Isolerad kattkoja- hur kallt klarar de värme?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
pandora o medea
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Bondkatter

Isolerad kattkoja- hur kallt klarar de värme?

Inläggav pandora o medea » fre 31 maj 2019, 00:15

Funderar på att bygga någon variant av isolerad kattkoja. Sett varianter dels i plastkartong med isolering, dels isolering å pappkartong å plast utanpå.
Men hur många minusgrader klara lådan? Tanke är att ha lådan vindskyddat och vattentätt inne i ett gammalt isolerat stall. Men det kan ju ändå bli neråt 10-15 minus på vintern.
Funderar på plastlåda som jag klär invändigt med 7cm isolering. Halmgolv med ullfilt uppepå. Behövs det svänglucka?
Kan ev sätta på ett element intill kojan, men ytan inne i stallet är stort så vet inte hur lätt det är att värma upp.
Tänker som ett bra kryp in i vinter om de vill vara ute på dagen när jag jobbar.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Isolerad kattkoja- hur kallt klarar de värme?

Inläggav Yrhättans » fre 31 maj 2019, 23:16

pandora o medea skrev:Funderar på att bygga någon variant av isolerad kattkoja. Sett varianter dels i plastkartong med isolering, dels isolering å pappkartong å plast utanpå.
Men hur många minusgrader klara lådan? Tanke är att ha lådan vindskyddat och vattentätt inne i ett gammalt isolerat stall. Men det kan ju ändå bli neråt 10-15 minus på vintern.
Funderar på plastlåda som jag klär invändigt med 7cm isolering. Halmgolv med ullfilt uppepå. Behövs det svänglucka?
Kan ev sätta på ett element intill kojan, men ytan inne i stallet är stort så vet inte hur lätt det är att värma upp.
Tänker som ett bra kryp in i vinter om de vill vara ute på dagen när jag jobbar.

Titta på små hundkojor, de minsta borde passa till katt. Finns helisolerade.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » fre 31 maj 2019, 23:55

Tror bästa isolering är frigolit. Sök på tex frigolitlåda katt så får du en hel del tips.
Bild

Användarvisningsbild
pandora o medea
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Bondkatter

Inläggav pandora o medea » lör 01 jun 2019, 10:36

Jag hittade 5 cm frigolit eller cellplast, verkar vara typ samma. Hittade ingen plastlåda i bra storlek, men tänkte jag kan snickra ihop en med virke jag har hemma och sedan klä den dem frigoliten helt runt.
Tror ni 5cm räcker eller ska jag lägga dubbla lager? Eller har tjockleken ingen betydelse när det är en liten yta?
Ska ha en termometer i den också som visar max/mini temp så jag har koll på hur kallt det blir inne i den. Köpte halm också
Tänkte att den ska inte bli för stor. Utan rymma två katter som kan ligga tätt ihop och hålla värmen ihop.
Filt är det helt bortkastat? Kanske bara drar åt sig kyla och fukt? Utan halm rakt på frigoliten då?
Sen tänkte jag ställa lådan en bit upp från golvet- så att stengolvet inte drar åt sig kyla- och i ett hörn.
Lådan ska som sagt såt en gammal hästbox, så det är skydd åt alla håll, mot både vind och väta. Och förhoppningsvis värme när det kommer till isoleringen.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » lör 01 jun 2019, 23:29

pandora o medea skrev:Jag hittade 5 cm frigolit eller cellplast, verkar vara typ samma. Hittade ingen plastlåda i bra storlek, men tänkte jag kan snickra ihop en med virke jag har hemma och sedan klä den dem frigoliten helt runt.
Tror ni 5cm räcker eller ska jag lägga dubbla lager? Eller har tjockleken ingen betydelse när det är en liten yta?
Ska ha en termometer i den också som visar max/mini temp så jag har koll på hur kallt det blir inne i den. Köpte halm också
Tänkte att den ska inte bli för stor. Utan rymma två katter som kan ligga tätt ihop och hålla värmen ihop.
Filt är det helt bortkastat? Kanske bara drar åt sig kyla och fukt? Utan halm rakt på frigoliten då?
Sen tänkte jag ställa lådan en bit upp från golvet- så att stengolvet inte drar åt sig kyla- och i ett hörn.
Lådan ska som sagt såt en gammal hästbox, så det är skydd åt alla håll, mot både vind och väta. Och förhoppningsvis värme när det kommer till isoleringen.

Köp underlag i tovad ull, skyddar mot kyla underifrån, drar inte åt sig väta utan håller dom torra.

Återgå till "Allmänt kattprat!"