Är allergi mot katt ärftligt?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
pandora o medea
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Bondkatter

Är allergi mot katt ärftligt?

Inläggav pandora o medea » ons 14 aug 2019, 08:30

Har en fundering om allergi hos katt är ärftligt? Mina kusiner är allergiska mot katt, likaså deras pappa. Min man är inte allergisk, men hans syster och bror är allergiska. Tror även en av föräldrarna är allergiska.
Finns det stor risk att mina barn kan utveckla allergi?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Är allergi mot katt ärftligt?

Inläggav Yrhättans » tor 15 aug 2019, 20:11

pandora o medea skrev:Har en fundering om allergi hos katt är ärftligt? Mina kusiner är allergiska mot katt, likaså deras pappa. Min man är inte allergisk, men hans syster och bror är allergiska. Tror även en av föräldrarna är allergiska.
Finns det stor risk att mina barn kan utveckla allergi?

Tyvärr ingen aning om allergi är ärftligt, men ett samtal till vårdcentralen borde kunna räcka för att få svar.

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Re: Är allergi mot katt ärftligt?

Inläggav Colourspot » tor 15 aug 2019, 22:17

Min morfar var allergisk mot pälsdjur (och hade även en hel drös andra allergier), och en del andra i släkten på mors sida likaså (där är även pollenallergi vanligt, bla). Min mor är överkänslig mot citrus, vilket morfar var allergisk emot. Ingen av mina föräldrar är allergiska mot pälsdjur, och varken jag eller min syster heller. Morfar höll på och körde häst i unga dagar, och utvecklade allergin senare som jag förstått det (han var allergisk under hela mitt liv).

Jag vet inte till hur stor del allergi är ärftligt. Ens genetiska arv spelar säkert en viss roll. Jag tror inte att det är helt enkelt. Men en allergi innebär ju i princip att kroppen (över)reagerar på ett protein, som jag förstått det, och det kan utvecklas över tid. En del utvecklar allergi relativt sent i livet. En del menar på att en kan bygga upp en tolerans om en exponeras mycket för djur som liten, medan andra menar att det snarare kan trigga en allergi (det finns gott om exempel åt båda hållen). Det finns också sk korsallergier - att en är allergisk mot en sak men ibland/ofta också reagerar på något annat vars allergener är liknande (det är tex inte helt ovanligt att pollenallergiker kan reagera på tex nötter och stenfrukt).

Min bästa vän är uppväxt med katter och hästar, ingen i hennes närmsta släkt är allergisk, och hon utvecklade i 20årsåldern allergi mot just pälsdjur. Hon reagerar främst med astma (hade förkylningsastma sedan tonåren). Ingen av hennes systrar är allergiska.
När jag föddes och tills jag blev ungefär 3-4år hade vi flertalet katter. Därefter har jag hållit på med hästar (och haft tamråttor, kanin och katt - inte samtidigt utan i olika perioder). Jag uppvisar inga tecken på allergi. Detsamma gäller min två år yngre syster (som dock inte hållit på med djur i samma utsträckning som jag. Men vi har båda umgåtts regelbundet med pälsdjur under våra liv.).

Edit: Googlade och hittade den här sidan. Här finns lite sannolikhetssiffror och annat. Med reservation för att jag inte dubbelkollat källan nu. https://www.astmaochallergilinjen.se/allergi/ar-allergi-arftligt/

Återgå till "Allmänt kattprat!"