Total lycka!

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Guran
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Norsk Skogkatt

Re: Total lycka!

Inläggav Guran » tor 11 apr 2019, 09:55

Yrhättans skrev:
Guran skrev:Nu har Nita upptäckt att det är riktigt trevligt att hoppa upp i sängen när jag har lagt mig. Och mys trampa på mitt bröst och spinna en stund för sedan rulla i hop sig nere vid mina fötter och sova.
Tydligen, så sprattlar jag inte mycket i sömnen, eftersom för det mesta så ligger hon kvar där när jag vaknar.

Bild

Det finns inget som ger så bra sömn som en spinnande katt.

Absolut! Det där rytmiska purrandet är världens bästa sömn medel och är helt fritt från biverkningar dessutom. Vill man lyssna på spinnande länge? Då finns ju detta att tillgå:

https://www.youtube.com/watch?v=m5CXVPvkBN4

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » sön 14 apr 2019, 19:38

Har varit rejält förkyld och hängig ett par dagar. Är dock något piggare nu. Men det är märkligt vad kissar kan läsa av en! Nita, har varit väldigt sällskaplig och verkade nästan litet orolig för mig när jag låg till sängs mycket de här dagarna.
Det är skönt att ha någon som hjälper till att tycka synd om en sådana här gånger. :-D

Bild

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » tor 18 apr 2019, 09:26

Nita och jag önskar er alla en riktigt glad påsk!

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 18 apr 2019, 11:20

Glad påsk!
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tor 18 apr 2019, 17:54

Glad påsk!

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tis 23 apr 2019, 13:45

Guran skrev:Nita och jag önskar er alla en riktigt glad påsk!

Bild

Vilken fin bild! Glad Påsk i efterskott! :-D

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » lör 27 apr 2019, 14:40

Skönt, nu är steriliseringen gjord sedan i går. Under ca. 2 veckors tid och fram till tisdagen löpte hon och jamade i stort sett dygnet runt! Hon kunde ju inte hjälpa det stackarn, men de sista dagarna i hennes period så höll jag på att bli galen. Och jag väntade hela tiden att traktens päls klädda Romeo's skulle börja att hålla konsert för henne här utanför. Men som tur var så skedde inte detta.
Nita, verkar trots allt må bra och är sitt vanliga kelna jag igen så nu är lugnet återställt.

Det litet komiska i det hela var att Veterinären missade att se att hon redan var chip märkt och iD tatuerade henne gratis. Detta ingick i en drive kliniken hade vid sterilisering just nu + gratis klo klippning och vaccinering. Men å andra sidan, så är ju nu Nita ID märkt på alla sätt och vis. Och gratis vaccination och klo klippning är ju inte helt fel det heller.

Min tanke, är ju också att hon ska börja kunna att gå ut, så fort operations snittet har läkt. Jag har inte hjärta att bara ha henne inne i min lilla 50 Kvm stora 2:a hela tiden. Och här, längst ned på en återvänds gata med mycket litet trafik och en fin och stor gräsmatta med bara en häck mellan den och en stor åker på baksidan av mark lägenhets längan, så är ju ute gångs möjligheterna fina.
Senast redigerad av Guran lör 27 apr 2019, 14:49, redigerad totalt 2 gånger.

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » lör 27 apr 2019, 14:40

Aziz skrev:
Guran skrev:Nita och jag önskar er alla en riktigt glad påsk!

Bild

Vilken fin bild! Glad Påsk i efterskott! :-D

Tack så mycket!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » lör 27 apr 2019, 15:16

Guran skrev:Skönt, nu är steriliseringen gjord sedan i går. Under ca. 2 veckors tid och fram till tisdagen löpte hon och jamade i stort sett dygnet runt! Hon kunde ju inte hjälpa det stackarn, men de sista dagarna i hennes period så höll jag på att bli galen. Och jag väntade hela tiden att traktens päls klädda Romeo's skulle börja att hålla konsert för henne här utanför. Men som tur var så skedde inte detta.
Nita, verkar trots allt må bra och är sitt vanliga kelna jag igen så nu är lugnet återställt.

Det litet komiska i det hela var att Veterinären missade att se att hon redan var chip märkt och iD tatuerade henne gratis. Detta ingick i en drive kliniken hade vid sterilisering just nu + gratis klo klippning och vaccinering. Men å andra sidan, så är ju nu Nita ID märkt på alla sätt och vis. Och gratis vaccination och klo klippning är ju inte helt fel det heller.

Min tanke, är ju också att hon ska börja kunna att gå ut, så fort operations snittet har läkt. Jag har inte hjärta att bara ha henne inne i min lilla 50 Kvm stora 2:a hela tiden. Och här, längst ned på en återvänds gata med mycket litet trafik och en fin och stor gräsmatta med bara en häck mellan den och en stor åker på baksidan av mark lägenhets längan, så är ju ute gångs möjligheterna fina.

Du kanske kan börja med promenader i koppel så hon lär känna området och känner sig trygg. Då ser du också hur hon reagerar ute.

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » lör 27 apr 2019, 19:15

Jepp! Det var så jag tänkte lägga upp strategien. Hon får följa med ut i kopplet till där jag brukar sitta på ute platsen först. Och när hon verkar känna att det är ok? Då utökar jag vandringen runt huset.
Jag misstänker dock att i första början, så sticker hon bara ut huvudet för en liten stund och vill sedan in igen. Så var ju Sabrina till en början. Och när hon väl hade vant sig vi ute livet, så höll hon sig runt hus längan och kom oftast på en gång när man ropade på henne.

Hoppas att det blir likadant med Nita.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » mån 29 apr 2019, 11:30

Kan också rekommendera koppelpromenader till en början för att se hur katten reagerar på olika ljud och saker i miljön och hur stort reviret blir och eventuella faror och gömställen som kan vara bra att åtgärda eller känna till. Man ser världen med kattens ögon på ett helt annat sätt när man går koppelpromenader.

Vi har också en stor trädgård som vetter mot allmänningar och inga bilvägar i närheten, dock en cykel - och gångbana som går längs ena tomtgränsen. Vi går ut dagligen med våra katter och har gjort så nu i flera år. Den äldre katten får gå lös och den yngre har väst (superbra om man har en slim katt som beter sig som Houddini) Vi har tränat lillen att gå i väst med koppel sedan han var ett halvår ungefär, han är nu 3,5 år.

Lillen har tyvärr visat sig ha en förkärlek för allt som kan innebära trubbel, träd som han vill klättra upp i men inte kan ta sig ner från på egen hand, hålor som måste undersökas men som är högst olämpliga. Dessutom vill han gå iväg långt bort från tomten samtidigt som han plötsligt kan bli rädd och panikslagen om det kommer "fel" människa eller något annat som normalt är helt ok. Han får därför fortfarande inte gå lös alls på egen hand. Han är en abessinerkatt och dessa är tyvärr överrepresenterade i olycksfallsstatistiken enligt Agria, med skyhöga försäkringskostnader som följd. Jag tror att det är kombon av väldigt hög energinivå och extrem nyfikenhet som gör att de råkar illa ut.

Den äldre katten däremot, en nu 9, 5 årig bengalkatt, är mycket riskmedveten och smart och har en plan för allt, tänker efter före och trasslar aldrig in sig i en situation som han inte kan reda ut. Han håller sig till oss människor, stannar på tomten och kommer på inkallning. Han får därför vara koppellös när vi är ute. Det enda problemet vi har haft när det gäller honom är att han absolut inte tolererar att någon främmande katt kommer in på tomten. Men han har tydligen gjort budskapet klart för traktens katter och håller ryktet vid liv så det är väldigt sällan någon vågar sig hit. :oops:

Två olika katter, två olika lösningar, båda njuter av utevistelsen och behöver den.

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » mån 29 apr 2019, 21:56

Låter bra det! Tack för tipset, ska pröva det du sade.

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » sön 05 maj 2019, 12:21

Nita, har lärt sig att tala litet grann. I går natt, så skulle jag stänga ned TV:n och gå och lägga mig. Så jag sade till Nita att nu var det säng dags. Då tittar hon på mig och säger något som låter som "Neeej!" Jag kunde inte låta bli att dra på munnen och förklarade för henne att även om hon inte var direkt trött så var jag definitivt det. Hon hade ju legat på soffan bredvid mig och slumrat halva kvällen trots allt. :- )

Bild

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » ons 08 maj 2019, 13:12

I går kväll, började Nita göra det jag har sett en del av mina tidigare katter göra. Hon fick glädje fnatt när hon hade varit på lådan och for som en lurvig rally bil genom lägenheten ett par gånger så att mattorna krullade sig medan hon små pratade för sig självt.

Det är då tur att vi människor inte gör på det sättet när vi har varit på muggen! Då hade nog det inte varit mycket kvar av möblemanget. :- D

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 08 maj 2019, 15:48

Guran skrev:I går kväll, började Nita göra det jag har sett en del av mina tidigare katter göra. Hon fick glädje fnatt när hon hade varit på lådan och for som en lurvig rally bil genom lägenheten ett par gånger så att mattorna krullade sig medan hon små pratade för sig självt.

Det är då tur att vi människor inte gör på det sättet när vi har varit på muggen! Då hade nog det inte varit mycket kvar av möblemanget. :- D

Men, så mycket roligare på jobbet...

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » ons 08 maj 2019, 17:08

Yrhättans skrev:
Guran skrev:I går kväll, började Nita göra det jag har sett en del av mina tidigare katter göra. Hon fick glädje fnatt när hon hade varit på lådan och for som en lurvig rally bil genom lägenheten ett par gånger så att mattorna krullade sig medan hon små pratade för sig självt.

:smile:

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » ons 08 maj 2019, 18:59

Yrhättans skrev:

:smile:

Jo, det kunde ju bli riktigt intressant. Eller på krogen. Jag kan se detta framför mig. :smile:

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » tor 09 maj 2019, 18:48

Än är inte Nita mogen för att vara ute.

Efter litet bråkande, så fick jag på henne selen. Och lyfte ut henne på ute plats trappan. Men hon for in igen i 120 Km i timmen.
Tydligen var världen där ute allt för stor och skrämmande för henne stackaren.
Men med tiden, så kommer hon nog att göra som Sabrina gjorde när hon väl vant sig vid stora världen, jaga Fjärilar och smyga på fåglarna eller bara ligga och må bra i värmen från solen.

Bild

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » lör 01 jun 2019, 11:02

Nita, gillar natur program. Speciellt de med andra kissar. :-D Är dock glad över att hon inte har fått för sig att hoppa på fåglar som visas på TV:n....Än så länge dvs.

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » lör 01 jun 2019, 19:46

Så söt hon är ovh vilken fin vän du fått :-D men tvn ser ut att leva farligt. Fästa på väggen så den klarar flugjaktssäsongen?
Bild

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » sön 02 jun 2019, 11:06

Jag kunde inte ha fått en bättre ersättare för lilla kära Sabrina. Nita är super go'! :-) När jag går upp på natten, så möter hon mig och små pratar och vill ha litet kliande bakom öronen och en klapp eller två. Dvs. om hon inte sover i min säng.

TV:n, sitter på ett vridbart vägg fäste. Men även om jag inte hade haft detta, så hade nog TV:n klarat attackerna utan att falla i golvet. Den väger 18 Kg och foten är stabil. Och upptill, är den bara ca. 1 cm tjock, så det blir ingen kisse som slår sig ned uppe på den.
Men man oroar mest för att klorna hakar fast i själva skärmen. Men Nita är en väluppfostrad liten dam, som inte bryr sig om att försöka att fånga fåglar eller insekter som visas på skärmen.
Hon nöjer sig med att bara titta på dem. :- )

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 02 jun 2019, 22:48

Guran skrev:Jag kunde inte ha fått en bättre ersättare för lilla kära Sabrina. Nita är super go'! :-) När jag går upp på natten, så möter hon mig och små pratar och vill ha litet kliande bakom öronen och en klapp eller två. Dvs. om hon inte sover i min säng.

TV:n, sitter på ett vridbart vägg fäste. Men även om jag inte hade haft detta, så hade nog TV:n klarat attackerna utan att falla i golvet. Den väger 18 Kg och foten är stabil. Och upptill, är den bara ca. 1 cm tjock, så det blir ingen kisse som slår sig ned uppe på den.
Men man oroar mest för att klorna hakar fast i själva skärmen. Men Nita är en väluppfostrad liten dam, som inte bryr sig om att försöka att fånga fåglar eller insekter som visas på skärmen.
Hon nöjer sig med att bara titta på dem. :- )

Tror inte du behöver fundera på klor i skärmen. Mina har slagit klor i skärmen utan repor :grin: Nita är så fin dam :heart:
Bild

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » mån 03 jun 2019, 09:11

Nej, det tror jag väl inte heller. Skaffade ju denna TV när Sabrina fortfarande levde, och hon gjorde heller inga försök att jaga på TV:n. Bra att veta att kissar kan hoppa på skärmen utan att det händer något allvarligt.
Ska berätta för Nita om ditt beröm av henne. Bara hon nu inte blir allt för mallig av det bara? :- D

I går kväll, så vågade Nita sig ut på terrassen för första gången. Men bara för några minuter innan hon slank in igen. Men ett steg i rätt riktning är det ju.

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » mån 03 jun 2019, 18:40

När en katt sover ser det ju som ni vet vääääldigt skönt ut! Och det känns mycket frestande att inta horisontal läge självt när den lilla kompisen snusar gott. :--D

Bild

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » tis 11 jun 2019, 19:56

Nita, inspekterar mitt jobb på uteplatsen. Tror att hon var nöjd med det hela? :- )

Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » ons 12 jun 2019, 14:31

Men Guran så fint ni har det! NIta måste vara lycklig som har en så fin plats att vara på. :-D

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 12 jun 2019, 21:28

Håller med Aziz! Jättefint och söta Nita ser ser så nöjd ut :-D
Bild

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » tor 13 jun 2019, 11:17

Tack så mycket båda två! :- D

Sett till tryggt ute gående för Katt, så ligger huset mycket bra till. Utanför häcken är det en stor åker. Och huset ligger näst längst ned på en återvänds gata i vår by. Huslängan, består av 4 st lägenheter, så hon har mycket gräsmatta att busa på. :-) Och ingen av mina närmsta grannar har Hund eller Katt.

Så här ser hela uteplatsen ut. Se länk nedan. Har t.om en 90 liters plast balja med ett bambu vattenrör som porlar och en Näckros i tunnan under fönstret med lakanet.Om ni undrar över det? Så är det för att förhindra att man blir stekt i sov rummet av sol värmen. Har 3 glas fönster som blir glöd heta i solen de ca. 8 timmar den lyser på baksidan.

Tyvärr, var hyresvärden snål när plattorna skulle läggas om och jag fick bara nya till 2/3.
Busken längst till höger är en Bergs Bambu. Den sprider sig inte som andra sorter gör. Perfekt som vind skydd och insyns dito. Är vinter grön dessutom. Min är ca. 2 meter bred och nästan 3 meter hög. Tog något år innan den blev såpass stor. Sabrina, min förra kisse älskade att ligga i skuggan av den när det var litet för varmt ute i solen. Då såg hon ut som en liten svart Panter i djungeln. :-D

På det andra vindskyddet, så klänger en Bokharabinda = en vit blommande klätterväxt. Den har jag spaljerat upp med torra grenar, som är oljade med trä olja och spänt fast vid vidskyddet med rostfri stål tråd. Så att Bokharabindan ihop med en stor blommig, blek rosa Klematis utgör ett 2 dimentionellt träd i miniatyr som gör att vindskyddet är alldeles vit / rosa i blom under juli. På det vita lilla bordet, står en halvmeter hög Bonsai / Sockertopps gran som jag räddade ifrån att få konst snö sprejad på sig i en butik en jul för 17 år sedan då den bara var ett par dm hög. Stammen, är rätt grov nu också.

I den Asiatisk inspirerade blomster brunnen, så kryper Mur reva omkring. Den är väldigt tålig och blommar med massor av rosa mycket små blommor hela den varma årstiden. Är en fin mark täckare också. Bladen, ser ut som små vin blad.

https://ibb.co/YbRDT7v

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » fre 12 jul 2019, 11:05

Nu mer har Nita lärt sig att gå ut på uteplatsen mer frekvent. Men hon håller sig där och verkar inte speciellt intresserad av att utforska resten av världen där ute. Och hon går bara ut om jag är med henne dessutom. När jag går in? Så gör hon det samma.
Hon är duktig lilla damen!

Här sitter hon och håller koll på den "mystiska jätte skalbaggen" som surrar omkring och klipper gräset. :- )

https://ibb.co/jwDk84t

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » fre 12 jul 2019, 17:58

Ni har det så fint tillsammans. Du har verkligen gjort uteplatsen grönskande med vackra blommor och det är nog en alldeles lagom stor yta för en katt som vill vara med husse. Den stora världen kan vara lite skrämmande, speciellt med stora saker som äter gräs i närheten.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » fre 12 jul 2019, 19:11

Så fint som du gjort uteplatsen förstår jag att hon vill hålla sig där tillsammans med dig! Klok tjej som låter den stora skalbaggen vara i fred :-D Mina katter är mkt fascinerade över vår skalbagge som jag gjort om till en nyckelpiga modell stor. Ingen fara för dom då mina får hållas på nätade altanen. Tänk bara på att rakbladen kan lätt skära av en nyfiken tass.
Bild

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » mån 15 jul 2019, 10:26

Yrhättans skrev:Ni har det så fint tillsammans. Du har verkligen gjort uteplatsen grönskande med vackra blommor och det är nog en alldeles lagom stor yta för en katt som vill vara med husse. Den stora världen kan vara lite skrämmande, speciellt med stora saker som äter gräs i närheten.

Tack så mycket!
Jag är jätte glad att hon tycks nöja sig med uteplatsen. I och för sig, Sabrina,min förra kisse höll sig inom hörhåll runt huset och det funkade ju bra det med. Men Nita,har ju ändå Fjärilar och normal stora Skalbaggar att jaga på denna lilla yta. :- )
Hon gillar att ligga i skuggan av den stora Bambu busken när det är litet för varmt i hennes tycke.

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » mån 15 jul 2019, 10:32

Starwatcher skrev:Så fint som du gjort uteplatsen förstår jag att hon vill hålla sig där tillsammans med dig! Klok tjej som låter den stora skalbaggen vara i fred :-D Mina katter är mkt fascinerade över vår skalbagge som jag gjort om till en nyckelpiga modell stor. Ingen fara för dom då mina får hållas på nätade altanen. Tänk bara på att rakbladen kan lätt skära av en nyfiken tass.

Tackar så mycket!

Kul ide' att göra om klipparen till en Nyckelpiga. :- D
Jo, Robot gräsklippare verkar att fascinera kissar. :- )
Jag tror inte att Nita, är så pass modig att hon kan tänkas att försöka att "döda " den här mega Skalbaggen. Hon verkar mest att vara nöjd med att betrakta den på ett visst säkerhets avstånd.

Men visst har du rätt i att klipparen kan ställa till skada på tassar.

Återgå till "Allmänt kattprat!"