Ny medlem med kattankar

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
RobotKatt
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Ny medlem med kattankar

Inläggav RobotKatt » tis 05 mar 2019, 17:56

Hej

Jag är ny medlem på detta forum och jag har länge funderat på att skaffa en katt eller en raskatt att gosa med. Jag bor på 3:e våningen i ett 3 våningshus i hisings kärra med en balkong som är 2 meter bred och 4,8 meter lång. Eftersom jag bor på 3:e vån måste jag nog "kattsäkra" balkongen först så inte katten hoppar upp på räcket och ramlar ner. Raskatter finns ju även som "sällskapskvalitet" och når inte upp till utställningskraven, men jag har börjat bli lite intresserad av kattutställningar nu också. Jag har tittat och läst på Nätet om olika kattraser och jag blev nyfiken på 5 av dessa. Jag har även fått ett stort kattlexikon av min mamma som har haft en Tonkines en gång. Raserna jag läst om och skulle vilja ha är:

1 Abessinier.
2 Devon Rex.
3 Siames/Tonkines.
4 Bengal.
5 Sokoke.

Dessa 5 raser föll jag extra mycket för bland alla raser som fanns. En sak är jag 200% säker på och det är att det ska vara en innekatt och den ska ha tickad korthårig päls som Abessiniern och Bengalen har eftersom jag kan känna lite kliande i ögonen samt känna av lite allmän allergi av långhåriga katter. Dessa 2 kattraser kräver nästan ingen pälsvård alls efter vad jag läst på Nätet samt i kattlexikonet jag fick av morsan. Jag har också hört att raskatter är mycket dyrare, från 4000 kronor, än "vanliga" katter.

Är försäkringen för en raskatt dyrare än för en vanlig katt?
Är det dyrt att vaccinera en katt?
Måste en innekatt vara ID-märkt om jag kanske vill gå ut med den i koppel på gårdsplanen utanför min lägenhet någon dag?
Hur länge kan en innekatt lämnas ensam hemma, jag är arbetslös och jobbar inte men jag undrar ändå?

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: RE: Ny medlem med kattankar

Inläggav Fragole » tis 05 mar 2019, 18:34

RobotKatt skrev:Hej

Jag är ny medlem på detta forum och jag har länge funderat på att skaffa en katt eller en raskatt att gosa med. Jag bor på 3:e våningen i ett 3 våningshus i hisings kärra med en balkong som är 2 meter bred och 4,8 meter lång. Eftersom jag bor på 3:e vån måste jag nog "kattsäkra" balkongen först så inte katten hoppar upp på räcket och ramlar ner. Raskatter finns ju även som "sällskapskvalitet" och når inte upp till utställningskraven, men jag har börjat bli lite intresserad av kattutställningar nu också. Jag har tittat och läst på Nätet om olika kattraser och jag blev nyfiken på 5 av dessa. Jag har även fått ett stort kattlexikon av min mamma som har haft en Tonkines en gång. Raserna jag läst om och skulle vilja ha är:

1 Abessinier.
2 Devon Rex.
3 Siames/Tonkines.
4 Bengal.
5 Sokoke.

Dessa 5 raser föll jag extra mycket för bland alla raser som fanns. En sak är jag 200% säker på och det är att det ska vara en innekatt och den ska ha tickad korthårig päls som Abessiniern och Bengalen har eftersom jag kan känna lite kliande i ögonen samt känna av lite allmän allergi av långhåriga katter. Dessa 2 kattraser kräver nästan ingen pälsvård alls efter vad jag läst på Nätet samt i kattlexikonet jag fick av morsan. Jag har också hört att raskatter är mycket dyrare, från 4000 kronor, än "vanliga" katter.

Är försäkringen för en raskatt dyrare än för en vanlig katt?
Är det dyrt att vaccinera en katt?
Måste en innekatt vara ID-märkt om jag kanske vill gå ut med den i koppel på gårdsplanen utanför min lägenhet någon dag?
Hur länge kan en innekatt lämnas ensam hemma, jag är arbetslös och jobbar inte men jag undrar ändå?

Försäkringen för raskatter tenderar att vara dyrare, men det beror helt på vilket försäkringsbolag och vilken ras.
Vaccineringen är inte jättedyr, men även här beror det på vilken veterinär man går till. Grundvaccinationen brukar kosta lite mer, men detta är något som ska ha gjorts innan du köper din katt. Säg kanske 400 kr/år (men varierar mycket)
Det är alltid en fördel att ID-märka din katt. Om du ska ställa ut katten har jag dessutom för mig att det är ett krav.
Hur länge katten kan lämnas ensam är helt beroende på katten. De raser du nämt är högaktiva raser som kommer behöva mycket mer stimulering än vissa andra raser. Med en väl berikad inomhusmiljö kan katten eventuellt lämnas mer än om den inte är det.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Ny medlem med kattankar

Inläggav Starwatcher » tis 05 mar 2019, 19:41

När det gäller allergi mot katt hänger det inte på pälsens längd utan på vilka proteiner i saliven (och även en del som finns i pälsen. Som regel är kattungar värre än vuxna, kastrerade katter. Jag har bengaler som en del kattallergiker jag känner tål helt men andra som tål Sibiriska katter inte tål mina helt.

Bengaler är aktiva och sociala katter som behöver mkt aktivering men även social samvaro. I princip går kvällarna åt för att leka och senare är det dags för gos. På morgonen vill dom ha ett lekpass innan jag åker till jobbet. Utöver det leker dom tillsammans under dagen och även ngn sväng nattetid. Idag är dom 9 år och har lugnat sig jämfört med när dom var tonåringar. Under tonårstiden var en lugn kväll att vi iaf kunde lyssna på väderrapporten på tv - att titta på tv en kväll var bara att glömma.

Bengaler enl min uppfattning passar bäst som just innekatter. Dom är livliga och rejält jaktdrivna så ser dom ett byte är det bytet som ses och saker dom bilar är ointressant vilket innebär rejäl olycksrisk. Nyfikna och påhittiga vilket också gör att dom lätt hamnar i klistret. Mina katter är just innekatter och vi trodde att allt var kattsäkrat med tv fastskruvad i väggen, alla bokhyllor lika så mm mm trots det försökte ena katten att flyga tvärs över trapphuset och föll 2 våningar ner. Han hade tur och överlevde utan men.

Det går åt mkt aktivering, klättermöjligheter med hyllor, klätterträd etc. Nätade fönster är populärt, lika så om man kan näta in balkongen/uteplats/altan och många tycker om att gå på koppelpromenader. Är man bara beredd på aktivitetsnivån är det en helt underbar ras som ofta gillar vatten och som sköter pälsen helt själv.

Eftersom mina katter har varandra klarar dom av att jag jobbar heltid men det går inte att jobba 8 timmar och sedan hitta på ngt direkt efter jobbet.

Som redan nämnts kostar försäkringen mer än för huskatter. Jag betalar drygt 5000kr/år för 2 katter. Det går också en del pengar för mat. Livliga katter som springer mkt behöver mkt mat. Blötmaten kostar knappt 1000kr per månad för båda och utöver det en del torrfoder och kattgodis. Mkt leksaker, klätterträd etc kostar också. Kattsand ca 250kr/månad - mina gillar att ha bra sand som byts regelbundet. Vaccinering ca 600 kr/år och katt men viktigt att man också tänker på att katter kan bli sjuka och då kan det bli rejält dyrt trots bra försäkring. Flygturen min katt gjorde innebar intensivvård ett par dagar, en del röntgenundersökningar mm. Ett dygn på sådan vårdplats kostar ca 10000kr varav försäkringen betalade 80%.

Alla katter bör vara id-märkta. Köper du raskatt är kattungen id-märkt när du hämtar katten. Även innekatter kan råka smita ut! Numera id-märker man med chip så inget som syns.

Gå på utställningar, prata med olika uppfödare och hälsa på hos uppfödare så du ser om du tål rasen och om det är en ras som verkligen passar dig. Jag har vänner som varit mkt sugna på att skaffa bengal men som efter att ha träffat mina älskade yrväder bestämde sig för en lite stillsammare ras :oops:

Nu låter det kanske negativt om bengaler men det är det inte i mina ögon! Underbara katter, smarta, aktiva, sociala och för mig helt perfekta :heart:

Till sist så köp inte billig sk raskatt från blocket och där uppfödaren inte är registrerad uppfödare. Du får ingen stamtavla, ofta är föräldrarna inte hälsoundersökta, kattungen inte veterinärbesiktigad, inte id-märkt eller vaccinerad. Gå inte på snacket om att det är billigare då det inte finns stamtavla. En stamtavla kostar inte mer än ngn hundralapp för uppfödaren. Sådana som säljer dessa katter har ofta rena rovdriften på kattmammorna som för föda kull efter kull tätt :-( Kattungen ska ha stamtavla, vara veterinärbesiktigad innan leveransen, id-märkt och vaccinerad 2 ggr samt minst 12 v. Priset varierar mellan olika raser men för bengal får du räkna med minst 10 000kr.

Lycka till med letandet efter din nya familjemedlem och välkommen till forumet där alla kan lära mkt av varandra :rosor:
Bild

Kulan
Superkatt
Superkatt
Katt: Donna MCO-tjej, Poppe husishane

Inläggav Kulan » tis 05 mar 2019, 21:09

Håller på allt vad Starwatcher säger. Jag har visserligen ingen som helst erfarenhet av bengaler. Så att ta reda på mycket om olika raser är viktigt.

Men ett bra tips är att berätta här vilken katt du funderar på att köpa så du kan få lite råd om det verkar vara ett bra köp. Tyvärr har vi hört om alldeles för många som blivit lurade att köpa en “dålig” katt för alldeles för många pengar.
Ragdoll och huskatt

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 06 mar 2019, 09:52

Jag har en bengal som är omplacerad hos oss då en släkting inte kunde ha honom kvar så han kom till oss som 4 åring och är nu 9 år. Har dessutom en abessinier som vi haft sedan han var 12 veckor, nu är han 3 år. Det finns både likheter och skillnader mellan dom och även om det finns rasbeskrivningar i olika böcker så är de individuella skillnaderna stora. Du kommer att få ut mer av att besöka utställningar och uppfödare för att få en bild av respektive ras än att läsa i kattlexikon. Jag tycker inte att deras beskrivningar är särskilt bra.

Det jag kan säga är att båda raserna kräver mycket fysisk såväl som mental stimulans och de har ungefär samma energinivå. Bengalen är dock mer atletisk och abyn mer kvicksilver, som en blandning mellan silkesapa och en fyrverkeripjäs ungefär. :smile:

Bengaler är sällan knäkatter och min är mycket självständig, dvs han vill bestämma själv och umgås på sina villkor. Han har stark integritet men är oerhört smart, social, nyfiken och verbal. Inte så aktiv som Starwatchers syskon men visar tydligt när han vill leka och då är det vara att lyda. :grin:

Abyn däremot är ett levande gosedjur och busråtta av stora mått. Han vill gosa och pussas typ en stund varje timme. Verkar vara mycket rastypiskt. Han är em mat-tjuv och det kan vara en utmaning att laga mat med honom.
Båda katterna är otroligt nyfikna och med i allt man gör. När det gäller mina katter är bengalen mycket smartare än abyn när det gäller sin egen säkerhet och precision. Abyn är mer slarvigt spontan och hamnar lätt i trubbel. (Därav en av de dyraste försäkringarna, försäkringsbolagen går bl a på olycksfallsstatistik) Bengalen har alltid en b och C plan och tänker först, abyn tänker efteråt och då får man rycka in och hjälpa till.
Båda är ljuvliga och kompletterar varandra väl men de är inga latmanskatter. Åter igen besök uppfödare och köp från en som du får bra kontakt med och som verkar seriös, gå inte på priset. Kan du tänka dig en vuxen katt så säljs pensionerade avelskatter billigare och då kan du också få veta mycket om just den katten.
Senast redigerad av Aziz ons 06 mar 2019, 16:41, redigerad totalt 1 gång.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 06 mar 2019, 16:40

Kom på att jag glömde skriva att jag fick lätta allergiska reaktioner när vår aby var kattunge vilket gick bort när han blev äldre och kastrerades. Bengalen har jag aldrig fått någon känning av. Båda har lättskötta pälsar men bengalen hårar bara på vår och sommar och då i tussar mer som dammråttor. Abyn hårar året runt även om det är värre på våren och han har mer stickiga hår som fastnar överallt och är svårare att få bort.

RobotKatt
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav RobotKatt » tor 07 mar 2019, 13:40

Tack så mycket allihop för era svar jag ska försöka besöka någon kattutställning någon dag. Ska fundera ockkså om jag ska köpa en raskatt eller en huskatt från ett katthem.

Återgå till "Allmänt kattprat!"