Ni som har katt som får gå ut- har ni kattlåda?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Kattarina22
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Ni som har katt som får gå ut- har ni kattlåda?

Inläggav Kattarina22 » mån 04 mar 2019, 01:15

Ni som har katt som får gå ut- har ni kattlåda? Hur vänjde ni dem från att inte ha kattlåda inne till att gå ut och göra sina behov ute? Och kan ni ha dem inne på natten utan låda?

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: RE: Ni som har katt som får gå ut- har ni kattlåda?

Inläggav Fragole » mån 04 mar 2019, 02:18

Kattarina22 skrev:Ni som har katt som får gå ut- har ni kattlåda? Hur vänjde ni dem från att inte ha kattlåda inne till att gå ut och göra sina behov ute? Och kan ni ha dem inne på natten utan låda?
Katten måste ha låda inomhus även om de är utekatter.

Guran
Kattracka
Kattracka
Katt: Norsk Skogkatt

Re: Ni som har katt som får gå ut- har ni kattlåda?

Inläggav Guran » mån 04 mar 2019, 09:17

Låda, är alltid en nödvändighet. Min förra katt gick ändå mestadels på lådan trots obegränsade ute möjligheter, och gjorde mycket sällan sina behov utomhus....Till grannarnas glädje.
Dessutom får man en del oönskade städ jobb om man skippar lådan. ;-)

Märta
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Huskatt & Devon Rex

Inläggav Märta » mån 04 mar 2019, 11:32

Önskar verkligen grannens katter skulle gå på låda inomhus. Så trött på kattskit överallt i trädgården...

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 04 mar 2019, 14:28

Dessutom är det ett bra sätt att ha lite koll på kattens hälsa, att se att kisseri och magen fungerar som den ska.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 04 mar 2019, 19:31

Man måste ha låda inomhus! Det är lite som att man ju själv vill kunna gå på toaletten när behovet uppstår och inte behöva knipa i timmar. Dessutom håller man koll på hur magen mår samt att det inte är ovanligt med uvi hos katter.
Bild

Användarvisningsbild
ClaesC
Kattunge
Kattunge
Katt: Birman Kajsa o huskatten Lucas

Inläggav ClaesC » mån 04 mar 2019, 22:40

Visst ska de ha kattlåda (har 2 st). Hur skulle du själv känna om det är snöslask eller ösregn ute?

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » tis 05 mar 2019, 09:12

Att släppa ut katterna innebär inte att behovet av låda inomhus minskar. Precis som att de fortfarande måste ha tillgång till vatten inne.

Kattarina22
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Kattarina22 » sön 10 mar 2019, 18:48

Tänker mest på förr hade inte folk lådor, mina föräldrar hade inte låda på sin katt, vet folk som bor på landet som inte har lådor, utan de släpper ut katten på natten om den vill mm

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » sön 10 mar 2019, 21:13

Förr var katter oftast okastrerade, fick jaga för födan, lite rester i övrigt, vaccinerades inte, inte id-märkta osv. Lyckligtvis vet vi bättre idag eller iaf många. Så låda inomhus bör man ha!
Bild

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » tor 21 mar 2019, 06:48

Fun fact: det är olagligt enligt djurskyddslagstiftningen att inte ha kattlåda till katten. En låda per två katter är miniminivån enligt lagen.

Så det är faktiskt olagligt med såna lösningar som att katten bara får gå på toa ute...

Agneta W
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Agneta W » tor 02 jan 2020, 17:26

Lite sent med svar men jag gick in här först idag.
1. En veterinär sade till mig för några år sedan att man ska ha 1 kattlåda mer än man har katt.
Eftersom de verkar föredra att kissa i en låda och bajsa i en annan har jag och har haft (med 2 katter) 4 kattlådor).
2. Är jätteglad att jag upptäckt den här kattsidan, fått många goda tips.
Med vänlig hälsning
Agneta W med Busen och Bellsan :rose:

--Ohlsson--
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Raggdoll

Inläggav --Ohlsson-- » lör 04 apr 2020, 17:18

Jag har haft två bonnkatter under min uppväxt. VI flyttade 2 gånger med katterna, ingen har sprungit bort men tillbaka till ämnet. Vi har bara haft 1 kattlåda under hela tiden. Använt "vanlig" kattsand under hela tiden och det har funkat bra.

Men jag antar att katterna hade uppskattat mer att ha fler kattlådor att välja mellan.
Ska man ha dom på olika ställen eller ska man ha lådorna på samma ställe?

Jag har flyttat till eget boende nu och vi har införskaffat en Ragdoll/Norsk skogskatt och när vi valde kattlåda till denna vart vi lite kluvna. Om vi hade skaffat en vanlig kattlåda med vanligt sand var risken att vi skulle få kattsand i hela vår lilla lägenhet.

Vi kollade runt en del på nätet och efter vi kollat på flera sidor bland annat https://djurensliv.se/basta-kattsanden/ bestämde vi oss för att köra på PeeWees låda med kattpellets. Det funkar jättebra men vi ser ibland några pellets som ligger på golvet. Hellre det än att ha kattsand på olämpliga ställen...

Bra sida, roligt att hitta hit.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » lör 04 apr 2020, 19:52

--Ohlsson-- skrev:Jag har haft två bonnkatter under min uppväxt. VI flyttade 2 gånger med katterna, ingen har sprungit bort men tillbaka till ämnet. Vi har bara haft 1 kattlåda under hela tiden. Använt "vanlig" kattsand under hela tiden och det har funkat bra.

Men jag antar att katterna hade uppskattat mer att ha fler kattlådor att välja mellan.

Jag har flyttat till eget boende nu och vi har införskaffat en Ragdoll/Norsk skogskatt och när vi valde kattlåda till denna vart vi lite kluvna. Om vi hade skaffat en vanlig kattlåda med vanligt sand var risken att vi skulle få kattsand i hela vår lilla lägenhet.

Vi kollade runt en del på nätet och efter vi kollat på flera sidor bland annat https://djurensliv.se/basta-kattsanden/ bestämde vi oss för att köra på PeeWees låda med kattpellets. Det funkar jättebra men vi ser ibland några pellets som ligger på golvet. Hellre det än att ha kattsand på olämpliga ställen...

Välkommen hit. Ett bra tips för att slippa pellets eller sand på alltför många ställen är att lägga en badrumsmatta där katten kliver ur, Ikeas Toftbo är suverän på att fånga upp sand.

Guran
Kattracka
Kattracka

Inläggav Guran » lör 04 apr 2020, 21:04

Hej!

Som de andra säger. En eller 2 lådor bör man ha. Det är ju inte alltid väder som Katten vill gå ut i heller. Och när man sover, så vill man ju ha kissen inomhus.

En sådan matta är guld värd! Inte kul att kliva på vassa katt sand korn barfota! Eller hålla på att sopa halva badrums golvet frekvent.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » mån 06 apr 2020, 10:14

--Ohlsson-- skrev:Men jag antar att katterna hade uppskattat mer att ha fler kattlådor att välja mellan.

Välkommen :rosor:

Ställer man lådor intill varandra räknar katter lådorna som en enda. Bäst är att ha lådor på olika ställen, helst i socialt viktiga områden men ändå så katten kan få det lite privat. Har man flera katter bör man tänka på att inte ställa lådan så katten som är på lådan kan känna sig trängd om den andra katten också kommer dit. Det förekommer sk låd-poliser dvs en katt som bevakar låda och hindrar den andra katten från att komma fram till lådan eller lägger sig i bakhåll för katten som är på lådan. Sådant undviker man genom att ha lådor på olika ställen och att ställa låda så att bakhåll inte riskeras.

Grundregeln är lika många lådor som katter plus en extra vilket innebär att om man har 2 katter ska man ha 3 lådor. Lådan ska också vara 1½ ggr kattens längd.

Vi använder stora öppna lådor dvs IKEA Samla plastback 130l och har Toftbo badrumsmattor vid lådorna. Det gör att vi får ca 90% mindre sand utanför lådorna.
Bild

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Jourkatt

Inläggav Thaeri » tis 07 apr 2020, 07:31

När min Tarzan bodde hos mina föräldrar och fick gå ut gick han ofta in just för att använda lådan istället för att sätta sig utomhus. Sen var han inte så förtjust i snö, så han höll sig inne helt av egen vilja i fem månader i sträck vintern 2010-2011...

Katten de har kvar använder lådan ibland men gör helst sina behov ute. Den kollas över dagligen men behöver rensas högst 1-2 gånger i veckan på vintern och kanske 1 gång i månaden på sommaren. Men hon har behövts hållas inomhus på grund av skada någon gång, så då blev det ju mer.

På tal om utformning av kattlåda, jag har den här lösningen:

Bild
Bild

Möbeln är den stora HOL från IKEA, väldigt enkel att modifiera för detta ändamål.

Plastbacken köpte jag på ÖoB, jag tror den är på 48 liter. När jag byter ut all sand så är det lagom att hälla i 20 kg, men oftast gör jag helt enkelt så att när lagret kryper ner under 10 cm så går jag igenom den med en spade med små hål så jag får med "smulor" som ramlat av klumparna, skurar ur lådan, och sen häller jag på 10 kg ovanpå den gamla sanden. Använder EverClean som tar åt sig noll lukt av kisset och bajset, till skillnad från de flesta andra sorter.

Mattan mellan lådan och öppningen har jag köpt på den lokala djuraffären, kostade en hundring och är jätteeffektiv när det kommer till att dra åt sig sanden. Med en katt blir det nästan inget alls utanför, bara jag skakar ur den ett par gånger i veckan, och det lilla som blir är uppsopat på ett par sekunder :-) Den har en förmåga att spricka efter ett tag dock, så jag för byta ut den ungefär en gång om året.
Bild
Tarzan, HCS n 09, 2004-2019

Guran
Kattracka
Kattracka

Inläggav Guran » ons 08 apr 2020, 18:35

Rena Katt toaletternas Rolls Royce det där!

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: huskatt

Inläggav Weaxzezz » mån 13 apr 2020, 19:55

Starwatcher skrev:
--Ohlsson-- skrev:Men jag antar att katterna hade uppskattat mer att ha fler kattlådor att välja mellan.

Välkommen :rosor:

Ställer man lådor intill varandra räknar katter lådorna som en enda. Bäst är att ha lådor på olika ställen, helst i socialt viktiga områden men ändå så katten kan få det lite privat. Har man flera katter bör man tänka på att inte ställa lådan så katten som är på lådan kan känna sig trängd om den andra katten också kommer dit. Det förekommer sk låd-poliser dvs en katt som bevakar låda och hindrar den andra katten från att komma fram till lådan eller lägger sig i bakhåll för katten som är på lådan. Sådant undviker man genom att ha lådor på olika ställen och att ställa låda så att bakhåll inte riskeras.

Nu har jag ensamkatt, så situationen är lite olika, men här är det alla lådor på ett ställe som gäller. Om katten har gått på en låda redan uppfattas den som "full" och då kissar hon precis utanför den istället för att gå till nästa om de är på olika ställen. Är de bredvid varandra väljer hon den tomma istället för golvet. Så en får testa sig fram lite--men det märks ju fort om katten är som min och hellre golvkissar än går tre meter till nästa :smile:

Återgå till "Allmänt kattprat!"