Kattströ som inte fastnar

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Dartis
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Kattströ som inte fastnar

Inläggav Dartis » sön 18 aug 2019, 10:15

Hej!
Bästa strö som inte fastnar i tassarna? Vår femton veckors kattunge får med sig jättemycket strö, det sätter sig i klumpar om hon varit ute o är minsta blöt. Är hon torr fastnar mindre men åndå en del. Har testat pellets Toalätt och då klev hon i bajset. Nu gar jag en blandning av Everclean och Purina Latz. Har jag dessa problem pga att det är klumpbildande? Ska jag testa utan klumpbildande eller kanske kristaller? Det blir överallt i vår lgh och ibland är det bajs i dessa klumpar urk!

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Re: Kattströ som inte fastnar

Inläggav Colourspot » sön 18 aug 2019, 11:20

Klumpbildande strö är enligt de flesta att rekommendera för katter (utom små kattungar som riskerar att äta/smaka på sanden). Om katten är ute och är fuktig om tassarna kommer nästan vilket strö som helst - även de som inte är klumpbildande - att fastna på tassarna. Det är inget konstigt utan beror på fukten..
Däremot skräpar en del kattsand mer än andra generellt. Jag upplever att det blir mindre med sand av hög kvalitet. Lite beror det säkert också på kattens teknik osv i lådan, så olika sand kan fungera lite olika för olika hushåll beroende på kattens teknik, päls osv.

Jag använder EverClean (oparfymerad), eller - som jag ganska nyligen bytt till - Companion. Companion är i princip dammfritt och enligt både mig och mina katter en trevlig sand. Båda skräpar för mig relativt lite (när jag testade Four friends, tex, som är ännu mer finkornig var det verkligen sand överallt..). Jag har upptäckt under åren att för oss skräpar finkornig sand som inte har de allra allra minsta kornen minst. Men jag bor litet (30kvm) och att lite av sanden sprids löses helt enkelt genom att städa. Vid lådorna har jag mattor som fångar upp det mesta av sanden (finns att köpa för just detta, eller som du fått tips om innan - dörrmatta tex). Förutom att jag dammsuger har jag en borste med schyffel som jag använder för att sopa upp det värsta nån gång om dagen (mina lådor står i hallen och det mesta blir där och närmast tröskeln i rummet bredvid. Lite sprids som sagt till resten - där tar dammsugaren det.).

Kristaller är inte att rekommendera som strö - det är svårt att hålla fräscht i lådan (det är inte klumpbildande och katter gräver = risk att de kissade kristallerna hamnar i hela lådan...) och kristallerna är vassa mot tassarna.

Om en använder ett strö i lådan som är obekvämt mot tassarna, som inte är grävvänligt och/eller om lådan inte kan hållas fräsch så finns risken att katten börjar undvika den och gör sina behov någon annanstans. Katter är väldigt renliga och vill generellt gå på lådan - men om det skapar obehag att göra det så kan det uppstå problem. Just att ströet spelar roll är inte alls ovanligt när det gäller katter som kissar på andra ställen i hemmet, tex.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 18 aug 2019, 20:12

Finns nog inget kattströ som inte fastnar på fuktiga tassar tyvärr. Du får i så fall lära katten att matte torkar tassarna när ni kommer in efter promenaden på det viset som man får göra med hund. Ett annat alternativ är att passa på och gå på promenad efter att katten varit på låda.

Lägg badrumsmattor runt lådan så kommer en del fukt och sand bort från tassarna.

Kristallsand är inget att rekommendera, Väldigt vasst om man trampar på det och gör ont för kattens känsliga tassar. Blir ganska ofräsch då man ska röra runt i lådan istället för att plocka upp kissklumparna, iaf enl mitt tyckande. EN del katter börjar kissa fel om dom inte gillar kattströet.
Bild

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: huskatt

Inläggav Weaxzezz » tor 22 aug 2019, 14:55

En sak ni kan testa är en modcat låda eller liknande hemmabygge. Byt då inte direkt utan testa en sådan och en vanlig, och se om katten går på båda utan problem. Blir en extra barriär, lite som en matta utanför, men tar mindre plats.

Återgå till "Allmänt kattprat!"