Hjälp! När är det dags att avliva? *snyft*

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
AnnaKatarina
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Huskatt

Hjälp! När är det dags att avliva? *snyft*

Inläggav AnnaKatarina » tor 04 jul 2019, 17:59

:cry:

Min 16 åriga kisse har fått en cysta/tumör på urinblåsan och hon går nu på dagliga doser metacam. Vet rekommernderar inte operation, och med efarenhet fr tidigare dito operation på förra katten vill jag inte det heller. Det var bara plåga och sen avlivning i allafall.

Så, efter att ha gått på metacam ett halvår så har älskade kisse mått ok, även om vi vet att cysta/tumör växer, långsamt. Hon är stresskänslig pga att hon redan har fullt upp med att "ha ont" men äter bra och går ut korta svängar, pälsen är ganska fin och känner man henne inte som vi, ser man inte att ngt är fel utan bara att hon är tröttare eller skyggare. Felkissningen hon höll på med försvann eftersom hon inte har så ont. Men nu har hon problem igen, är inflammerad, och veterinären nämde avlivning som ett alternativ, även om det måste vara vårt beslut. Dvs, inte en konkret rekommendation, men är tydlig över att det är en tidsfråga. Hon har redan klarat längre än veterinären trodde i februari.

Så, hur gör man, idag är hon fin och äter bra, gick ut en stund. Tycker hon verkar ha viss livskvalitet och vissa dagar gnistrar det till och med till med sk kattfnatt även om det nu är sällan när jag tänker efter. Men hon djupsover på dagarna på ett sätt som jag inte sett förut och tyr sig mkt, blir stressad över småsaker. Sover i princip hela dygnet, aktiv enkort stund påmorgonen, sover hela dagen fråm till 21tiden, sen går hon ut en timme, en halvtimme gos. Har till och med slutat sova hela natten i min säng som hon ALLTID gjort, utan ligger själv bredvid som om hon sover mer ostört då. Och nu har fel-kissandet som är smärt-stress relaterat dykt upp igen ett par ggr. Men ändå - verkar liksom ok men trött.

Frågan är alltså - ska man göra det nu innan det blir sämre, eller vänta tills man "ser" att hon lider? Maken tycker att det är dags, jag är osäker, Han menar också på att det är fråga om veckor, kanske någon månad eller två och sommarmånaderna m mycker resor och miljöbyte blir för mkt för henne. Han menar att det bekvämare beslutet är att låta leva för bli sämre, än att ta ansvar och inse fakta. Missta det inte för kallsinnighet för han är lika ledsen som jag. Men har en mer, tja, klarsynthet kanske och ser att det är vi som är egoistiska om vi lämnar det länge till. Och Han vill hellre avsluta innan det blir ”hemskt”. Medan jag är rädd att avliva i "förtid"...... jag tror det finns en risk för det.

Hälsar en lessen kattmamma
Senast redigerad av AnnaKatarina tor 04 jul 2019, 21:19, redigerad totalt 2 gånger.
Teslas matte (född 2003-07-13)

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Re: När är det dags att avliva? *snyft*

Inläggav Starwatcher » tor 04 jul 2019, 19:01

Så svårt :-( Har inga råd mer än att lyssna på vad ditt hjärta säger är bäst för henne.

Många styrkekramar!
Bild

Användarvisningsbild
AnnaKatarina
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav AnnaKatarina » tor 04 jul 2019, 19:41

Tack ❤️
Tyvärr litar jag inte på mitt hjärta....här.

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: huskatt

Inläggav Weaxzezz » tor 04 jul 2019, 21:18

Personligen hade jag inte avlivat så länge det finns någon gnista av liv och lycka. Istället hade jag anpassat mitt liv till katten så mycket som möjligt sista tiden, försökt göra allt så bra som möjligt och vara nära under den tid som finns kvar.

Användarvisningsbild
AnnaKatarina
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Re: Hjälp! När är det dags att avliva? *snyft*

Inläggav AnnaKatarina » tor 04 jul 2019, 21:21

Ja
Så tänker jag med. Men när är det ”enough” liksom? Vad ska man titta efter? Slutar de alltid äta el tappar mkt i vikt? Andra tecken?
Senast redigerad av AnnaKatarina fre 05 jul 2019, 20:40, redigerad totalt 1 gång.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » fre 05 jul 2019, 10:22

AnnaKatarina skrev:Ja
Så tänker jag med. Men när är det ”enough” liksom? Vad ska man titta efter? Slutar de alltid äta el rappar mkt i vikt? Andra tecken?

Skulle det hjälpa er att fatta ett beslut genom att prata mer med veterinären om vad hen anser om situationen och troligt förlopp framåt? Jag tänker att det är hen som är mest insatt medicinskt i er katts mående. Sedan är det självklart ni i slutändan som måste avgöra men tänker att om ni har förtroende för vet kanske det kan hjälpa er att sortera i tankarna. Så fruktansvärt svårt beslut att fatta oavsett om man vill vänta eller inte. Stor styrkekram. :consoling:

Användarvisningsbild
AnnaKatarina
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav AnnaKatarina » fre 05 jul 2019, 20:42

Ja
Jag måste prata med henne. Men det är väl en indikation att det inte är tid än genom attt den annars logiska jag tvekar så här.

Har väl kanske beslutat mig för ”en vecka i taget”, utvärdera.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » fre 05 jul 2019, 22:51

Du har fått bra svar. Prata med veterinären igen även om det till slut är ditt beslut. Det är inget lätt beslut att ta, jag har gjort det några gånger under de drygt trettio år jag haft katt. På något sätt har det varje gång bara känts att nu är det dags och jag har litat på den känslan. Sen är det ändå lika svårt och gör lika ont varje gång.
Lita på att du känner din katt, du kommer känna och märka när det är dags.
:consoling:

Användarvisningsbild
AnnaKatarina
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav AnnaKatarina » lör 06 jul 2019, 10:00

Jättebra svar alla. Tack. Någon som vet vilka kriterier för hälsotillstånd man kan titta på? Googlat lite.

Och när den (hemska) dagen kommer, någon som avlivat hemma? Jag vill att NÄR det är dags, ska hon få somna så stressfritt det går.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » lör 06 jul 2019, 13:44

Bild

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Weaxzezz » lör 06 jul 2019, 16:45

AnnaKatarina skrev:Ja
Så tänker jag med. Men när är det ”enough” liksom? Vad ska man titta efter? Slutar de alltid äta el tappar mkt i vikt? Andra tecken?

För mig var det när katten låg på samma ställe i 24 timmar och inte ens gick på lådan, vi sondmatade och när jag lyfte honom kissade han på sig. När jag kollade i ögonen på honom var han bara död. Då släppte jag drömmar om att han skulle bli bra igen - men jag ångrar att jag avlivade honom. Skulle hellre ha fortsatt med smärtstillande och låtit honom somna in hemma, utan smärtsamma sprutor och sånt. Kommer nog aldrig avliva ett djur igen, det går bara emot allt jag vet och känner - men jag förstår att det görs, och dömer ingen.

Användarvisningsbild
AnnaKatarina
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav AnnaKatarina » fre 19 jul 2019, 09:38

Idag är det dags.
Det går bara utför. Visst hon äter och orkar släpa sig ut en kort stund precis när hon fått smärtstillande men pälsen är tovig, hon är nervig och kissar över allt (inte normalt för henne). Hon mår pyton, jag förstår det. Och att det kan bara bli sämre.

Jag vet att jag måste ta beslutet men samtidigt. Vem är jag att besluta över liv och död. *gråter*

Jag har stark ångest över detta så jag vill kräkas
men vi kan inte ha det så här när det inte finns ngt hopp om bättring och Metacam inte längre verkar hjälpa som tidigare. Veterinären säger att inget mer kan göras. Har beställt hit hembesök kl 14 men instinkten säger —- ta katten och spring, ring och avbeställ. Men jag kan inte göra det mot familjen nu när misse är så kass, och jag torkar kiss konstant. Vi har pratat igenom det med lilltjejen också som förstås ser att mamma är knäckt...

*hjärtat brister*

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » fre 19 jul 2019, 10:30

AnnaKatarina skrev:Idag är det dags.
Det går bara utför. Visst hon äter och orkar släpa sig ut en kort stund precis när hon fått smärtstillande men pälsen är tovig, hon är nervig och kissar över allt (inte normalt för henne). Hon mår pyton, jag förstår det. Och att det kan bara bli sämre.

Jag vet att jag måste ta beslutet men samtidigt. Vem är jag att besluta över liv och död. *gråter*

Jag har stark ångest över detta så jag vill kräkas
men vi kan inte ha det så här när det inte finns ngt hopp om bättring och Metacam inte längre verkar hjälpa som tidigare. Veterinären säger att inget mer kan göras. Har beställt hit hembesök kl 14 men instinkten säger —- ta katten och spring, ring och avbeställ. Men jag kan inte göra det mot familjen nu när misse är så kass, och jag torkar kiss konstant. Vi har pratat igenom det med lilltjejen också som förstås ser att mamma är knäckt...

*hjärtat brister*

Jag förstår hur du känner. Många av oss på forumet har varit där du är nu. Men, det är vårt ansvar att inte låta våra djur lida utan att klara av att ta det sista svåra beslutet. Hur jobbigt det än är så är det rätt. Sorgen kommer att finnas där och det är helt ok. Jag har tagit beslutet ett antal gånger i mitt liv med katt, det blir inte lättare men är den sista gåvan vi kan ge, att inte lida.
Stor kram.

Användarvisningsbild
AnnaKatarina
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav AnnaKatarina » fre 19 jul 2019, 11:07

Tack fina du. Precis vad jag behöver höra just när jag tvivlar på allt.

Från att ha bestämt mig så blev misse blev bättre under våren så jag hade liksom fått upp hoppet att kanske vi skulle få mer tid. Men hon är tydligt stressad nu och det smittar sig på hela familjen som tassar på tå. Men tå-tassandet och medicin hjälper inte längre....

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » fre 19 jul 2019, 11:29

:hug: :hug: :hug: :hug:
Bild

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Weaxzezz » fre 19 jul 2019, 12:16

Massor med kramar. Var inte rädd för att ha andra där när det är dags, ni kan alla trösta varandra :hug: Även om det är rätt beslut för er är det så svårt och så jobbigt att säga hejdå. Jättefint att ni kan göra det hemma i lugn och ro och med kärlek :rose:

Användarvisningsbild
AnnaKatarina
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav AnnaKatarina » fre 19 jul 2019, 13:37

Tack.... har ni som varit igenom detta också känt tvivlet? När det är en nedåtgående spiral och inte totalt akut?

Det här är fruktansvärt.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » fre 19 jul 2019, 14:25

AnnaKatarina skrev:Tack.... har ni som varit igenom detta också känt tvivlet? När det är en nedåtgående spiral och inte totalt akut?

Det här är fruktansvärt.

Nej, en nedåtgående spiral i det här läget blir inte bättre. Viktigt också att komma ihåg att en katt sällan visar när den är dålig så förmodligen mår den sämre än vad du tror.
Kram

Användarvisningsbild
AnnaKatarina
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav AnnaKatarina » fre 19 jul 2019, 18:54

Hembesöket blev en väldigt fin upplevelse. Fantastisk mjuk och inkännande veterinär.

Om man nu måste göra vad vi precis gjort var detta bästa sättet. Att Tesla fick somna i egna soffan i mattes knä.

Läkande i sig att stunden blev fin.

*ledsen men inte längre ångest*

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » fre 19 jul 2019, 19:44

Beklagar sorgen :rose:

Bra att det blev fint och att hon fick somna in hemma. Ni ses igen i framtiden där på andra sidan regnbågsbron.
Bild

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Weaxzezz » lör 20 jul 2019, 05:00

:rose: :rose: Så bra att det känns bättre nu. Förstår verkligen ångesten inför beslutet, och är glad att det är lugnt nu, och att det gick fint till. :hug:

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » sön 21 jul 2019, 17:40

Vad skönt att det blev ett fint och lugnt avslut även om det var ett svårt beslut.
Beklagar sorgen över er älskade kisse. :rose: :hug:

Återgå till "Allmänt kattprat!"