Raskatt eller huskatt?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
RobotKatt
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Raskatt eller huskatt?

Inläggav RobotKatt » tor 07 mar 2019, 14:37

Hej

Jag har hört att en raskatt är dyrare än en vanlig huskatt, en raskatt kan kosta från 4000 kronor, men vad får man då för dom pengar som raskatten kostar:

1 Är raskatten vaccinerad, försäkrad, avmaskad, kastrerad, etc när man köper en raskatt?

2 Är alla raskattsäljare lika dyra eller varierar priset kraftigt mellan olika raskattsäljare?

3 Vad skiljer raskatter från vanliga huskatter och varför heter det huskatt?

PS. Läste just nu på Nätet på katter.nu att Bengalen är mycket intelligent, nyfiken, läraktig och fullständigt pålitlig.
Min morsa har ju haft en Tonkines en gång men den köpte hon som ungefär 1 år gammal kattunge från katthemmet i Gråbo för 400 kronor. Nu har morsan börjat lägga sig i mitt eventuella kattköp och hon tycker inte jag ska köpa en raskatt pga priset men är det hon eller jag som avgör vad jag ska köpa?

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: Raskatt eller huskatt?

Inläggav Fragole » tor 07 mar 2019, 16:40

Generellt sett så är raskatter vaccinerade, veterinärbesiktade, id-märkta och dolda fel försäkrade vid köp. Den ska också ha en stamtavla med vid köpet (eftersom den utan stamtavla räknas som huskatt oavsett vilket)
Det kan dock variera från uppfödare till uppfödare, en del är inte helt seriösa även där.

Att raskatter är dyrare har dels med det att göra men också att det finns en helt annan marknad på raskatter gentemot huskatter. Det finns ett överflöd av "huskatter" så att säga. Hade det funnits samma uppfödningsstandarder på huskatter som det finns på raskatter så hade de också legat högre i prissättning.

Vad priset på raskatten är varierar mellan uppfödare men också mellan raser. Bengaler är bland de dyraste raskatterna (bengalägare och -uppfödare får gärna rätta mig om jag har fel) och kostar runt 10 000 - 15 000 kronor.

Äldre katter är ofta billigare än kattungar och katthemskatter är generellt sett billigare än katter från uppfödare.

Jag tycker att du ska besöka en kattutställning i närheten och prata med uppfödare och kattägare.

Huruvida du låter sin mamma påverkar ditt kattköp eller inte tänker jag inte lägga mig i, men jag tycker att du ska fokusera mer på vilket beteende du är ute efter snarare än specifika raser. Du kanske hittar världens finaste huskatt som matchar dig perfekt för 400 kronor, eller så köper du en katt som kanske inte alls passar dig och då spelar det ingen roll om den har kostat 400 kronor eller 10 000 kronor.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » tor 07 mar 2019, 17:04

Köper du en raskatt:
- Medföljer alltid stamtavla utfärdat från ett erkänt förbund tex SVERAK eller TICA.
- alltid dubbelvaccinerad med 2 sprutor, id-märkt och har ett veterinärbesiktningsintyg som inte är äldre än 7 dagar.
- vissa uppfödare kastrerar sällskapskatter innan leverans samt försäkrar kattungen så köparen kan ta över utan krångel.

Raskatter kostar i genomsnitt 8-10000 en huskatt ( med påhittade rasinblandningar) kan kosta i princip lika mkt. Med det finns skillnader i priset så viktigt att se vad man får i priset.

En huskatt kan se ut hur som helst. Långhårig/korthårig, blå/grå/svart/röd/creme med eller utan vitt och med olika mönster. Vissa utnyttjar att ta mer för huskatterna när de har färger och mönster som liknar raskatter.

Köper du en tex långhårig huskatt tro inte på säljaren att den har en eller båda föräldrar som är raskatt. En huskatt utan speciella drag kan kosta mellan 0-1500 kr utan att något är gjort med katten. Det med drag av raskatt eller påstådd rasinblandningar kan kosta lika mkt som en renrasig fast inget ingår när du köper katten.

Obs! Påstår köparen att katten är 100% renrasig fast utan stamtavla så kan du inte fixa en stamtavla senare.
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » fre 08 mar 2019, 09:44

En huskatt är helt enkelt en katt utan stamtavla. Stamtavlan visar kattens föräldrar och far och morföräldrar bakåt i tiden i flera led. Huskatt har tidigare ofta kallats bondkatt.

En seriös raskatts-uppfödare lägger ner mycket tid på att hitta rätt partner för sin katt att paras med för att ungarna ska bli så fina, friska och trevliga som möjligt. Det innebär stora omkostnader att göra olika hälsokontroller, resa med katten till en partner m.m. därav kostar de också en hel del. Sedan beror priset så klart som alltid på efterfrågan. Alla raskatter är inte lika dyra. Generellt kan man nog säga att de lite mer ovanliga kattraserna kan vara dyrare men också svårare att få tag på då det inte finns så många uppfödare. T.ex. Sokoke som du nämnde är en ganska ovanlig ras i Sverige (men jättefin, håller med)

Mitt tips till dig är att du också besöker katthem för hemlösa katter. Där kan du få hjälp av de jobbar där att hitta en katt som matchar dig. Nu på våren kommer det tyvärr in många hemlösa kattungar med sina mammor. En katthemskatt kostar ca mellan 1000 - 1500 kronor och då är katten kastrerad, vaccinerad, chipmärkt och ofta försäkrad (beror lite på katthemmen) vilket är en kostnad som du annars skulle behövt stå för själv.

Angående om det är din mamma eller du som bestämmer beror väl lite på din ålder och boendeförhållande. Är du myndig och ska bo själv inom kort så är det väl viktigast att du hittar en katt som passar dig precis som Fragole skriver.

Återgå till "Allmänt kattprat!"