Äga katt eller äga bil?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
RobotKatt
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Äga katt eller äga bil?

Inläggav RobotKatt » tor 07 mar 2019, 15:06

Hej

Detta kanske inte kan jämföras alls men jag fick just nu en tanke på vad som egentligen är dyrast/billigast.

Bilen kostar ju dels i inköp, trafikskatt, reparationer, köp av reservdelar, bilförsäkring, besiktning, bensin/olja, däckbyte, parkeringsavgifter etc.

Är kostnaderna för att äga en bil överhuvudtaget jämförbara med att äga en katt eller går det "jämt ut" och kan man göra denna jämförelsen som jag gjorde nu, denna jämförelse kanske inte passar in i detta forumet heller?

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: RE: Äga katt eller äga bil?

Inläggav Fragole » tor 07 mar 2019, 16:24

RobotKatt skrev:Hej

Detta kanske inte kan jämföras alls men jag fick just nu en tanke på vad som egentligen är dyrast/billigast.

Bilen kostar ju dels i inköp, trafikskatt, reparationer, köp av reservdelar, bilförsäkring, besiktning, bensin/olja, däckbyte, parkeringsavgifter etc.

Är kostnaderna för att äga en bil överhuvudtaget jämförbara med att äga en katt eller går det "jämt ut" och kan man göra denna jämförelsen som jag gjorde nu, denna jämförelse kanske inte passar in i detta forumet heller?
Detta beror ju helt på. Håller sig katten frisk och inte behöver någon annan veterinärvård än kastrering/sterilisering och vaccinationer så finns det inte någon som helst jämförelsepotential.

För att dra egna jämförelser. Pisco är kanske uppe i 10 000 kr i veterinärkostnad under sin livstid (snart 7 år gammal). Matkostnaden har jag inte helt koll på men säg 3000 kr/år så 21 000 kr totalt. Försäkring kostar ca 3000 kr/år så ytterligare 21 000 kr totalt. Sen tillkommer kostnad för sand, leksaker och dylikt men de tillhör inte de största utgifterna.
Det är 52 000 kr för dessa 7 åren.

Bilrn jag köpte för knappt ett år sedan kostade 115 000 kr så även utan att räkna in försäkring och bensin har min katt inte ens kommit upp i hälften av kostnaden för bilen.
Jag spenderar ungefär 1400 kr/månad I bensin, 16 800 kr/år. Kostnaden för katten ligger på ca 8 000 kr/år. Då har vi återigen inte ens räknat med försäkring, service och däckbyte/nya däck i den årliga kostnaden för bilen.

Så nej. Jag skulle inte anse att det går att jämföra kostnaden på att ha katt med kostnaden för att ha bil.

Sen kan man ju ha otur där man får lägga skyhöga kostnader på veterinärkostnader för sin katt och då kanske det är mer jämförbart, men å andra sidan kan du ha samma otur gällande bilar och det kan också väldigt lätt skena iväg.

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Re: Äga katt eller äga bil?

Inläggav Colourspot » lör 09 mar 2019, 12:40

Det är svårt att jämföra generellt tycker jag. beror ju på ens förutsättningar, som med alla djur och bilar. Det kan ju nästan kosta allt ifrån väldigt lite, till att äta upp större delen av en medellön... Min häst kostar tex ungefär lika mycket som två hästar, minst, att hålla. Kanske till och med mer, eftersom vi haft otur med skador de senaste åren... Min ena katt visade sig ha en medfödd defekt på ena njuren och kostar bra mycket mer än min andra katt eftersom han äter specialkost och lite extra veterinärkoll. Å andra sidan behöver jag iom häst och mitt jobb ha en bil som är bra att dra släp med, och har inte möjlighet att köpa en sprillans ny (eller en som bara är ett par år gammal) vilket innebär att tex skatten drar iväg och dessutom kostar försäkring och underhåll (även vanlig service) oftast betydligt mer för en sån bil. Stora gamla bilar kostar mer än en liten nyare. Inte minst för att en liten ny bil avsedd för att åka och handla typ kan komma ner på under 0,3l/mil...medan en bil som "mina" i regel drar runt 0,8l/mil (och uppåt 1l/mil när det är ordentligt kallt...). Håller sig bilen fräsch kan en klara sig på några tusenlappar per år i service, medan en rasad motor kan kosta en liten förmögenhet att åtgärda.

En kompis till mig har en liten bil. Den drar ytterst lite bränsle och hon kör dessutom inte så mycket utan tankar i snitt en gång i månaden. Försäkringen kostar ett par hundralappar i månaden och skatten är låg.
Jag lägger ca 500:-/månaden på kattsand, ca 900:-/månaden på mat till ena katten och ca 200:-/månaden till den andra, ca 2100:-/år på försäkringarna till båda och ca 2000-4000:-/år på rutinbesök hos veterinären (vaccination och blodprov samt enkel hälsokoll) - i år räknar jag dessutom med att kolla munnen och skrapa tandsten på båda vilket enligt prisuppgift kan landa på ca 8000:- totalt för båda katterna. (Mina katter kostade ingenting i inköp.) Då har jag inte räknat in några andra veterinärbesök, dvs för skada/sjukdom, och inte heller klösträd och leksaker och annat som jag lagt en del pengar på. Jag tror faktiskt att den dyrare av mina katter kan komma upp i ungefär vad kompisen ovan lägger på sin bil per år... Räknar jag ihop de "fasta" kostnaderna för båda mina katter så finns där marginal för nåt besök på verkstan också. För min egen bil matchar katternas försäkringar knappt skatten ens (brukar ligga på 2000-2600:- för den typ av bil som jag behöver. Har just nu ingen bil då den rasade oväntat, men har haft en handfull innan.).

Så, jag tänker att ja. En katt kan säkert komma upp i vad en bil kostar att hålla i drift. Likaväl som den kan kosta väldigt väldigt mycket mindre.

Jag räknar inte med inköpskostnaden, eftersom den varierar så extremt.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Äga katt eller äga bil?

Inläggav Starwatcher » lör 09 mar 2019, 22:48

Omöjligt att jämföra tyvärr. Beror ju helt på vilken bil. Begagnad bil för motsvarande pris som en raskatt lär kosta mer men å andra sidan har man bara trafikförsäkring, tur med bilen och kan göra service, reparationer och inte stort reparationsbehov alls av bilen, kör lite så ingen stor bensinkostnad - allt detta nog osannolikt, kanske bilen är billigare än en katt. Nyare bil man har otur med kostar säkert mer än en katt. Blir katten sjuk kan en katt kosta väldigt mkt pengar speciellt om katten inte är försäkrad.

Min ena katt blev sjuk som liten och veterinärkostnaden på den tiden var uppe i nästan 50000 kr inom ett år varav försäkringen betalade ca 80%.

Rent krasst så funderar man om man ska köpa bil eller katt är nog mitt tips att köpa bil. Katt är mkt mysigare men tar mkt mer tid, uppstår reparationsbehov men som man inte har råd med kan man låta bilen stå tills man har råd att laga bilen. Katt som blir sjuk måste så klart få hjälp utan att vänta. Nu var det ju nog inte så du menade med frågan.
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"