Kan en katt känna sig ensam?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Love cats
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Kan en katt känna sig ensam?

Inläggav Love cats » sön 12 maj 2019, 11:04

Hej, har en kastrerad hankatt som är 1år och 3 månader, väldigt social och tillgiven. Tycker om att ha sällskap. Är både ute och inne. På senare tid har han börjat jama när han går ut och ibland även när han varit ute ett tag. Han kan komma till altandörren men vill inte gå in, utan vill att vi kommer ut. Så fort vi är ute och grejar kommer han springande och blir så glad.
upplevet att han känner sig ensam.
Har funderat på att skaffa en till katt så får vår nuvarande och den nya en kompis som sällskap, men vet inte om det är bra,, någon som har erfarenhet, tips?
Tack på förhand

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Re: Kan en katt känna sig ensam?

Inläggav Starwatcher » sön 12 maj 2019, 11:21

Ja, katter kan känna sig ensamma! Om ni vill att han ska ha en kattkompis så leta efter en katt med samma aktivitetsnivå som er katt har. Det finns många fina katter på katthemmen som är lika gamla som er katt. Många fördelar då katten redan är kastrerad, vaccinerad och id-märkt. Dessutom brukar katthemmen kunna hjälpa till med att hitta en katt som har samma aktivitetsnivå. Ni gör en god gärning då en katt får ett hem och en hemlös katt kommer in i trygghet på katthemmet då det blir en plats ledig. Många är inte skygga även om det så klart också finns skygga katter på katthemmen.

Mina katter hade inte alls varit lika glada som ensamkatter utan uppskattar sällskapet och även en kompis att leka med på katters vis.
Bild

Guran
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Norsk Skogkatt

Inläggav Guran » sön 12 maj 2019, 18:09

Jag instämmer i vad Starwatcher säger. När jag jobbade, så insåg jag rätt fort att min dåvarande Katt mådde bra av att ha en kompis att umgås med när jag inte var hemma. Om du skaffar en äldre kisse? Låt dem vänja sig sakta med varandra. Ha ett stadigare och väl förankrat galler av något slag mellan dem i en dörr öppning till det rum där den nye kissen får husera ett tag tills att de ser ut att komma överens.

Den nya Katten måste ju få en chans att känna sig trygg någonstans i hemmet så här i början. Hör dig för om Katthems katten, är van vid umgänge av andra katter?

Användarvisningsbild
artemis
Mogen katt
Mogen katt
Katt: DRX

Inläggav artemis » mån 20 maj 2019, 14:54

Självklart kan katter känna sig ensamma. :) Jag skaffade en till katt när min var strax innan 1 år. Det är lagom. En kastrerad hona och en kastrerad hane upplever jag har lättast att vänja sig vid varandra, och aktivitetsnivå och personlighet har betydelse :)
SE*Mica Flava - devon rex cattery

Återgå till "Allmänt kattprat!"