Dricks fontän men vilken?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Guran
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Norsk Skogkatt

Dricks fontän men vilken?

Inläggav Guran » mån 18 feb 2019, 18:11

Hej på er!

Är ny här på forumet. Bor i östra Skåne ihop med min sedan 3 veckor nya lilla kompis, en snart 6 år gammal Norsk Skog katt tjej, som jag fick från ett Katthem. Hon börjar sakta att vänja sig vid mig, så jag är vid gott hopp.

Förlorade min lilla kära och 8 år gamla katt dam straxt i början av december, som i somras fick plötsliga problem med njurar och bukspott körteln. Och trots täta veterinär besök och medicinering så slutade det i tragedi. :-(

Men till min fråga då.

Vilken fontän ska man välja som inte är allt för dyr men är pålitlig och har en tyst gående pump?

Vore tacksam för tips.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Re: Dricks fontän men vilken?

Inläggav Starwatcher » mån 18 feb 2019, 19:00

Vi dvs jag och katterna är jättenöjda med Lucky kitten. Är i keramik, skålen kan diskas i diskmaskin så lätt att diska även för hand. Pumpen är mkt tystgående och det fungerar bra att ha i sovrummet. Reservdelar finns att köpa om man behöver. Finns att köpa ex från zooplus.se

https://www.zooplus.se/shop/katt/kattsk ... ter/250923
Bild

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » mån 18 feb 2019, 20:13

Starwatcher skrev:Vi dvs jag och katterna är jättenöjda med Lucky kitten. Är i keramik, skålen kan diskas i diskmaskin så lätt att diska även för hand. Pumpen är mkt tystgående och det fungerar bra att ha i sovrummet. Reservdelar finns att köpa om man behöver. Finns att köpa ex från zooplus.se

https://www.zooplus.se/shop/katt/kattsk ... ter/250923

Hej!

Tack för tipset! Kan tänka mig att keramiken gör att pumpen inte låter mycket och att fontänen står stadigt.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » mån 18 feb 2019, 20:20

Guran skrev:Hej!

Tack för tipset! Kan tänka mig att keramiken gör att pumpen inte låter mycket och att fontänen står stadigt.

Sätter man bara fast pumpen ordentligt låter den inte alls mkt. Fördelen med att den är tung är att katterna inte kan flytta den eller demontera. Vi har testat ett antal och flera av fontänerna var så lätta att mina katter tävlade om vem som kunde demontera den fortast.

Vi har parkettgolv och för att skydda golvet har vi under fontänerna: https://www.supercat.se/kattmatskalar/m ... assar.html

Kan tvättas på 30 grader i tvättmaskin och skyddar golvet effektivt. Fungerar också jättebra att ställa matskålar på.
Bild

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » mån 18 feb 2019, 20:29

Starwatcher skrev:
Guran skrev:Hej!

Sätter man bara fast pumpen ordentligt låter den inte alls mkt. Fördelen med att den är tung är att katterna inte kan flytta den eller demontera. Vi har testat ett antal och flera av fontänerna var så lätta att mina katter tävlade om vem som kunde demontera den fortast.

Vi har parkettgolv och för att skydda golvet har vi under fontänerna: https://www.supercat.se/kattmatskalar/m ... assar.html

Kan tvättas på 30 grader i tvättmaskin och skyddar golvet effektivt. Fungerar också jättebra att ställa matskålar på.

Låter väldigt bra det. Man vill ju inte att kissen ska kunna välta fontänen. Finns roligare saker att göra än att svabba upp vatten från köks golvet. :)

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » tis 19 feb 2019, 18:33

Jag har också haft (har fortfarande, men den används inte för närvarande då den inte riktigt får plats i min lilla lägenhet efter ommöblering..) en Lucky kitty. Har haft och även hört andra fontäner och denna är absolut en av de tystaste jag upplevt. Stadig, lätt att diska och rengöra. Iom modellen är risken minimal att en massa vatten hamnar på golvet (vilket mina två busar åstadkom med en annan modell - den sålde jag eftersom det ofta var mer vatten på golvet..), den är himla stadig och det mesta av vattnet är "dolt" i fontänens undre del. Rekommenderas!

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » tis 19 feb 2019, 18:38

Colourspot skrev:Jag har också haft (har fortfarande, men den används inte för närvarande då den inte riktigt får plats i min lilla lägenhet efter ommöblering..) en Lucky kitty. Har haft och även hört andra fontäner och denna är absolut en av de tystaste jag upplevt. Stadig, lätt att diska och rengöra. Iom modellen är risken minimal att en massa vatten hamnar på golvet (vilket mina två busar åstadkom med en annan modell - den sålde jag eftersom det ofta var mer vatten på golvet..), den är himla stadig och det mesta av vattnet är "dolt" i fontänens undre del. Rekommenderas!

Hej!

Efter vad du och Starwatcher har skrivit om den här fontänen, så känner jag mig trygg med att satsa på den.

Tack för hjälpen båda två!

Användarvisningsbild
ClaesC
Kattunge
Kattunge
Katt: Birman Kajsa o huskatten Lucas

Inläggav ClaesC » mån 25 feb 2019, 22:46

Det viktigaste är att pumpen arbetar med lågspänning, alltså har en transformator. Högspänning ihop med vatten (som i vissa fontäner) är aldrig bra och kan i värsta fall leda till döden om sladdens isolering börjar bli sliten efter många isärtagningar och rengöringar. Själv har jag Cat mate som är tystgående och mina katter har aldrig vält den. Men den modell du har valt är säkert bra om den uppfyller det här kravet. Lycka till! ;-)

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » tis 26 feb 2019, 07:01

ClaesC skrev:Det viktigaste är att pumpen arbetar med lågspänning, alltså har en transformator. Högspänning ihop med vatten (som i vissa fontäner) är aldrig bra och kan i värsta fall leda till döden om sladdens isolering börjar bli sliten efter många isärtagningar och rengöringar. Själv har jag Cat mate som är tystgående och mina katter har aldrig vält den. Men den modell du har valt är säkert bra om den uppfyller det här kravet. Lycka till! ;-)

Ja, har transformator. Pumpen är modell akvariepump och kan plockas ner i mindre delar enkelt när man diskar. Som för alla fontäner är det viktigt att man diskar alla delar minst en gång per vecka så det inte bildas alger. Alger kan göra katter rejält sjuka.
Bild

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » sön 03 mar 2019, 20:51

Jag köpte Lucky Kitten skålen / fontänen + några extra filter och en reserv pump. Den senare just in case för framtiden.

Helt klart en trevlig dricksfontän och tyst gående som sagt. Nita uppskattar den verkligen.

Tack för tipset!

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » mån 04 mar 2019, 19:20

Så bra att ni båda gillar fontänen! Tipsar om att man även kan köpa reservdelar från tillverkaren. Allt finns som reserv så man behöver ex inte köpa ny fontän om man råkar tappa halva fontänen.
Bild

Guran
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Guran » mån 04 mar 2019, 19:21

Toppen, tack så mycket för tipset!

Återgå till "Allmänt kattprat!"