Hur ofta avmaskar ni era katter?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
pandora o medea
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Bondkatter

Hur ofta avmaskar ni era katter?

Inläggav pandora o medea » tor 17 jan 2019, 23:39

Mina katter är nu 9 månader. De avmaskades som kattungar och sista gång vid 12 veckor. De går ute varje dag, äter möss. Hur ofta bör de avmaskas eller är det bara vid synliga tecken? De ska kastreras snart- bör de avmaskas innan kastrering? Jag har ringt runt och frågat så många olika kliniker. Och de säger olika en del tycker jag ska avmaska andra inte så länge de inte har några synliga tecken.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Re: Hur ofta avmaskar ni era katter?

Inläggav ApanAnn » fre 18 jan 2019, 00:30

Du behöver inte avmaska om du inte ser några symptom. Bandmask är rätt vanligt hos bra jägare som äter sina byten, och det märks... Du kommer se små vita ”risgryn” i pälsen vid rumpan om de är maskiga. Rundmask syns inte på samma sätt (om inte katten spyr upp mask), utan då kan de bli fula i pälsen, mer hungriga osv.

Är du osäker så köp ett ”kolla masken” test för smådjur och skicka in. Då får du veta om de har fripassagerare och vilken sort = du kan välja ett specifikt läkemedel som tar just den masken. Alltid bra att inte behandla i onödan och välja så smalt/specifikt läkemedel som möjligt.

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » fre 18 jan 2019, 00:35

Håller med ApanAnn. Avmaska inte i onödan eller slentrianmässigt. Det leder till ökad resistens hos parasiterna vilket inte är bra för någon.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » fre 18 jan 2019, 17:36

Fragole skrev:Håller med ApanAnn. Avmaska inte i onödan eller slentrianmässigt. Det leder till ökad resistens hos parasiterna vilket inte är bra för någon.

+ 1

Användarvisningsbild
pandora o medea
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Bondkatter

Inläggav pandora o medea » fre 18 jan 2019, 18:47

Lite så jag tänker också, blev bara osäker när kliniker säger olika. Men låter ju klokare att inte tvinga i dem avmaskningsmedel och jag har inte sett några syntom. Borde ju inte vara någon fara heller om de skulle råka ha mask och en kastrering eller?
De större klinikerna säger att jag inte ska avmaska- men mindre med enbart veterinär som svara säger att jag ska avmaska så blir ju förvirrad.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 19 jan 2019, 12:41

Köp Kolla masken på apoteket så vet dom om katterna har mask eller ej. Provsvar kommer på mail efter några dagar.

Självklart ska katter inte gå med mask i magen men att behandla i onödan är inte heller bra.
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"