Från innekatt till utekatt

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Yeaaho
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Från innekatt till utekatt

Inläggav Yeaaho » mån 06 maj 2019, 07:32

Hej kattvänner. Det är så att vi har flyttat till ett hus på landet, lite mest för att få våra innekatter att bli utekatter.
De har tidigare varit ute på balkongen när vi bodde inne i stan. Men nu vill vi att de ska kunna gå ut som de vill. När vi köpte huset fick vi en "katt på köpet", gammelkatten på 12år som redan bodde där.
Nu har vi börjat släppa ut katterna när vi är ute och de har levt livet och vill inte gå in. Ganska rädda för minsta lilla och det har varit lätt att jaga in dom när vi tycker att nu har ni gått för långt bort.
Hankatten gillar att gå runt i buskarna och skogen runt omkring och kan hålla till där hur länge som helst. Medans honkatten springer iväg och ska in i grannens förråd och utforska deras tomt. Igår träffade hon på deras katt och vart stor som en boll. Sen lyckades jag jaga in henne innan det vart kattfight.
Vi har väl hållt på kanske under en månadstid och låtit dom varit ute. Och de blir ju bara mer och mer orädda.
Vilket skrämmer mitt lilla mammahjärta.

Har ni några erfarenheter kring detta? När ska man börja lita på att de faktiskt hittar hem och tar sig hem?

Än så länge har de ju faktiskt sprungit direkt hem och genom altanen, där de får gå ut, när de blir rädda. Så de är ju bra. Dock om vi har stängt dörren blir de helt förskräckta och vet inte riktigt hur de ska ta sig in och in i tryggheten.

Snälla hjälp mig med era berättelser och erfarenheter!? :)

Guran
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Norsk Skogkatt

Re: Från innekatt till utekatt

Inläggav Guran » mån 06 maj 2019, 09:29

Hej!

Har kissarna varit ute så pass länge, så vet de ju hur att ta sig hem. Katt honor, har ju små revir och håller sig oftast i närheten av hemmet. Katt killar däremot kan ha Km stora revir som måste patrulleras av dagligen.
Era Katter kommer efter hand att öka ut reviren mer eller mindre allt efter som de har utforskat området, och känner sig trygga med det. Detta sker ju alltid steg vis.

Men det kan vara en god ide' att sätta in en Katt lucka. En sådan med halsband, chip lås underlättar ju för er alla eftersom det bara är era katter som kan öppna luckan med sagda chip.

https://www.zooplus.se/shop/katt/kattna ... gKE3vD_BwE

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 06 maj 2019, 19:34

Håller med Guran om att utekatter måste kunna få gå in när dom vill. Kattlucka med chip löser problemet.

I mitt område finns det en stackars utekatt som mest ligger och väntar på att få komma in i huset, ser som olycklig ut när hon väntar på att dörren ska öppnas :cry:
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tis 07 maj 2019, 08:46

Kan också rekommendera kattlucka. De med chip är bra eftersom den bara släpper in era katter. Men det finns även sådana som man kan programmera så att katten bara kommer in men inte ut igen efter ett visst klockslag. Kan vara bra om man vill att kissarna ska vara inne på nätterna. Tänk på att även på landet finns faror som räv m.m

Yeaaho
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Yeaaho » tis 07 maj 2019, 13:03

Guran skrev:Hej!
Men det kan vara en god ide' att sätta in en Katt lucka. En sådan med halsband, chip lås underlättar ju för er alla eftersom det bara är era katter som kan öppna luckan med sagda chip.

https://www.zooplus.se/shop/katt/kattna ... gKE3vD_BwE

Åh toppen, de ska jag kolla upp med sambon!
Igår fick de gå ganska mycket för sig själva. Sen försvann de båda två. Ena hittade vi i buskarna, hankatten, käkandes på gräs. Honkatten hade tagit sig till grannen som vanligt, och satt så nöjd på en sten och kollade läget. Mest läskigt för matte tror jag.

Starwatcher skrev:I mitt område finns det en stackars utekatt som mest ligger och väntar på att få komma in i huset, ser som olycklig ut när hon väntar på att dörren ska öppnas :cry:

Åhh nej åh nej, du måste hjälpa den. Kontakta ett katthem, de kan säkert hjälpa dig fånga in den. Min honkatt är ifrån ett katthem, hon och hennes syster hittades i ett dike när de bara var ett par veckor gamla.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 07 maj 2019, 20:02

Yeaaho skrev:
Åhh nej åh nej, du måste hjälpa den. Kontakta ett katthem, de kan säkert hjälpa dig fånga in den. Min honkatt är ifrån ett katthem, hon och hennes syster hittades i ett dike när de bara var ett par veckor gamla.

Katten har ett hem och en familj. Katten blev utekatt när dom flyttade till villa från lägenhet och familjen ville att hon ska få gå ut på egen tass. Jag tror snarare att hon helst vill vara innekatt :smile: Hon har det bra hos familjen som tar hand om henne men dom har inte kattlucka så hon måste vänta på att bli insläppt. Jag har pratat med dom men kattlucka vill dom inte ha.
Bild

Yeaaho
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Yeaaho » ons 08 maj 2019, 07:24

Starwatcher skrev:
Yeaaho skrev:Katten har ett hem och en familj. Katten blev utekatt när dom flyttade till villa från lägenhet och familjen ville att hon ska få gå ut på egen tass. Jag tror snarare att hon helst vill vara innekatt :smile: Hon har det bra hos familjen som tar hand om henne men dom har inte kattlucka så hon måste vänta på att bli insläppt. Jag har pratat med dom men kattlucka vill dom inte ha.

Jaha okej, då förstår jag. Ja stackarn! Får hon inte vara inne alls nu istället? En del katter vill ju faktiskt bara vara inne.
Vi ska skaffa en kattlucka, någonstans. I glasdörren hemma gick det tydligen inte enligt sambon, inte med de glas vi har. Så vi måste hitta någon annanstans att placera denna.

Återgå till "Allmänt kattprat!"