Göra egen foderautomat med chip

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Fluffisar och gostroll <3

Göra egen foderautomat med chip

Inläggav Magica de Hex » fre 23 aug 2019, 01:40

Funderade på att köpa en eller rättare sagt 2 Surefeeder foderautomat men tycker konstruktionen var lite klen och hindrar inte att nån annan katt tar över när luckan är öppen så funderar på nåt eget bygge.
Vi har 2 katter som ska ha veterinärfoder en Urinary och den andra Renal men tyvärr äter de varandras mat :roll: för att inte tala om att de andra katterna också vill ha en smakbit :roll: :smile:

Finns de separata chipläsare att får tag på eller är man tvungen att köpa en kattlucka med chipläsare?
Känns lite fånigt att behöva bygga in en köpt automat i en låda eller dyl. de är ju inte direkt billiga.

Nån som testat en egen variant?
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Göra egen foderautomat med chip

Inläggav Aziz » sön 25 aug 2019, 13:41

Har inte testat att bygga en egen variant så på den punkten kan jag tyvärr inte hjälpa, sorry.

Men vi har en Sure feeder och det funkar bra även om man har en kisse som är beredd att gå väldigt långt för att försöka komma åt maten då den "behörige" kissen äter. Om man ställer apparaten i ett hörn t.ex. så att den är skyddad bakifrån och från ena sidan och sedan ställer något föremål på andra sidan så kan inte den andra kissen komma åt. Även om den avundsjuka lilla mattjuven jagar iväg den ätande kissen så stängs luckan innan tjuven kommer åt något. Vår lill-kisse ålade i princip upp och ner och i alla möjliga och omöjliga vinklar för att komma åt maten :smile: (såg för roligt ut) men han gav till slut upp. Annars är det nog chippad kattlucka som är alternativet. Men hade jag olika katter som inte ska stjäla varandras mat så hade jag nog skaffat en sure feeder var även om det blir lite dyrt, så himla smidigt.

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » sön 25 aug 2019, 18:06

Jag har satt ett sånt här skydd på sure feedern:
https://www.supercat.se/kattmatskalar/f ... skydd.html

Det hindrar andra katten från att komma åt från sidan och bakifrån. Dock hindrar det förstås inte katten från att ställa sig bredvid och äta samtidigt. Min ena katt har försökt att tränga sig in samtidigt, men när hon gör det backar första katten och luckan stängs.

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Magica de Hex » sön 25 aug 2019, 22:06

Siv skrev:Jag har satt ett sånt här skydd på sure feedern:

Det hindrar andra katten från att komma åt från sidan och bakifrån. Dock hindrar det förstås inte katten från att ställa sig bredvid och äta samtidigt. Min ena katt har försökt att tränga sig in samtidigt, men när hon gör det backar första katten och luckan stängs.

Det där såg ju bra ut! De hade inga sidoskydd på Zooplus när jag tittade men det där verkar ju funka ;-)
Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » mån 26 aug 2019, 08:21

Magica de Hex skrev:
Siv skrev:Jag har satt ett sånt här skydd på sure feedern:

Det där såg ju bra ut! De hade inga sidoskydd på Zooplus när jag tittade men det där verkar ju funka ;-)

Nej, på Zooplus har de inte sidoskydden. Tidigare fanns de inte i Sverige alls. Jag köpte från tillverkaren i England. Upptäckte att Supercat hade dem när jag googlade nu för att leta fram länken. :-D Jag tycker att de funkar jättebra. Lätta att ta av och diska också.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 28 aug 2019, 14:52

Vad smart med skyddet! Det ska jag skaffa så blir det lättare att placera sure-feeder-apparaten var som helst. :-D

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Magica de Hex » fre 30 aug 2019, 01:46

Vet inte om det är idé att investera i en Surefeeder just nu....... Miró ratade sin mat och åt av den vanliga istället....... :roll: :smile:
Bild

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » fre 30 aug 2019, 18:11

Ställ hans mat på ett lyxigt ställe så brukar det gå lättare att få dom att äta rätt mat. När min honkatt hade jobbigt med aptiten serverades maten på de mest konstiga ställena som säng, matbord, garderob :oops: Självklart måste man ju äta då :smile:
Bild

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Magica de Hex » lör 31 aug 2019, 04:03

Starwatcher skrev:Ställ hans mat på ett lyxigt ställe så brukar det gå lättare att få dom att äta rätt mat. När min honkatt hade jobbigt med aptiten serverades maten på de mest konstiga ställena som säng, matbord, garderob :oops: Självklart måste man ju äta då :smile:

Han brukar vänta på maten om det är tomt i "hans" skål men i går så dög den inte utan han nosade och gick till en annan matskål där det vanliga torrfodret serverades..... :roll:
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"