Varför kliver vår kattunge/ungkatt i sitt bajs?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Dartis
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Varför kliver vår kattunge/ungkatt i sitt bajs?

Inläggav Dartis » tor 08 aug 2019, 18:24

Vi har en 13-14 veckors kattunge. Använder papperspellets Toa Lätt (miljövänligt och smidigt att spola ner bajset direkt i toan) och hon gör sina behov duktigt på lådan. Men, hon har nu flera ggr fått bajs på en baktass o gjort avtryck på golv/handfat i badrummet :-( även blivit spår på kattlådans kant där hon hoppat ut. Bajset blir inte helt nedgrävt heller. Fler som haft det problemet? Beror det på att vi har pellets? Testade kattsand men det blir ju överallt i badrummet! Så jag bytte snabbt tillbaka till ToaLätt o gjorde hällde på mer strö..vilket inte verkar hjälpa. Tacksam för tips o råd, äckligt med bajs på oönskade ställen..

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Varför kliver vår kattunge/ungkatt i sitt bajs?

Inläggav Yrhättans » tor 08 aug 2019, 19:39

Dartis skrev:Vi har en 13-14 veckors kattunge. Använder papperspellets Toa Lätt (miljövänligt och smidigt att spola ner bajset direkt i toan) och hon gör sina behov duktigt på lådan. Men, hon har nu flera ggr fått bajs på en baktass o gjort avtryck på golv/handfat i badrummet :-( även blivit spår på kattlådans kant där hon hoppat ut. Bajset blir inte helt nedgrävt heller. Fler som haft det problemet? Beror det på att vi har pellets? Testade kattsand men det blir ju överallt i badrummet! Så jag bytte snabbt tillbaka till ToaLätt o gjorde hällde på mer strö..vilket inte verkar hjälpa. Tacksam för tips o råd, äckligt med bajs på oönskade ställen..

När man är liten har man inte lärt sig riktigt, men jag tror ändå att kattsand är bättre. Finns många olika sorter att prova. Toa Lätt har jag provat och ingen gräver ner då, det är liksom inget att gräva i.
Ett bra tips är Ikeas badrumsmattor framför lådan, då hamnar det mesta av kattsanden där och det går lätt att skaka ur.

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » fre 09 aug 2019, 05:23

Toa-lätt är inte särskilt "snällt" mot tassarna och uppmuntrar inte till grävande i mina ögon. Pellets är ganska hårda att gå på. Jag har använt det till andra typer av djur med mycket känsliga luftvägar, men hade inte valt det som strö till kattlådan.

Jag har ett litet badrum, och flyttade därför ut lådan därifrån. Det blev kattsand "överallt" där inne och även om det inte var några mängder egentligen så var det drygt samt att det är en stor risk att det hamnar i avloppet (där klumpbildande kattsand absolut inte ska hamna). Jag har mina lådor i hallen istället, en placering som godkänns av mina katter (det är förstås viktigt) och för mig funkar mycket bättre även om hallen också är liten. Jag har mattor vid lådorna som fångar upp sand och en sopborste som jag använder frekvent mellan dammsugningarna.

Det finns olika former av kattsand som inte är gjord av lera. Tex Applaws har en sand gjord av hasselnötsskal (tror jag att det är). Jag är dock av åsikten att det inte bör spolas ner i toaletten, men det ska vara mer miljövänligt. Jag har inte själv testat dessa, eftersom jag bor litet och de jag känner som testat har vittnat om att den typen av sand skräpar ner mer (det blir en annan typ av damm. Den kattsand jag använder är i princip dammfri, och skräpar mindre än den jag använde innan..), samt att mina katter trivs väldigt bra med sanden som jag använder och då vill jag inte experimentera med det.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » fre 09 aug 2019, 10:16

Håller med övriga! Toalätt är inte grävvänligt till skillnad från finkornig bentonitsand. Skulle inte ha låda i badrummet då fukten i kombination med lådan blir skräpigt och trist. Använder som Yrhättans IKEAs badrumsmattor Toftbo. Fångar upp 90% av sanden och går lätt att tvätta i maskin. Vi har våra lådor i en hall, ett rum i anslutning till sovrummet och i arbetsrummet- Använder man en bra sand som ex Everclean, Compact care eller Extreme classic är det luktfritt.
Bild

Dartis
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Dartis » fre 09 aug 2019, 11:41

Tack för era reflektioner! Har nu testat gå över till sand, everclean blandat med Purina nånting. Gick bra imorse att inte kliva i det. Dock vill hon leka där, har lagt sig där inne nån gång, vill busa med sanden. Är det vanligt? Men det kanske bara är nyhetens behag för detta ger ju kattsand lite överallt på henne. Och när jag ska städa i lådan är hon som ett plåster och vill vara med, gör era katter också så? Hon kanske tänker att jag är kattmamman och hon vill lära sig av mig :-D
Har lagt ett skoskydd i plast med kanter framför lådan samt klippt till en liten dörrmatta som ligger i detta skoskydd vilket förhoppningsvis håller mkt strö kvar där så kan jag bara tömma tillbaka det i lådan.

Ska nog möblera om i badrummet så lådan inte står i duschen men utanför längre från avloppet. Det blir inte lika diskret men kanske ändå bättre Min snart 3-årige son var så ”snäll” att han sopade ner lite kattsand i duschavloppet imorse..! Vi har en stor lägenhet men hallen mitt i där alla går igenom så passar inte att flytta den dit. Hon ska bli utekatt så hon kommer kanske göra en del ute också får vi hoppas.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » lör 10 aug 2019, 11:26

Det är väldigt olika hur mycket eller lite utekatter går på toa utomhus. En del gillar sin låda och vill in för att gå på toa :smile:

Det låter smart att inte ha den i hallen om det är väldigt mycket ”trafik” där. Katter vill gärna ha koll men inte bli störda på lådan tycker jag det verkar som. Våra har sina i hallen delvis under trappen till ovanvåningen. Det funkar eftersom det inte är jättemycket spring upp men ändå ganska ”mitt i” lägenheten. Annars kan du testa att googla på kattlåda och Ikea Hol. Mycket snygga inbyggda varianter som funkar i vanliga rum även om man inte vill skylta med att det står en kattlåda där.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » lör 10 aug 2019, 17:20

Har testat att ha lite olika lådor, sand och placering till våra två kissar. Har en som helst gör sina behov ute och en som vill in om han blir nödig när vi är ute. :smile: Har haft låda på balkongen bl.a och det var rätt populärt men sanden blev lite "fuktskadad". Fn har vi en öppen låda i vardagsrummet vid balkongdörrarna, en "toppmatad" i sovrummet (blir i princip ingen sand runt den men den är minst populär) och en öppen i en klädkammare. Den i klädkammaren är absolut mest poppis så det verkar som om kissarn föredrar lite avskildhet. Om katten accepterar toppmatade så är modkat superpraktisk och rätt snygg. Men passar nog bäst för mindre katter. Min bengalhane kan tex inte kön ner sig i den.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » lör 10 aug 2019, 17:22

Ps Att katter vill hjälpa till med rengöringen är nog mer regel än undantag. :smile:

Återgå till "Allmänt kattprat!"