Inläggav Guran » lör 28 dec 2019, 17:57
Nita och jag har haft ett litet problem sedan elementen sattes igång. Vi har den vatten burna varianten och de gör luften torr och ökar damm mängden. Så både hon och jag har nyst rätt ofta. Straxt före jul, så köpte jag en hyfsat billig elektrisk luft renare. Och se! Redan efter någon timme, så kändes luften märkbart bättre. Och de senaste dagarna, har jag inte behövt vakna med igen täppt näsa och ingen av oss nyser heller. Ska bli intressant att se hur den tar hand om pollen och annat till våren? Bara några meter från min ute plats har vi en stor åker. Och när bonden börjar att plöja, så dammar det och yr saker i luften som kommer in delvis i lägenheten via ventilations systemet.
Visst, ett sådant 3 vägs filter, ( Tar också bort dålig lukt ) håller bara 3 - 4 månader i stads luft dvs. och kostar 500:- Men det är det väl värt för att ha ren luft i lyan. Och slår man ut den pengen på dessa månader? Ja, då är det ju inte så farligt dyrt egentligen. Den renaren jag köpte på Netonnet, sägs klara 35 kvm. Men jag har en lägenhet på 50 kvm och det klarar maskinen.
Den visar även luft fuktighet, temperatur och luft kvalitet. Är knäpp tyst i normal läget och natt läget. Det är bara på full gas som den hörs en hel del.
Skönt att vi slipper nysa ikapp nu. :- )
Gott nytt år på er alla!