Bajs i pälsen.Hur ska jag gå till väga?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
moupou
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: 2 katter v28 2019

Bajs i pälsen.Hur ska jag gå till väga?

Inläggav moupou » sön 21 jul 2019, 22:38

Hej!En av mina katter på 13 veckor är lite lös i magen, hon leker för fullt med hennes syrra och har aptit så tror inte det är något allvarlig. När hon bajsar så kommer det nästan alltid bajs i pälsen men idag är hon lös så det fastnar mer och hon har inte rengjort sig själv.
Vad jag har gjort är att ta parfymfria baby wipes och försökt torka så gott jag kan men det är fortfarande kvar lite och luktar.Har även klippt bort lite där inte jag fick bort med våtservetterna.

Min fråga
Ska jag fylla handfatet med ljummet vatten och tvätta rumpan, med vilket schampo isf?
Jag känner att jag inte kan trimma ner runt rumpan, ska jag ta henne till någon slags kattfrisör?
Eller ska jag gå till väga på något annat sätt?

Mvh
Paulina

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: huskatt

Re: Bajs i pälsen.Hur ska jag gå till väga?

Inläggav Weaxzezz » mån 22 jul 2019, 06:10

Handfatet med ljummet vatten har jag gjort på vuxen katt, och då använt vanlig mild parfymfri tvål. Pass på bara att du inte traumatiserar ungen utan vänjer den lugnt vid badupplevelsen!

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » mån 22 jul 2019, 11:33

Ger du samma mat som uppfödaren eller ger du blötmat? Blötmat kan orsaka diarré hos katt
Bild

moupou
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav moupou » mån 22 jul 2019, 14:31

Jo jag ger samma mat, de åt mycket kött hos förra familjen och jag ger
MUSH Vaisto® Cat Kyckling-Nöt och Canagan Cat Free-Run Chicken som har högt kött innehåll, de har magarna mått bra av, jag misstänker att hon åt jord från min planta som jag har täckt för nu eller ett kattgodis för hårbollar som hon testa. Jag har försökt hitta något belönings godis för kattungar som de ska gilla men de gillar inte godis alls. Men har hittat Purenatural Raw Kalkon Benfri som snack som de älskar. Idag mår magen bra igen och de är super pigga. :tb_hihi:

moupou
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav moupou » mån 22 jul 2019, 14:45

Tack! Jag ska köpa parfymfri tvål och testa. Jo det är något jag verkligen inte kommer göra, det blir små steg tills rumpan blir tvättad. Idag ser det bra ut, fick bort mycket igår, de vart inte traumatiskt för henne heller, gjorde i omgångar med våtservetterna. Sen blir det att köpa en kattkam idag :tb_hihi:

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav Colourspot » mån 22 jul 2019, 22:32

Tipsar om lactasyd flytande tvål (den som är rinnig, nästan som vatten, inte cremen) om den fortfarande är parfymfri. Den har jag använt på häst, och vi hade den hemma när jag var liten. Lätt att skölja ur (jag upplever att många krämigare tvålar är svårare att skölja trots mycket mycket sköljning).

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Weaxzezz » tis 23 jul 2019, 14:51

Colourspot skrev:Tipsar om lactasyd flytande tvål (den som är rinnig, nästan som vatten, inte cremen) om den fortfarande är parfymfri. Den har jag använt på häst, och vi hade den hemma när jag var liten. Lätt att skölja ur (jag upplever att många krämigare tvålar är svårare att skölja trots mycket mycket sköljning).

+1 det är denna jag har till katten också :hi5:

moupou
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav moupou » lör 03 aug 2019, 17:44

Weaxzezz skrev:
Colourspot skrev:Tipsar om lactasyd flytande tvål (den som är rinnig, nästan som vatten, inte cremen) om den fortfarande är parfymfri. Den har jag använt på häst, och vi hade den hemma när jag var liten. Lätt att skölja ur (jag upplever att många krämigare tvålar är svårare att skölja trots mycket mycket sköljning).

+1 det är denna jag har till katten också :hi5:

Jag har köpt den nu, det är så bra med mina katter för de älskar vatten. Har klappat dom med vatten när de var så varmt och oj vad de älskade det. Nästa diarré anfall kommer nog gå bra, små steg till rinnande vattnet :tb_hihi:

Återgå till "Allmänt kattprat!"