Regnjacka eller skor till katt

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
kisseninan
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Regnjacka eller skor till katt

Inläggav kisseninan » fre 21 jun 2019, 14:40

Vår innekatt älskar att vara ute oavsett väder, men hon tycker absolut inte om när regndroppar faller på henne så regniga dagar när vi går ut i selen sitter hon bara på altanen under taket men vill hemskt gärna gå ut. Därför har jag funderat om man ska prova köpa en regnjacka (som för hundar) åt henne, då hon tycker det är roligt att vara ute i regnet om matte håller ett paraply en decimeter ovanför henne... :roll: Är det någon som vet om det finns någon som säljer regnjackor för katter eller någon hundmodell som funkar bra?

Dessutom behöver jag tips hur man undviker kåda från tassarna. Hon har jättemycket päls under tassarna och i stugan där vi bor på sommaren är det kåda överallt. Efter bara en kvart ser man hur hon börjar halta då det fastnat barr i kådan på tassarna och vi får spendera mycket tid till att få bort allt. Det bästa jag har hittat för att få bort kådan är att klippa det som inte går bort och gnugga med smör, men då blir det ju fettfläckar var hon än går! Jag fick då idén att hon ska ha skor på när vi går ute, så köpte hundskor från Wish bara för att se om hon trivdes. Hon verkade inte besvärad av skorna, men de satt inte riktigt bra utan minsta lilla hon skakade på tassarna flög de bort. Har någon hört om kattskor eller vart man kan köpa? Eller finns det andra idéer till hur vi slipper all kåda? :-)

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: huskatt

Re: Regnjacka eller skor till katt

Inläggav Weaxzezz » lör 22 jun 2019, 12:39

kisseninan skrev:Vår innekatt älskar att vara ute oavsett väder, men hon tycker absolut inte om när regndroppar faller på henne så regniga dagar när vi går ut i selen sitter hon bara på altanen under taket men vill hemskt gärna gå ut. Därför har jag funderat om man ska prova köpa en regnjacka (som för hundar) åt henne, då hon tycker det är roligt att vara ute i regnet om matte håller ett paraply en decimeter ovanför henne... :roll: Är det någon som vet om det finns någon som säljer regnjackor för katter eller någon hundmodell som funkar bra?

Dessutom behöver jag tips hur man undviker kåda från tassarna. Hon har jättemycket päls under tassarna och i stugan där vi bor på sommaren är det kåda överallt. Efter bara en kvart ser man hur hon börjar halta då det fastnat barr i kådan på tassarna och vi får spendera mycket tid till att få bort allt. Det bästa jag har hittat för att få bort kådan är att klippa det som inte går bort och gnugga med smör, men då blir det ju fettfläckar var hon än går! Jag fick då idén att hon ska ha skor på när vi går ute, så köpte hundskor från Wish bara för att se om hon trivdes. Hon verkade inte besvärad av skorna, men de satt inte riktigt bra utan minsta lilla hon skakade på tassarna flög de bort. Har någon hört om kattskor eller vart man kan köpa? Eller finns det andra idéer till hur vi slipper all kåda? :-)

Kläder för små hundar bör ju fungera, men ja, katter är lite slinkigare så tror skorna behöver vara ordentligt knäppta kring benen. Alternativt en onesie så att de sitter fast i kroppen. Vet dock inte om det finns regnkläder som täcker kattens huvud... :-k

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Regnjacka eller skor till katt

Inläggav Aziz » sön 23 jun 2019, 00:31

Tror det finns regnkläder med kapuschong till små hundar som borde funka om bara katten accepterar att ha på sig kläder. Mina kissar skulle dock aldrig gå med på det. De har inget emot att vara ute när de regnar, att ligga på torr trätrall under grannarnas balkonger och spana över ut över gräsmattan är mysigt tycker båda. Bara för matte att knöla in sig med kissarna och njuta av regnet. :smile:

Återgå till "Allmänt kattprat!"