Hon är död

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
isasmatte
Kattunge
Kattunge

Hon är död

Inläggav isasmatte » tor 02 maj 2019, 10:42

Min Isa dog för knappt en månad sedan. Hennes hjärta var förstorat och hon hade vätska i lungorna, lungödem. Veterinären kunde bara ge henne medicin som kunde göra hennes sista tid dräglig, högst ett par månader. Så jag valde att låta henne somna in... Det gick så fort, från det att vi kom dit och tills hon var död tog det knappt en timme... Jag var helt i chock. Trots att det har gått en månad nu ifrågasätter jag mig själv om jag tog rätt beslut. Chocken har väl gått över men jag anklagar mig själv tills jag bryter ihop och tårarna rinner... Saknaden är stor, och det är så tomt här hemma...

Guran
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Norsk Skogkatt

Re: Hon är död

Inläggav Guran » tor 02 maj 2019, 18:18

Jag är mycket ledsen och förstår din sorg till fullo.

Det är hemskt när ens lilla kompis blir svårt sjuk. Jag förlorade min älskade Sabrina i början av december, efter drygt ett halvt års kamp mot njure och bukspottkörtel problemen, som tyvärr blev allt för allvarliga för att kunna göras någonting åt i slut änden.

Det blev ett svart och tomt hål efter henne och jul helgen - nyårs dito kändes mest bara meningslösa utan hennes sällskap.

Jag frågade mig samma fråga som du gör nu. Och just beslutet att låta kissen somna in, må vara det bästa att göra i en sådan situation, kan få en att känna sig som om man iklätt sig rollen som både domare och bödel. Vilket ju är en vidrig känsla.

Men i slutänden, så får man ju göra det som är bäst för den lilla eller den lille.

Och du gjorde ju allt som stod i din makt för att hjälpa din kisse. Men mot naturens gång och sjukdomar kämpar man i bland en väldigt ojämn kamp.

Så anklaga inte dig självt. Utan försök i stället tänka på allt det fina du gav din lilla kompis den tid du hade henne. Låt sorgen ha sin tid. Och så småningom så kanske du ska se dig om efter en ny liten sambo? Just nu mitt i sorgen, så kan den tanken kännas som ett svek. Men din lilla katt dam lever ju vidare i ditt minne. Och en ny kisse lappar ihop det svarta hålet.

Min Nita, har gjort detta för mig.
Senast redigerad av Guran fre 03 maj 2019, 10:20, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tor 02 maj 2019, 20:10

+1 på det Guran skrivit så fint.
Ibland är det enda man kan göra att ge dom gåvan att slipa lida även om det känns hemskt.
Det är ingen tröst nu, men försök tänka på allt fint ni haft tillsammans och att minnen i ens hjärta alltid finns kvar.
Beklagar sorgen.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 02 maj 2019, 22:00

Beklagar sorgen :rose:

Sorgen efter en älskad familjemedlem är svår och det tar tid innan sorgen blir mindre akut. Enligt min erfarenhet försvinner inte sorgen men den får en annan karaktär med tiden. Det blir längre tid mellan gråtattackerna och man glädjs mer av de fina minnena. Jag kan fortfarande många, många år fälla tårar över älskad fyrfota familjemedlem men numera skrattar jag lika ofta när jag minns de glada stunderna vi hade tillsammans.

Mot obotlig sjukdom kämpar man förgäves och till slut måste man som du gjorde fatta beslutet att släppa taget så att lille vännen inte plågas. Det är ofattbart svårt, vidrigt men det blir den sista handlingen av ren kärlek där man tar beslutet att hellre lida själv av sorg.

Jag hoppas som Guran så fint skriver att du med tiden kanske kan tänka dig en ny liten vän. Det finns så många som så innerligt behöver en egen, snäll människa att få kärlek av.

:hug:
Bild

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » fre 03 maj 2019, 02:49

Jag kan absolut förstå och relatera till hur du känner och tänker och beklagar verkligen :rose:

Jag själv förlorade en av mina katter för snart två år sedan, hon gick från att ena dagen vara sig själv till att nästa vara allvarligt sjuk och jag fick ta beslutet att låta henne vandra vidare. Hon drabbades av akut njursvikt och ja, jag anklagar mig själv varje dag för att jag inte såg symptomen.

Men, min sorg har blivit mindre nu, jag saknar henne otroligt mycket och pratar med henne varje dag och minns henne med glädje, det är mitt sätt att gå vidare men samtidigt lever hon kvar i mina minnen. Tillåt dig själv att vara ledsen och låt det ta tid.
Simon, Bassel, Stella, Prinsen och Nåna - älskade och saknade ♥

Återgå till "Allmänt kattprat!"