Svindyr försäkring

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Fluffisar och gostroll <3

Svindyr försäkring

Inläggav Magica de Hex » ons 03 jul 2019, 00:43

Kollade det nya försäkringsbesked vi fick och såg att vi ska betala nästan 6200 kr per år för våra 4 katter och fick en chock... :shock:
Trodde att summan skulle minska betydligt mer när vi har så få katter vi har ju haft 10 katter som mest samtidigt.

Kollade de gamla försäkringsbeskeden och såg att vi betalade under 400 när vi skaffade de första katterna, lite skillnad mot idag.

Sen kostade 7 katter 2016 -2017 nästan lika mkt som vi betalar idag!

De har stigit från ca 850 kr 2017 till ca 1250 kr /katt nu har tyvärr inte hittat vad vi betalade förra året så jag vet inte exakt hur mkt de har ökat kostnaden med.

Vi bytte från Folksam till Optimal djurförsäkring för att att kunna höja veterinärvårdsbeloppet när de äldsta katterna var 7 år våra katter är nu 12 - 14 år gamla.
Optimal köptes upp av Moderna djurförsäkringar och det är alltså de vi har nu.

Vad betalar ni och vad har ni för bolag?
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Svindyr försäkring

Inläggav Yrhättans » ons 03 jul 2019, 11:39

Jag har Agria, fem katter. Betalar cirka 9.000 per år men då har jag även avelsförsäkring, dolda fel (för fertila honorna). Visst har priserna stigit men jag har alltid haft Agria, har ett suveränt bra ombud att vända mig till och det har alltid fungerat bra.
Priset känns ändå helt ok med tanke på vad det kostar om något händer. Bra med möjlighet att direktreglera när det händer något som är väldigt dyrt.
Priserna stiger till stor del på grund av att veterinärvård blir allt dyrare, bolagen som köper upp alla kliniker styr hårt.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 03 jul 2019, 12:14

Jag betalar sammanlagt 4680 kr för två katter, den ena på Agria för 2700:- och den andra på If för 1980:-.

Den dyrare beror enligt Agria på att abessinier är mer olycksfallsbenägna rent statistiskt.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 03 jul 2019, 18:11

Betalar drygt 6000kr för 2 bengaler. Agria med högsta försäkringsbelopp på 100000kr, extra försäkring för ena katten för forl, båda även med tillägg för medicin .
Bild

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Magica de Hex » ons 03 jul 2019, 23:45

Yrhättans skrev:Jag har Agria, fem katter. Betalar cirka 9.000 per år men då har jag även avelsförsäkring, dolda fel (för fertila honorna). Visst har priserna stigit men jag har alltid haft Agria, har ett suveränt bra ombud att vända mig till och det har alltid fungerat bra.
Priset känns ändå helt ok med tanke på vad det kostar om något händer. Bra med möjlighet att direktreglera när det händer något som är väldigt dyrt.
Priserna stiger till stor del på grund av att veterinärvård blir allt dyrare, bolagen som köper upp alla kliniker styr hårt.

Aha.... tänkte inte på att det är bolag som köpt upp en massa veterinärkliniker typ Evidensa ..... men det förklarar ju en hel del då.
Bild

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Magica de Hex » ons 03 jul 2019, 23:51

Aziz skrev:Jag betalar sammanlagt 4680 kr för två katter, den ena på Agria för 2700:- och den andra på If för 1980:-.

Den dyrare beror enligt Agria på att abessinier är mer olycksfallsbenägna rent statistiskt.

Starwatcher skrev:Betalar drygt 6000kr för 2 bengaler. Agria med högsta försäkringsbelopp på 100000kr, extra försäkring för ena katten för forl, båda även med tillägg för medicin .

Ok då var vår premie inte så blodig ändå....... vi har veterinärvårdsförsäkring på 50 000 på alla och så en livförsäkring på Eros men antar att den inte gäller längre när han blivit 12 år. Hittills har ju medicinen ingått och man fått ut för varenda krona man skickat in men nu ändrar de till samma självrisk som för veterinärvården.
Måste passa på att skicka in våra kvitton innan de höjer ;-)
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 04 jul 2019, 09:55

Jag har aldrig fått ut en krona på någon av försäkringarna. Självrisken har överstigits 1 gång med 50: - och det struntade jag i att kräva in. ;-) Men jag är tacksam för att kissarna inte har råkat ut för några större grejer. Vår äldsta katt är ju i livet pga att han var försäkrad när han råkade ut för en svår olycka hos förra ägaren. Då kostade veterinärvården 25 000 (det var år 2011) och de betalade bara 3000 tror jag. Så jag tänker att det är för sådana tillfällen som man har försäkringarna och så hoppas jag att vi slipper använda dom.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » tor 04 jul 2019, 13:05

Vi har tyvärr gått rejält plus på katternas försäkring. Första året Tösen var sjuk gick veterinär kostnaderna på ca 50000kr. Lillemans fall inomhus med senare ryggont gick på ungfär lika mkt totalt. Däremellan akut magsjuka, Tösens återbesök etc ytterligare tusenlappar så bra med försäkring.
Bild

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Magica de Hex » tor 04 jul 2019, 23:52

Vi har ju också haft sjuka katter, Carmen opererades för cancer innan de visste om den var elakartad eller inte och hon fick ju somna in sen för den var extremt invasiv. Romeo hade också magen full med tumörer och då blev det både röntgen och ultraljud innan de visste exakt vad de var frågan om.
Eros fick ju akut njursvikt för för några år sen och var riktigt illa ute men klarade sig som tur var så vi har ju också haft nytta av försäkringen.
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » tis 09 jul 2019, 10:03

Agria, sex birmor (som ligger i dyraste klassen). Livförsäkring på fem av dem, avelsförsäkring på tre, 2000+15% självrisk, veterinärvård 60 000 kr samt TR/FORL. Birmorna kostar mig cirka 1100 kr/månad.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Magica de Hex » lör 13 jul 2019, 02:03

Tessera skrev:Agria, sex birmor (som ligger i dyraste klassen). Livförsäkring på fem av dem, avelsförsäkring på tre, 2000+15% självrisk, veterinärvård 60 000 kr samt TR/FORL. Birmorna kostar mig cirka 1100 kr/månad.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Wow! Det var saftigt :shock: :trance:
Varför är just birmor i den dyraste klassen?
Vi har ju huskatter och så en ragdoll men det är den äldsta katten som är dyrast i premie, en huskatt.
Bild

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » mån 15 jul 2019, 00:16

Lillebrors försäkring kostar 1378:- och Lillans kostar 853:-. Båda betalas per helår och ligger hos Folksam, veterinärvård 50tkr - täcker även medicin etc. Ingen livförsäkring. Båda katterna är huskatter.

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Magica de Hex » mån 15 jul 2019, 21:40

Colourspot skrev:Lillebrors försäkring kostar 1378:- och Lillans kostar 853:-. Båda betalas per helår och ligger hos Folksam, veterinärvård 50tkr - täcker även medicin etc. Ingen livförsäkring. Båda katterna är huskatter.

Vi hade ju Folksam först men bytte när de sänkte veterinärvårdsersättningen från 25 000 till 12 500 när de äldsta katterna skulle bli 7 eller 8, kommer inte ihåg exakt, vilket ju var tur för oss som haft stor nytta av försäkringen.
Eros livförsäkring gäller bara tills han fyller 13 dvs. nästa år.
Bild

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » tis 16 jul 2019, 00:15

Magica de Hex skrev:
Colourspot skrev:Lillebrors försäkring kostar 1378:- och Lillans kostar 853:-. Båda betalas per helår och ligger hos Folksam, veterinärvård 50tkr - täcker även medicin etc. Ingen livförsäkring. Båda katterna är huskatter.

Vi hade ju Folksam först men bytte när de sänkte veterinärvårdsersättningen från 25 000 till 12 500 när de äldsta katterna skulle bli 7 eller 8, kommer inte ihåg exakt, vilket ju var tur för oss som haft stor nytta av försäkringen.

Den gränsen var 9år för mina, och togs bort i år (samma år som Lillebror fyllt just 9år), enligt det senaste försäkringsbrevet för Lillebrors försäkring (betalade årets premie vid månadsskiftet). Så som det är nu kommer ingen sänkning av beloppet att göras för mina.

Jag undviker så långt det går att flytta försäkringar för djuren, av många skäl, och Lillebror skulle jag definitivt inte flytta (han har en defekt på njuren och bedöms ha kroniskt nedsatt njurfunktion). Så jag blev glad över den ändringen! :)

EDIT: dessutom hade nästan alla av de större bolagen den haken när jag tecknade Lillebrors försäkring.
Justja, tror att jag får nån krona i rabatt också eftersom jag har två katter och annat (bla hemmet) försäkrat i Folksam också.
Senast redigerad av Colourspot ons 17 jul 2019, 20:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Magica de Hex » tis 16 jul 2019, 00:49

Colourspot skrev:
Magica de Hex skrev:

Den gränsen var 9år för mina, och togs bort i år (samma år som Lillebror fyllt just 9år), enligt det senaste försäkringsbrevet för Lillebrors försäkring (betalade årets premie vid månadsskiftet). Så som det är nu kommer ingen sänkning av beloppet att göras för mina.

Jag undviker så långt det går att flytta försäkringar för djuren, av många skäl, och Lillebror skulle jag definitivt inte flytta (han har en defekt på njuren och bedöms ha kroniskt nedsatt njurfunktion). Så jag blev glad över den ändringen! :)

Men va bra att de har ändrat då kan man ju tänka sig Folksam igen om det blir några fler katter :-D
Bild

maria-s
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav maria-s » tis 16 jul 2019, 17:27

Det finns fler försäkringsbolag än Moderna som ger en billigare försäkring om du försäkrar flera katter samtidigt. Enligt kattforsakring.nu ger också ICA försäkring, Folksam, IF och Svedea samlingsrabatter. Kan vara värt att höra med dem om prisförslag?

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » ons 17 jul 2019, 11:04

Jag gjorde lite ändringar i Agria så nu betalar jag 800 kr i månaden för 8 katter. Har rabatt för fler katter ( samlingsavtal, lägsta är 3 katter), klubbrabatt mm tror det är 40% med alla olika rabatter. Kolla om ditt försäkringsbolag har något liknande om du har flera djur i samma bolag.
Bild

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » ons 17 jul 2019, 15:28

Tipsar om att raskattsförening kan ge 10% rabatt på försäkringen vilket för mig som är medlem i Bengalkatten tjänar en bra slant på medlemskapet. Enda man behöver göra är att ringa Agria och uppge medlemsnumret för att få rabatten.
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"