Kattunge eller vuxen katt?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
RobotKatt
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Kattunge eller vuxen katt?

Inläggav RobotKatt » tis 05 mar 2019, 22:36

Hej

Jag har funderat lite på om jag vill ha en kattunge eller en vuxen kattl, kan ni ge mig lite råd om vad som är bäst?

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: Kattunge eller vuxen katt?

Inläggav Fragole » ons 06 mar 2019, 01:45

Det är helt beroende på vad du är ute efter. Med en vuxen katt så vet du ju i princip vad du kommer få för katt, medan en kattunge kan växa upp till att bli lite hursomhelst. Det beror också på om du orkar med att ha en kattunge. De för ganska mycket liv och kräver mycket aktivering.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 06 mar 2019, 08:49

Som Fragole skriver, kattungetiden är kort men intensiv. Det roliga med den tiden är att man är med från början och kan påverka utvecklingen och skapa starka band. Men kattungar är jobbiga också. Sedan beror det lite på om du tänker dig en raskatt från en uppfödare eller adoptera en hemlös katt eller någon som behöver nytt hem. En hemlös kattunge vet man ju inte så mycket hur den blir eftersom man inte har koll bakåt. Där finns det ju större chans om det är en raskatt även om de individuella skullnaderna såklart är stora. En vuxen katt som redan har en familj vet man ju mycket mer hur den är även om man måste räkna med att den behöver tid för att acklimatisera sig och kanske till en början saknar sitt gamla hem. Vuxna katter som varit hemlösa kan vara skygga till en början men också utvecklas till värsta gosbollen. Tänk igenom vad som är viktigast för dig och vad du jan erbjuda. Bra katthem kan hjälpa till att matcha.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 07 mar 2019, 19:47

Kattungar är bedårande söta vilket är tur med tanke på hur jobbiga dom kan vara :blink: Tonårstiden är snäppet mer ansträngande faktiskt. Det tär lite på krafterna med unga katter som vill röja runt hela nätterna, bita i tår, klättra i gardiner och hitta på massor av bus. Med en vuxen katt vet man mkt bättre kattens personlighet och aktivitetsnivå,
Bild

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » fre 08 mar 2019, 12:17

Jag är rätt nöjd med att vi tog två st 1,5 år gamla katter. Kattknasiga men inte totala ligister, och vi hade ett hum om energinivå och personlighet innan.

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Änglakatten Gullan <3
Kontakt:

Inläggav lindak » fre 08 mar 2019, 14:52

Jag har tagit en vuxen katt en gång, fantastiskt otroligt skönt måste jag säga att få en "färdig" katt som redan var lugn och klok :luv:

Dom två katterna vi har nu tog vi som kattungar och nog har det varit roligt men jobbigt! Men samtidigt har vi haft möjligheten att forma dom mer, dessa två har inga som helst problem med att åka bil, byta miljö mm då dom fått göra det ända sen små :-) Vilket är väldigt viktigt för oss då vi campar med husvagn, har sommarstuga mm :-D

Återgå till "Allmänt kattprat!"