Bästa dammsugaren för katthår

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
plind
Kattracka
Kattracka
Katt: 1 Ragdoll, 1 Helig Birma

Bästa dammsugaren för katthår

Inläggav plind » sön 14 apr 2019, 12:04

Har ni nån favoritdammsugare som är lämplig för djurägare, gärna allergivänlig oxå :-)

Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator

Re: Bästa dammsugaren för katthår

Inläggav perkele » sön 14 apr 2019, 14:26

Jag tassar denna tråden eftersom jag också börjat kolla efter ny dammsugare. :-)
The thing about fairy tales is... there's always some truth in them.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » sön 14 apr 2019, 16:11

Har en kompis som köpte en Dyson för några månader sen, finns en modell som är extra bra för djurhår. Hon är supernöjd!

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » sön 14 apr 2019, 16:55

Hur den lämpar sig för långhåriga husdjur vet jag inte, men jag har en häst och två korthåriga katter som alla fäller en hel del och är supernöjd med min Electrolux classic silence. Jag har haft den i snart 1,5år.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » sön 14 apr 2019, 17:43

Jag fick upp en bosch Dammsugare Zoo'o ProAnimal som verkar bra. Har dock inte provat den själv.
Bild

Användarvisningsbild
plind
Kattracka
Kattracka
Katt: 1 Ragdoll, 1 Helig Birma

Inläggav plind » sön 14 apr 2019, 18:49

Har googlat runt lite och hittat några tänkbara kandidater. Intressantast just nu är den här;

https://www.proshop.se/Dammsugare/Bosch ... 1152272205

Guran
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Norsk Skogkatt

Inläggav Guran » sön 14 apr 2019, 19:29

plind skrev:Har googlat runt lite och hittat några tänkbara kandidater. Intressantast just nu är den här;

https://www.proshop.se/Dammsugare/Bosch ... 1152272205

Köpte just den dammsugaren efter att ha kollat ett test på vilka dammsugare som var bäst på djur hår? Är helnöjd med den.

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Weaxzezz » fre 19 apr 2019, 21:09

Jag har Dyson animal turbine, både den batteridrivna mindre och den stora med sladd och är helt sjukt nöjd med båda. Verkligen värt priset i min mening. De håller; har haft den stora i snart två år och den är som ny, superstarkt sug, den mindre är nyare men fortfarande bra efter ca 6 månader. Jätteskönt att slippa dammsugarpåsar, lätt att rengöra filtret ordentligt om det krävs. Ingen lukt, munstycket med snurrande borstar för soffor och sånt är GULD. Har verkligen inga invändningar. Den lilla är superbra till en mindre lägenhet (upp till 60kvm skulle jag tro) och mycket tystare än den stora. Den stora är mer kraftfull och behöver inte tömmas lika ofta.

kattemma75
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav kattemma75 » sön 21 apr 2019, 21:32

Bra tips med Dyson! Den måste jag prova. Jag har tidigare haft en Electrolux av en äldre modell som har fungerat bra men känner att det är dax att byta. Sen hatar ju mina två ljudet av dammsugaren så en tystare modell är ju att föredra... =)

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 22 apr 2019, 20:26

Är lite tveksam till påslösa dammsugare speciellt om man har problem med allergi. Det kommer ut massor av damm när man tömmer behållaren och har man som vi hade får ett par år sedan fått in fågelloppor fungerar det uselt med påslösa dammsugare. Då finns inget alternativ än att ta ut hela dammsugaren, tömma behållaren utomhus och skrubba rent behållaren innan man tar in igen i huset.

Vi har en Electrolux dammsugare avseed för allergiker som och som jag köper extra täta påsar till, finns allergipåsar som är tätare men också kostar mer. Dammsugaren är ganska tyst, har lång slang och sladd vilket ger en bra räckvidd. Största nackdelen är det medföljande munstycket som är rejält tjock vilket gör det svårt att komma in under låga element/möbler. Jag läste problemet genom att köpa ett löst, platt munstycke. Orginal använder jag för att dammsuga tjocka mattor. En stor fördel är att jag dammsugaren kan manövreras via handtaget som man slipper böja sig ner för att reglera hur mkt den ska suga.

Följer tråden med intresse då kattsanden har en tendens till att döda dammsugare ganska fort :roll:
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » mån 22 apr 2019, 21:07

Starwatcher skrev:Är lite tveksam till påslösa dammsugare speciellt om man har problem med allergi. Det kommer ut massor av damm när man tömmer behållaren och har man som vi hade får ett par år sedan fått in fågelloppor fungerar det uselt med påslösa dammsugare. Då finns inget alternativ än att ta ut hela dammsugaren, tömma behållaren utomhus och skrubba rent behållaren innan man tar in igen i huset.

Vi har en Electrolux dammsugare avseed för allergiker som och som jag köper extra täta påsar till, finns allergipåsar som är tätare men också kostar mer. Dammsugaren är ganska tyst, har lång slang och sladd vilket ger en bra räckvidd. Största nackdelen är det medföljande munstycket som är rejält tjock vilket gör det svårt att komma in under låga element/möbler. Jag läste problemet genom att köpa ett löst, platt munstycke. Orginal använder jag för att dammsuga tjocka mattor. En stor fördel är att jag dammsugaren kan manövreras via handtaget som man slipper böja sig ner för att reglera hur mkt den ska suga.

Följer tråden med intresse då kattsanden har en tendens till att döda dammsugare ganska fort :roll:

Jag har två nu, en Elextrolux silenc och en liten laddbar handdammsugare, Philips. Det enda jag använder handdammsugaren till är kattsanden som inte fastnar på mattorna och kattsand när någon gjort en burn out från lådan. Bekvämt.

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Weaxzezz » mån 22 apr 2019, 21:23

Starwatcher skrev:Är lite tveksam till påslösa dammsugare speciellt om man har problem med allergi. Det kommer ut massor av damm när man tömmer behållaren och har man som vi hade får ett par år sedan fått in fågelloppor fungerar det uselt med påslösa dammsugare. Då finns inget alternativ än att ta ut hela dammsugaren, tömma behållaren utomhus och skrubba rent behållaren innan man tar in igen i huset.

Tror det skiljer sig ganska mycket mellan modellerna där. Dysons kan en ta loss behållaren från dammsugaren utan att öppna den, och på den lilla modellen är det superlätt att torka ur behållare och filter. Förstår dock att allergiker kan ha problem men tror inte det är värre än när en tar ut påsen ur en vanlig dammsugare, med hur mycket damm som sprids utanför och så vidare. Tror det beror mycket modell helt enkelt, är det jag vill säga :)

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 23 apr 2019, 08:51

Weaxzezz skrev:

Tror det skiljer sig ganska mycket mellan modellerna där. Dysons kan en ta loss behållaren från dammsugaren utan att öppna den, och på den lilla modellen är det superlätt att torka ur behållare och filter. Förstår dock att allergiker kan ha problem men tror inte det är värre än när en tar ut påsen ur en vanlig dammsugare, med hur mycket damm som sprids utanför och så vidare. Tror det beror mycket modell helt enkelt, är det jag vill säga :)

Påsarna till Electrolux har ett lock som man stänger innan man tar ut påsen vilket är väldigt bra. Om det är så med andra påsar än allergipåsarna vet jag inte dock.
Bild

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Änglakatten Gullan <3
Kontakt:

Inläggav lindak » tis 23 apr 2019, 09:55

Weaxzezz skrev:Jag har Dyson animal turbine, både den batteridrivna mindre och den stora med sladd och är helt sjukt nöjd med båda. Verkligen värt priset i min mening. De håller; har haft den stora i snart två år och den är som ny, superstarkt sug, den mindre är nyare men fortfarande bra efter ca 6 månader. Jätteskönt att slippa dammsugarpåsar, lätt att rengöra filtret ordentligt om det krävs. Ingen lukt, munstycket med snurrande borstar för soffor och sånt är GULD. Har verkligen inga invändningar. Den lilla är superbra till en mindre lägenhet (upp till 60kvm skulle jag tro) och mycket tystare än den stora. Den stora är mer kraftfull och behöver inte tömmas lika ofta.

Vi har oxå dammsugare från Dyson, är otroligt nöjd! Vi har en utan sladd och om mannen är lite effektiv klarar han hela huset på en laddning och huset är på övar 200 kvm :-D

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav Colourspot » ons 24 apr 2019, 00:22

Starwatcher skrev:
Påsarna till Electrolux har ett lock som man stänger innan man tar ut påsen vilket är väldigt bra. Om det är så med andra påsar än allergipåsarna vet jag inte dock.

Jag köper påsar till min på Ica. De har samma, eller snarlik, funktion där en kan stänga påsen innan den tas ur dammsugaren.

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Weaxzezz » ons 24 apr 2019, 00:23

Starwatcher skrev:
Weaxzezz skrev:

Jag har sett såna på mina föräldrars dammsugare. Smart är det i alla fall! :)

lindak skrev:
Weaxzezz skrev:Jag har Dyson animal turbine, både den batteridrivna mindre och den stora med sladd och är helt sjukt nöjd med båda. Verkligen värt priset i min mening. De håller; har haft den stora i snart två år och den är som ny, superstarkt sug, den mindre är nyare men fortfarande bra efter ca 6 månader. Jätteskönt att slippa dammsugarpåsar, lätt att rengöra filtret ordentligt om det krävs. Ingen lukt, munstycket med snurrande borstar för soffor och sånt är GULD. Har verkligen inga invändningar. Den lilla är superbra till en mindre lägenhet (upp till 60kvm skulle jag tro) och mycket tystare än den stora. Den stora är mer kraftfull och behöver inte tömmas lika ofta.

Vi har oxå dammsugare från Dyson, är otroligt nöjd! Vi har en utan sladd och om mannen är lite effektiv klarar han hela huset på en laddning och huset är på övar 200 kvm :-D

Kan jag låna din man när jag behöver dammsugning då? :smile:

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Änglakatten Gullan <3
Kontakt:

Inläggav lindak » ons 24 apr 2019, 07:21

Weaxzezz skrev:
Kan jag låna din man när jag behöver dammsugning då? :smile:

:smile: