Ny hund i huset, hur göra?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Ny hund i huset, hur göra?

Inläggav Aziz » sön 30 jun 2019, 17:03

Vi har fått nya grannar som flyttat in under oss i vår Brf förening och de har en liten hund av terrier-typ (spansk ras) som är 10 månader. I morse när jag skulle gå ut med herr katt i trädgården mötte vi matte och hund och den började skälla jättemycket varpå herr katt bestämde sig för att vakta huset mot den fientliga inkräktaren genom att blockera ingången med uppblåst svans och så blev hunden ännu räddare och började skälla ännu mer. Lite cirkus blev det alltså.

Matte berättade att hunden är lite harig och vill men inte törs hälsa. Jag vet att herr katt tycker att hundar är helt värdelösa men han är inte aggressiv mot dom om de bara håller klaffen och är underdåniga. :roll:

Nu har hunden och vår lillkisse inte introducerats ännu till varandra men risken är att lillen, som normalt gillar hundar, kommer att bli rädd om den skäller så mycket.

Hur ska vi göra för att alla djuren ska trivas i samma hus? Hur hade ni handskats med detta? Vi har ju en stor och fin trädgård och de nya grannarna kommer naturligtvis att vilja vara i den med hunden. Alla råd och tips för hur vi ska göra för att introducera katter och hund till varandra på ett bra sätt tas emot med tacksamhet.

Är orolig för att de kan skada varandra om det vill sig illa.

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Shroomy, huskatt

Re: Ny hund i huset, hur göra?

Inläggav Weaxzezz » mån 01 jul 2019, 12:28

Jag hade börjat med att ge någon kattdoftande filt till hunden så att den vänjer sig vid doften. När jag hade katt och skaffade hund började vi så, sen mycket gradvis tillvänjning - men det är ju lättare om de bor i samma hem då. Frågan är väl om hunden är rädd eller om det är jaktinstinkt :-k Men tid är nog det viktigaste. Har ni möjlighet att introducera genom nätdörr eller så kan det vara bra, om inte katten springer iväg det vill säga.

Skulle inte introducera lillkatten innan hunden var lugn.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 01 jul 2019, 18:33

Prata med grannen och be att dom har hunden i koppel. Ge både hunden och Herr Katt massor med godis så fort dom ser varandra och här med grannen om ni kan byta filtar så resp djur får kolla in lukten av det andra djuret. Kan också i början vara bra att ni vet om grannen tänker gå ut i trädgården.
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » tis 02 jul 2019, 09:59

Tack till er båda för råd. :rosor:
Hunden är bara 10 månader och som sagt lite harig enligt matte så jag antar att den skäller för att den är rädd. Sedan är det som sagt en terrier och de är ju lite envisa vad jag vet. Filtar och godis var bra råd. Jag har tänkt att djurens dofter kommer att blandas i trappuppgången så att de vänjer sig vid varandra på så sätt, men det är kanske bättre att få in doften i hemmet där man är trygg. Vi har kommit överens om att dom håller hunden kopplad tills vi ser att det kommer att fungera bra. Det vore ju mysigt om de kan bli vänner, men om inte det går så åtminstone acceptera varandra utan risk för skador.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tis 02 jul 2019, 12:33

Vi har en del hundar i området där vi bor. Det jag lärt mig är att så fort hundarna blir vana att se våra katter i rastgården och slutar skälla så går det så mycket bättre. När de skäller reagerar katterna direkt, springer in eller gör sig beredda att slåss. Med tiden har alla hundar utom en (liten skällig sak) vant sig och då bryr dom sig inte om varandra.
Tycker du fått bra råd och förhoppningsvis kommer den nya hunden att sluta skälla med tiden.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » tis 02 jul 2019, 19:13

Yrhättans skrev:Vi har en del hundar i området där vi bor. Det jag lärt mig är att så fort hundarna blir vana att se våra katter i rastgården och slutar skälla så går det så mycket bättre. När de skäller reagerar katterna direkt, springer in eller gör sig beredda att slåss. Med tiden har alla hundar utom en (liten skällig sak) vant sig och då bryr dom sig inte om varandra.
Tycker du fått bra råd och förhoppningsvis kommer den nya hunden att sluta skälla med tiden.

Tack Yrhättans! :rosor: Ja vi har en annan granne som har en kompis med hund, Jack Russeln Sigge. Han skäller inte alls men herr katt tycker att han är alldeles för påflugen ibland och ger honom en och annan rallarsving. Sigge har dock accepterat att det är herr katt som bestämmer och därmed har de blivit hyfsat bra kompisar. Jag tror också att det kommer bero mycket på om hunden vänjer sig och slutar skälla. Den kanske blir mindre rädd när den växer upp lite?

Återgå till "Allmänt kattprat!"