Ge katten tillgång till balkong och ändå få sova?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
sssimba
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Ge katten tillgång till balkong och ändå få sova?

Inläggav sssimba » sön 15 sep 2019, 17:40

Hej!
Funderar på att ta hand om en vuxen katt. I vår lägenhet finns två balkonger. Ingen av dessa är inglasade eller innätade ännu. I dagsläget sitter vi bara på den ena balkongen. Den andra balkongen har har vi bara som nån sorts förråd...denna balkong har utgång från sovrummet.
Det vore ju trevligt att kunna erbjuda en katt två balkonger MEN jag vill inte råka ta ett beslut som vi sedan får ångra! :roll:

Jag gissar att risken är stor att katten kommer vilja gå ut på balkongen/erna även nattetid.... och det kan ju bli väldigt svårt för oss att sova då, särskilt vad gäller balkongen i sovrummet, om katten krafsar o jamar. :-? Vi kan inte ha dörren öppen jämt förstås, då det blir kallt i sovrummet och läcker energi.

Jag har ingen erfarenhet av balkonginglasning..Om balkongen glasas in, kommer det då gå att alltid ha balkongdörren på glänt på nätterna eller blir det ändä för kallt på vintern?

Eller ska vi dölja för kissen att denna balkong finns? Så får katten endast vara på den andra balkongen (som nätas in, eller möjligen glasas in). Vi använder ju bara sovrumsbalkongen som förråd, men på sommaren blir lägenheten väldigt varm och om vi ska vädra utan att katten kommer ut på balkongen måste vi stänga sovrumdörren...och det accepterar ju inte alla katter. Funkar en AC istället för vädring? :-k

Eller ska vi göra hål i balkongdörren för att installera en kattlucka? Men jag har läst att en sådan lätt blir dragig, och att inte alla katter förstår eller vågar använda den. Kräver sådan installation förresten tillstånd i en bostadsrätt?

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Re: Ge katten tillgång till balkong och ändå få sova?

Inläggav Lurvpöse » mån 16 sep 2019, 09:58

Kan inte svara på alla av dina frågor pga har hyresrätt, men jag tror inte att det är någon fara med att låta katten vistas på båda balkongerna. Min erfarenhet är att katter nöjer sig med att vara ute en stund då och då.

Ingen av de katter jag har haft har velat vara där ute mycket vintertid, 10 minuter max. På somrarna är de ute mer, men jag har aldrig haft någon katt som velat vara ute på nätterna. Vi har balkongdörren stängd dagtid om vi inte är hemma och jag tror att katterna fattat att när den är öppen så är det dags att passa på att vara ute.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » mån 16 sep 2019, 16:48

Min erfarenhet av inglasad balkong är att det inte blir varmt där på vintern om en inte gör något för att se till att det blir det. Något varmare än utan glas lär det absolut bli, men knappast rumstemperatur.
Däremot tror jag inte att det blir några problem att inte ge katterna tillgång till balkongen på nätterna, så länge ni är konsekventa med det (och alltså inte kliver upp och öppnar om nån skulle få för sig att vilja gå ut mitt i natten).

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 18 sep 2019, 15:51

Jag skulle näta in båda balkongerna och sätta kattlucka i balkongdörrarna, åtminstone den som inte ligger intill sovrummet. Tror inte det bli så dragigt om ni inte är väldigt frusna. Det finns ju även kattluckor som går att programmera så att de bara går att öppna vissa tider. Att kunna ge katten tillgång till utemiljö är en jättebra resurs. I en Brf lgh räknas balkongdörrar som elgh innehavarens ansvar så ni får installera kattluckor utan tillstånd. Inred mysigt med utkiksplatser, intressanta giftfria växter och annat kul så blir kissen lycklig och ni också.

Svarta katten
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Svarta katten » mån 23 sep 2019, 10:22

Katter lär sig och följer den rutin de blir vana vid eller den man själv har. I en lägenhet jag bodde i kunde katten gå in och ut på balkongen genom ett smalt ventilfönster, när vi sen flyttade gick inte det, men katten var helt nöjd ändå. Var kattvakt för två innekatter nu i somras och hade dem hemma hos mig. De var vana vid en helt annan rutin, men lärde sig snabbt allt nytt hemma hos mig. De älskade balkongen och att jaga nattfjärilar till sent på kvällen, men när det var sovdags fick de komma in och balkongdörren stängdes. Det var inga som helst problem. Aldrig att någon katt jag haft tjatat och vill ut på balkongen nattetid. Bästa är att näta in båda dina balkonger.

sssimba
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav sssimba » lör 28 sep 2019, 12:31

Tack för era svar! :rosor:

Återgå till "Allmänt kattprat!"