Kattunge på buss?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
SaberBlade
Kattracka
Kattracka
Katt: 2 huskatter

Kattunge på buss?

Inläggav SaberBlade » mån 06 maj 2019, 21:51

Har funderat länge på att utöka kattfarmen här hemma till tre. Ska förhoppningsvis bli en ny kattunge av sorten Maine Coon till sensommar/hösten. :-) Det enda som jag hänger upp mig lite på just nu är hur jag ska få hem den lilla när dagen kommer. Körkort har jag inte. Veterinärresor brukar gå bra, då jag bor typ max 5-15 min ifrån den jag brukar gå till, med cykel eller gåendes. Main Coon ungen kommer dock vara 20-ish km bort vilket kommer innebära ca 30-40 min bussresa.

Jag vet att de kan bli rastlösa och lite oroliga när de reser i bil, tänker mig det skulle kunna vara värre med buss (mer buller/ljud)? Någon som har erfarenheter kring detta?

Med lite tur kanske jag kan fixa körhjälp, men risken är stor det inte går och då är bussen kanske bästa alternativet.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Kattunge på buss?

Inläggav Yrhättans » tis 07 maj 2019, 21:56

SaberBlade skrev:Har funderat länge på att utöka kattfarmen här hemma till tre. Ska förhoppningsvis bli en ny kattunge av sorten Maine Coon till sensommar/hösten. :-) Det enda som jag hänger upp mig lite på just nu är hur jag ska få hem den lilla när dagen kommer. Körkort har jag inte. Veterinärresor brukar gå bra, då jag bor typ max 5-15 min ifrån den jag brukar gå till, med cykel eller gåendes. Main Coon ungen kommer dock vara 20-ish km bort vilket kommer innebära ca 30-40 min bussresa.

Jag vet att de kan bli rastlösa och lite oroliga när de reser i bil, tänker mig det skulle kunna vara värre med buss (mer buller/ljud)? Någon som har erfarenheter kring detta?

Med lite tur kanske jag kan fixa körhjälp, men risken är stor det inte går och då är bussen kanske bästa alternativet.

Jag har själv ingen erfarenhet av att åka buss med katt men har vänner som har det. Det brukar inte vara några problem men det kan vara bra både att se till att det finns typ mjuk filt i buren som katten kan krypa in i, gärna en sele på katten och en extra filt om olyckan är framme. Då går det att öppna buren och hantera katten, byta filt så det blir rent. Du kan också ta med en filt att lägga över buren om katten blir störd av andra.

Lycka till med utökning av familjen, hoppas få se bilder framöver.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Re: Kattunge på buss?

Inläggav Mysseman » ons 08 maj 2019, 02:14

När jag köpte två av mina katter åkte jag buss och spårvagn hem med dom, det gick bra fast den ena blev åksjuk - i bilen på väg till bussen men inte på bussen eller spårvagnen :)

Så kanske se till så att katten inte ätit direkt innan eventuell resa så går det nog bra. Mina fick fönsterplatsen och kikade ut och verkade nöjda med äventyret :grin:

Lycka till!
Simon, Bassel, Stella, Prinsen och Nåna - älskade och saknade ♥

Återgå till "Allmänt kattprat!"