Flytta katter temporärt

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Soffan73
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Flytta katter temporärt

Inläggav Soffan73 » tis 06 aug 2019, 10:04

Vi kommer hämta hem 2 systrar som är 12 veckor idag. De ska bli utekatter för vi har bra förutsättningar för det men från vad jag har förstått så får man ta sådant långsamt. Låta dem bekanta sig med huset först och sen ta ut dem lite i koppel så att de vänjer sig vid omgivningarna. Antagligen kommer de inte gå ut självständigt förrän till våren.

Nu har vi en semester bokad om 8 veckor (en vecka borta) och min fråga är, eftersom de då inte kommer och ha blivit utekatter än, kan jag lämna av katterna till min mamma? Hon är 80 år och älskar katter. Givetvis får katterna med sig alla sina grejer men jag tänker att de mår bättre av att bo hos mina föräldrar än att någon kommer hem till mig 2 gånger om dagen och tittar till dem.

Tar gärna emot tips om både semesterflytten och hur man bäst vänjer katterna till att vara ute.

Tack
Sophie

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: huskatt

Re: Flytta katter temporärt

Inläggav Weaxzezz » tis 06 aug 2019, 12:37

Jag skulle säga att semesterflytten beror mycket på hur vana katterna är vid miljöombyte och deras personligheter. Ni kan ju öva på att åka transport och komma ut på nya ställen fram tills resan, kanske till och med besöka din mor ett par gånger, så att de känner igen sig när det är dags. Då märker ni också om de blir väldigt stressade av det eller om de mest är nyfikna.

Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Re: Flytta katter temporärt

Inläggav Lavine » tis 06 aug 2019, 20:08

Låter ju jättebra att de kan bo hos din mamma under semester. Eventuellt om du har nära dit kan det vara kul att åka dit med dem och hälsa på nån gång innan (ta med låda). Jag började göra "utflykter" med min yngsta katt tidigt och hon är jättelätt att ta med till nya ställen även nu.

(Utekatter kan jag däremot inget om. :-) )

Återgå till "Allmänt kattprat!"