bakre kindtänderna) är den yngre.

JimmyN
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav JimmyN » mån 16 sep 2019, 20:39

Aha, märkligt, de var någon veterinär eller möjligen kattuppfödare som menade på att torrfoder var bättre för tänderna. Får ta ett snack med dem nästa gång vi tar tandsten.

Men oavsett så är inte tanken att helt gå över till torrfoder utan snarare att det ska vara möjligt att ge honom vilket som utan att oroa sig över att han inte äter det.

Så är det bara till att hålla ut eller är det helt dödsdömt?

JimmyN
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav JimmyN » mån 16 sep 2019, 20:42

Här är en del av det jag hört :

Myt: Maten har ingen betydelse för tandsjukdomar
Rätt och fel. Torrfoder kan vara bättre för tänderna än blötfoder eftersom det torra fodret rengör tänderna mekaniskt när katten tuggar – men endast om katten tuggar maten ordentligt. Det finns även specialfoder med en sammansättning som minskar uppkomsten av tandsten. Det bästa sättet att undvika tandproblem är dock tandborstning.

https://www.agria.se/katt/artiklar/om-k ... rs-tander/

Att tugga på saker hjälper också till att hålla tandstenen borta, men det ersätter inte tandborstning. Ge gärna katten torrfoder

https://www.arkenzoo.se/goda-rad/mun-ta ... m-hos-katt

FÖREBYGG TANDPROBLEM MED RÄTT FODER
Samtliga torrfoder från Royal Canin har en borstande effekt i sin struktur och form och bidrar till att förebygga munohälsa.

https://www.royalcanin.se/katt/kattkuns ... a-en-katt/

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 16 sep 2019, 20:52

Blötmat är generellt sett nyttigare för katter än torrfoder.

Om man bara ser på tänder är det precis som Colorspot redan skrivit. Om katten får problem med tänder så att tand behöver tas bort får katten inte alls äta torrfoder tills allt är läkt dvs ca 2 veckor. Om katten inte äter blötmat får man då dessutom problem med foderbyte just när katten har ont i munnen.

Har ni röntgat tänderna på torrfoder vägraren? En del katter vägrar torrfoder om dom har ont i tänderna, Forl/TR är mkt vanligt hos katter och båda mina katter är drabbade. För att vara säker på att katten inte har forl/TR måste man röntga tänderna.

Katter har ofta mkt bestämda åsikter om vilken mat dom vill äta och ofta är just konsistensen viktig. Min ena katt skulle aldrig kunna tänka sig att äta mat i paté form, bitar måste det vara.

Om katten har haft problem med magen och nu mår bra på Mjau tetra hade jag inte bytt foder alls. Med tiden behöver ni ändå kolla tänderna hos tandläkare och då är det enkelt att passa på och ta tandsten samtidigt.
Bild

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » mån 16 sep 2019, 20:54

JimmyN skrev:Här är en del av det jag hört :

Myt: Maten har ingen betydelse för tandsjukdomar
Rätt och fel. Torrfoder kan vara bättre för tänderna än blötfoder eftersom det torra fodret rengör tänderna mekaniskt när katten tuggar – men endast om katten tuggar maten ordentligt. Det finns även specialfoder med en sammansättning som minskar uppkomsten av tandsten. Det bästa sättet att undvika tandproblem är dock tandborstning.

https://www.agria.se/katt/artiklar/om-k ... rs-tander/

Att tugga på saker hjälper också till att hålla tandstenen borta, men det ersätter inte tandborstning. Ge gärna katten torrfoder

https://www.arkenzoo.se/goda-rad/mun-ta ... m-hos-katt

FÖREBYGG TANDPROBLEM MED RÄTT FODER
Samtliga torrfoder från Royal Canin har en borstande effekt i sin struktur och form och bidrar till att förebygga munohälsa.

https://www.royalcanin.se/katt/kattkuns ... a-en-katt/

Att RC skriver så är ju inte konstigt, det är reklam för deras foder och får tas med samma nypa salt som all reklam.
Bild

JimmyN
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav JimmyN » mån 16 sep 2019, 21:18

Nja, katterna har varit bestämda sen de var små och då lär de inte ha haft problem med tänderna. Han har dessutom inga som helst problem att tugga på andra hårda grejer i huset.

Ni verkar inte villiga att svara på min fråga så vi får kolla med uppfödaren och sen troligen vänta ut honom par dagar till.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » mån 16 sep 2019, 21:47

JimmyN skrev:Nja, katterna har varit bestämda sen de var små och då lär de inte ha haft problem med tänderna. Han har dessutom inga som helst problem att tugga på andra hårda grejer i huset.

Ni verkar inte villiga att svara på min fråga så vi får kolla med uppfödaren och sen troligen vänta ut honom par dagar till.

Om det enbart var frågan om katten till slut väljer att äta torrfoder om det inte finns ngt annat att äta är det enkla svaret att en del katter hellre svälter sig till döds och andra till slut motvilligt äter mat dom inte gillar.

Ger du enbart torrfoder under flera dagar får du se till att katten verkligen äter. Katter ska inte svälta då dom kan drabbas av fettlever vilket är mkt farligt. Fettlever kan uppstå redan efter några dagars svält.
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » mån 16 sep 2019, 21:53

Håller helt med övriga svar du fått. Att låta katten svälta är inte bra. Om ni ändå vill att den ska äta torrfoder är förslaget att prova annan sort, en del tycker bättre om kattungevarianter och en del vill ha sitt torrfoder uppblött i lite vatten.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 18 sep 2019, 16:04

Prova att ge torrisvägraren råa kycklingvingar det ger ordentligt gnag vilket är bra för tänderna.

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » ons 18 sep 2019, 16:26

Aziz skrev:Prova att ge torrisvägraren råa kycklingvingar det ger ordentligt gnag vilket är bra för tänderna.

Ja! Och om katten inte förstår grejen (för "nybörjare" kan det ibland krävas lite tålamod innan de lär sig), så är även fint strimlat kött bra för tuggandet (även om det naturligtvis inte blir samma gnagande).

Återgå till "Allmänt kattprat!"