Gå ut i sele = nu evigt jamande

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
SaberBlade
Kattracka
Kattracka
Katt: 2 huskatter

Gå ut i sele = nu evigt jamande

Inläggav SaberBlade » mån 25 mar 2019, 18:15

Just nu känns det som jag gjorde mitt största misstag någonsin när jag började gå ut med min ena katt i sele. Första 2 dagarna höll han sig inne på gården, då höll det sig ganska lugnt när han kommit in igen. Dag 3 kom han ut på gräsmattan och gick runt huset. Lite jobbig på kvällen. Dag 4 tog han en långpromenad runt området och nu har jag god lust att slänga mig själv i väggen pga allt hans jamande och rivande vid dörren.

Ni andra som går ut med era katter...var det likadant? Om så är fallet, har katten lugnat sig med tiden med jamandet att komma ut igen och i så fall, hur länge tog det? Givetvis individuellt, men ändå. Jag ville att han skulle få lite mer roligt och komma ut och titta och gå lite. Han går faktiskt jättefint med koppel. Försöker hålla lite samma tid för utgången, går dock ut varje dag nu men det kanske är fel av mig? Hade tänkt börja med den andre också men att höra på detta skulle bli grovt jobbigt då den andre lär göra minst lika mycket oväsen av sig om inte mer... 8-[

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Gå ut i sele = nu evigt jamande

Inläggav Aziz » mån 25 mar 2019, 23:07

Går ut med kissarna dagligen, ibland flera gånger per dag om det är fint väder och vi hinner. Jag har dock begränsat rundan så att vi bara är i trädgården. Katterna får bestämma vad de vill gå och göra i trädgården men inte lämna den. Det fungerar bra och vi försöker hålla rutiner. Visst är det en del gnäll men jag släpper ut dom på innätad balkong då istället. Vår äldsta katt förstår mycket väl ordet balkong. Om han gnäller vid ytterdörren så säger jag att han får gå till balkongen istället och när jag frågar -var är balkongen? så rusar han till balkongdörren. Sötis! Upplever att det är värt besväret. Försök håll dig till rutiner och ignorera för övrig så löser det sig förhoppningsvis. Pröva att leka intensivt när ni är ute så att kisse blir ordentligt trött. Jaga björkruskor är kul och du kan testa agility.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 26 mar 2019, 06:54

Sätt på sele och koppel inne, sätt katten i transportburen och ta ut genom dörren. Enligt en del minskar det tjatet vid ytterdörren och som en bonus associerar katten buren med bra saker som koppelpromenad.
Bild

Användarvisningsbild
SaberBlade
Kattracka
Kattracka

Inläggav SaberBlade » tis 26 mar 2019, 09:58

Ah glömde helt bort det där med transportväskan. Det ska jag helt klart prova. Har också planerat näta in uteplatsen till sommaren, så förhoppningsvis kan det lätta upp läget också framöver. Då kan man ju släppa ut han lite mer på dagarna, så länge man är hemma. :-)

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » ons 27 mar 2019, 08:38

Ja väsktricket är bra. Har använt det när vi började gå ut med yngsta kissen. Han älskar väskan och hoppar in i den i farten om man bär på den. :smile: Bra att ha med ute också om något händer på promenaden som gör att kisse måste ta skydd eller man behöver gå hem även om kisse inte vill.

Användarvisningsbild
SaberBlade
Kattracka
Kattracka

Inläggav SaberBlade » lör 30 mar 2019, 11:18

Väskan verkar ha hjälpt en aning i alla fall, nu slår han inte sönder hela lägenheten...än så länge. Han dyker in i den så fort jag öppnar fronten. :smile: Dock gnäller han vid alla typ av utgångar periodvis och väcker mig på natten med att klösa på dörren till uteplatsen. Två dar i rad har han varit ute i över en timma och överlag går han väldigt fint med sele. Igår följde han mig, tittade hela tiden upp mot mig och gick så fint.

Men sen plötsligt går han bara i cirklar och fram och tillbaka. Började jama en del och verkade mer rädd av sig. Vet inte om han liksom ville hitta hem då (gick på lådan när han kom hem), men vägrade låta mig ta honom och ville bara gå runt på samma plats hela tiden. Fortfarande nytt för han så hoppas han blir bättre ute med tiden.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » sön 31 mar 2019, 18:26

Kan vara att han vill gå på lådan och inte förstår att man kan göra sina behov utomhus. Vår knaskatt ville gå in för att gå på lådan, det tog jättelång tid för honom att förstå att man kissa utomhus. :smile:

Återgå till "Allmänt kattprat!"