Toxoplasmos och katt i spjällsängen

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Glada patric
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Toxoplasmos och katt i spjällsängen

Inläggav Glada patric » sön 02 jun 2019, 16:30

Hej! Min fru som är gravid är hysteriskt orolig för parasiten toxoplasmos. Jag tömmer självklart lådan. Men det har gått överstyr. Hon tvättar händerna hela tiden, så fort hon tagit i katterna eller något som katterna kan varit i. Så fort hon rört vid något överhuvudtaget mer eller mindre, + innan mat.
Hon är livrädd att bli smittad- såpass rädd att hon pratat om att omplacera katterna.
Hon har tagit blodprov hos bm som visar att hon inte har haft parasiten. Det är kattungar som vi har och risken är ju därför större att de skulle kunna bli smittade och sprida smittan till henne.

Hon vill inte heller ha katt för hon vill inte att de ska lägga sig i spjällsängen när vårt första barn kommer, eller emellan oss i sängen med barnet, inte heller att barnet ska krypa runt bland katthår.

Det är mycket djurhår i vårt hus, har även hund. Och har man mörka strumpor så är det hår på dem, likaså kläder.

Jag behöver råd från er- hur ska vi gå till väga. Situationen är just nu ohållbar- jag vill inget hellre än mötesgå min älskade fru, Hellre en frisk fru, och frisk barn, än två katter så att säga. Men det är inte lätt heller att omplacera två katter som man tycker om.

Vi har fått ett erbjudande, en granne som kan tänka sig ta hand om dem, som bor väldigt bra och som haft katt tidigare mm.

Det finns inget som tyder på att vi inte kan skaffa katt längre fram.
Vet inte riktigt vad jag vill få ut av det här- mest desperat tror jag- vill bara att min fru och vårt blivande barn och katterna ska ha det bra.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Re: Toxoplasmos och katt i spjällsängen

Inläggav satanica » sön 02 jun 2019, 19:05

Tycker de låter som hon fått nån hysteri och borde få hjälp?
Om hon tagit prov och det visa sig att hon inte har parasiten så ska hon tex i princip slicka händerna efter att hon rensat katttoan eller äta kattskiten. Om nu katterna skulle bära parasiten. Du vet väl att man kan få parasiten även av dåligt sköljda grönsaker, frukt, dåligt stekt kött mm
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » sön 02 jun 2019, 20:39

Håller med Satanica. Tror din fru behöver hjälp.
Jag har katt, hade det även när jag väntade barn. Kan inte påstå att jag var rädd, katterna la sig aldrig i spjälsängen, små barn skriker en del och det är inget som katter letar upp. Jag rensade lådor, var mer noga med att skölja frukt och annat än att vara rädd för katterna.
Däremot är det en fantastisk förmån att låta sina barn växa upp med djur, de lär sig empati, ta ansvar och att det alltid finns någon som vill vara nära.
Jag kan förstå ditt dilemma, men om katterna omplaceras, är det då dags för hunden, den fäller hår, bär bakterier och så vidare. Självklart ert val, men det kan vara bra om din fru får hjälp i att hantera allt så det inte blir problem framåt.

Glada patric
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Glada patric » sön 02 jun 2019, 22:02

Jo lite hysteriskt är det nog hahahah - gravidhormoner kanske :D
Hon är uppvuxen med katt och bytt på låda i 16 år innan- för gammelkatten som vi hastigt fick ta bort för ett tag sedan. Sen skaffade vi två nya kattbebisar, de är nu snart året. Frugan är i tidig graviditet och blev nojjig över toxoplasma. Fick ta prov hos barnmorska och som visade att hon inte var immun. ( Detta gjordes en månad innan hon blev gravid- hon började redan då nojja inför planerandet av barn)
Hon trodde hon skulle vara immun- bytte någon dag mellan provtagning och provsvar. Men efter att hon fått beskedet om blodprovet tog jag över ansvaret helt över lådan.

Hur är det kan man få toxoplasma av dammpartiklar som man kan ha andats in när man gräver runt i lådan? Det är väl bara om man kommer i kontakt med själva avföringen- om katterna överhuvudtaget är smittade. Och sedan får in det oralt i munnen?

Men visst skulle hon få toxoplasma under graviditeten oj vad hon skulle jämra och ångra att katterna inte omplacerades.

Hunden tror jag inte hon är bekymrad över, för håret i sig är inte det värsta, det är toxoplasma, att barnet kan bli sjukt och få men om det skulle bli smittat.

Men behöver hon tvätta händerna så fort hon rört katterna? Hon vill tvätta händerna så fort hon ska ta i något som ska föras till munnen. Tex om vi är ute och fikar, eller köper godis. För hon vet ju inte om hon kan ha kommit åt händerna på kläderna och att katterna kan ha varit på kläderna och att parasiten isåfall hoppar upp på händerna.
Ja det låter lite crazy..... men jag älskar denna gravida underbara galna fru :D

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » sön 02 jun 2019, 22:19

Glada patric skrev:Jo lite hysteriskt är det nog hahahah - gravidhormoner kanske :D
Hon är uppvuxen med katt och bytt på låda i 16 år innan- för gammelkatten som vi hastigt fick ta bort för ett tag sedan. Sen skaffade vi två nya kattbebisar, de är nu snart året. Frugan är i tidig graviditet och blev nojjig över toxoplasma. Fick ta prov hos barnmorska och som visade att hon inte var immun. ( Detta gjordes en månad innan hon blev gravid- hon började redan då nojja inför planerandet av barn)
Hon trodde hon skulle vara immun- bytte någon dag mellan provtagning och provsvar. Men efter att hon fått beskedet om blodprovet tog jag över ansvaret helt över lådan.

Hur är det kan man få toxoplasma av dammpartiklar som man kan ha andats in när man gräver runt i lådan? Det är väl bara om man kommer i kontakt med själva avföringen- om katterna överhuvudtaget är smittade. Och sedan får in det oralt i munnen?

Men visst skulle hon få toxoplasma under graviditeten oj vad hon skulle jämra och ångra att katterna inte omplacerades.

Hunden tror jag inte hon är bekymrad över, för håret i sig är inte det värsta, det är toxoplasma, att barnet kan bli sjukt och få men om det skulle bli smittat.

Men behöver hon tvätta händerna så fort hon rört katterna? Hon vill tvätta händerna så fort hon ska ta i något som ska föras till munnen. Tex om vi är ute och fikar, eller köper godis. För hon vet ju inte om hon kan ha kommit åt händerna på kläderna och att katterna kan ha varit på kläderna och att parasiten isåfall hoppar upp på händerna.
Ja det låter lite crazy..... men jag älskar denna gravida underbara galna fru :D

Människan smittas i regel genom att hon får i sig vävnadscystor från otillräckligt uppvärmt kött eller annan kontaminerad föda, såsom bär och sallad.
För att smittas via katt krävs att hon får i sig kattbajs.
Ta och prata om det vid nästa besök på mödrarvården.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 02 jun 2019, 23:00

Håller med Yrhättans!

Förstår att det är en jobbig situation för er alla. Störst risk att smittas är via ej tillräckligt uppvärmt kött, sallad och om man rensar i rabatter och stoppar fingrarna i munnen utan att ha tvättat händerna. Era kattungar är säkert innekatter och smittfria. Alla tvättar ju händerna efter att ha rensat kattlådor.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smi ... oplasmos-/

Eftersom ni har kattungar som är inne är katterna smittfria, du rensar lådorna och om din fru låter bli att äta rått kött, ej tillräckligt sköljd sallad och om hon tvättar händerna efter att ha rensat i rabatter ute smittas hon inte. Det smittar inte via katternas päls! Tror det är bra om du och din fru kan prata med mödrahälsovården och ev även via dom få kontakt med psykolog. Vid graviditet kan olika typer av oro uppstå och det finns hjälp att få. Synd om ni omplacerar era kattungar enbart pga din frus oro för att bli smittad av toxoplasmos. För barnet finns många fördelar av att få växa upp med katter. Det finns numera många studier som visar på att om man som tidigt växer upp med pälsdjur minskar risken för att drabbas av allergier.
Bild

Glada patric
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Glada patric » sön 02 jun 2019, 23:22

Dom är inte innekatter, de går ut och in som dom vill genom kattluckan. Och de äter mycket möss och leker en stund efter fångsten med den döda musen.

Jag har sagt att hon kan klappa dem, och att parasiten inte finns kvar i pälsen. Även hört att den överlever inte länge utanför sin "källa" kattbajs eller fuktig jord.

Vill hon undvika katterna så behöver hon ju faktiskt inte klappa dem isåfall under dessa 9 månader.
Eller sova med dem i sängen.

Glada patric
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Glada patric » ons 05 jun 2019, 08:56

Nu är hon orolig igen. Hon råkade tappa en hård ballerinakaka i soffan, där katterna sover mycket . Hon blåste av den men åt upp den, ,men nu orolig om parasiten kan ha fastnat på kakan.

Kan den verkligen göra det?

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 05 jun 2019, 21:11

Glada patric skrev:Nu är hon orolig igen. Hon råkade tappa en hård ballerinakaka i soffan, där katterna sover mycket . Hon blåste av den men åt upp den, ,men nu orolig om parasiten kan ha fastnat på kakan.

Kan den verkligen göra det?

Nej.
Bild

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » lör 22 jun 2019, 13:30

https://youtu.be/U9MU-FxsKRg

Den här videon är bra för att få lite översikt över problemet.

- Katter sprider smitta ca 2 veckor under sin livstid (om de inte har t.ex FIV och infektionen återuppväcks, men det märks om katten är så sjuk)
- Är katten seropositiv (dvs har haft toxoplasmos) smittar den inte. Testa katterna om ni är oroliga,
- Trädgårdsarbete utan att tvätta händerna, dåligt tvättade grönsaker och underkokt kött är väldigt mycket ”lättare” att få toxoplasmos från.
- Dessutom, för att kunna smitta krävs att bajset ligger och gottar sig mer än 4 dygn... Töm lådorna i tid så är det inte ett problem.

Återgå till "Allmänt kattprat!"